Rotace pneumatik u nákladních vozidel

rotace pneumatik u nákladních vozidel – odpovědi na vaše otázky

Rotace pneumatik u nákladních vozidel: odpovědi na vaše otázky

Publikováno 5. května 2025 - 4 minuta ( y) čtení

Vítejte v naší obsáhlé sekci nejčastějších dotazů o otáčení pneumatik a otáčení pneumatik na ráfku, která pomáhá majitelům vozových parků a řidičům maximalizovat životnost pneumatik a zároveň šetřit peníze a zvyšovat bezpečnost nákladních vozidel. Objevte postřehy Antoine-Jules Sanches-Antunese, manažera technické podpory zákazníků společnosti Michelin, o tom, proč jsou tyto postupy údržby nezbytné, jak je provádět a jak často!

 

Antoine-Jules Sanches-Antunes, manažer technické podpory zákazníků společnosti Michelin.

Antoine-Jules Sanches-Antunes, manažer technické podpory zákazníků společnosti Michelin.

Antoine-Jules Sanches-Antunes, manažer technické podpory zákazníků společnosti Michelin.

 

Řada faktorů, jako je rozložení zatížení, seřízení a podmínky používání, může vést k nerovnoměrnému poškození pneumatik, což způsobuje zrychlené opotřebení některých pneumatik. Proaktivní majitelé vozových parků by měli pravidelně kontrolovat pneumatiky a zjišťovat včasné příznaky nerovnoměrného opotřebení, jako je například neobvyklé chování motoru (tj. hluk nebo vibrace). Řiďte se našimi radami, abyste se vyhnuli nákladným a časově náročným opravám!

Jaký je rozdíl mezi rotací pneumatik a otáčením pneumatik na ráfku?

Rotace pneumatik je proces změny polohy pneumatiky na vozidle za účelem rovnoměrného opotřebení a maximalizace výkonu a životnosti pneumatik.  
Pro každou pozici pneumatiky jsou stanoveny doporučené způsoby rotace, jak je uvedeno níže:

schéma otáčení pneumatik

02 schéma rotace pneumatik

  • Na řídicí nápravě (1) má levá přední pneumatika tendenci opotřebovávat se rychleji než pravá přední pneumatika, zatímco rameno pravé přední pneumatiky se může opotřebovávat více než levé.
  • Na hnací nápravě (2) vykazují obě pneumatiky na vnitřní straně směrem k motoru výraznější deformace ramene směrem dovnitř podvozku.
  • U přívěsu se třemi nápravami (3) se způsob opotřebení pneumatik liší na každé ze tří náprav – s velmi pomalým opotřebením na druhé nápravě a rychlejším opotřebením na třetí nápravě. 
    V některých případech je nutné kombinovat rotaci pozice s otáčením pneumatik na ráfku ౼ při demontáži pneumatiky z kola a její opětovné montáži v opačném směru. To znamená, že strana pneumatiky, která byla dříve obrácena dovnitř, se umístí na stranu obrácenou ven a naopak. Pro optimalizaci funkčnosti a míry opotřebení běhounu je zásadní respektovat směr otáčení a montáže pneumatiky a zachovat směr dezénu v první polovině životnosti pneumatiky. 
    Tento postup sice může být spojen s vyššími náklady než u rotace pneumatik, ale zajišťuje vhodnost pláště pro účely protektorování nebo prořezávání dezénu!

Proč je důležité pravidelně provádět rotaci pneumatik u nákladního vozidla?

Nejdůležitějším důvodem pro pravidelnou rotaci pneumatik je, stejně jako u veškeré údržby pneumatik, zajištění stability na silnici a bezpečnosti nákladního vozidla při jízdě, což platí i pro pneumatiky osobních automobilů. Kromě těchto základních důvodů může důsledný plán rotace pneumatik prodloužit jejich životnost.

Výměnou levé pneumatiky za pravou dáte pravé pneumatice oddechový čas a umožníte, aby levá pneumatika opotřebení „dohnala“, čímž dosáhnete vyváženého opotřebení a podpoříte rovnoměrnou hloubku běhounu, což se projeví v delší životnosti pneumatik.

Díky jakým varovným signálům poznáte opotřebení pneumatik?

Stejně jako u všech postupů preventivní údržby je třeba opotřebení pneumatik pravidelně vizuálně kontrolovat. Různé vzorce opotřebení mohou signalizovat různé typy problémů. Například:

  • • Vlnité opotřebení obecně znamená, že je vozidlo nevyvážené, což lze řešit rotací pneumatik.
  •  Opotřebení na vnější nebo vnitřní straně pneumatiky je známkou toho, že vozidlo potřebuje kontrolu seřízení.
  • • Diagonální nebo vroubkované opotřebení naznačuje, že u pneumatiky dochází k nerovnoměrnému kontaktu s vozovkou, proto byste měli zkontrolovat systém zavěšení kol.
  • • Opotřebení podél středu pneumatiky obvykle naznačuje, že je pneumatika přehuštěná, takže se vozovky dotýká pouze střed pneumatiky.
  • • Naproti tomu opotřebení na okrajích znamená opak: pneumatika je podhuštěná a její okraje se dotýkají vozovky.
známky opotřebení pneumatik

03 známky opotřebení pneumatik

Obecně platí, že opotřebení je postupné a minimální poškození, které nevyžaduje výměnu pneumatiky. Pokud však zaznamenáte výrazně asymetrické opotřebení, například extrémní sjetí na jedné straně, ale ne na druhé, je poškození pravděpodobně neopravitelné a může přivodit závažná bezpečnostní rizika. Pokud jste obzvláště všímaví, nepravidelné opotřebení může také způsobovat hluk a vibrace ౼ takže je na místě zpozornit!

Jak může rotace pneumatik příznivě ovlivnit celkové náklady na implementaci a provoz?

Každá pneumatika se opotřebovává jinak, například pneumatiky na zadní nápravě se opotřebovávají mnohem rychleji než pneumatiky na prostřední nápravě. Rotace pneumatik a otáčení pneumatik na ráfku může prodloužit životní cyklus každé pneumatiky na každém nákladním vozidle vašeho vozového parku, což znamená nižší nutnost a četnost výměny pneumatik. Kromě těchto úspor nákladů ve smyslu celkových nákladů na implementaci a provoz zajišťuje správné načasování rotace a výměny rovnoměrnější opotřebení pneumatik, díky čemuž jsou méně náchylné k propíchnutí a dalším bezpečnostním rizikům. Koneckonců, defekt na silnici může být stresující, protože vás bude stát nejen novou pneumatiku, ale může vést i k dalším významným nákladům včetně možného poškození vozidla, prodloužení prostojů, poškození zboží nebo zpoždění dodávky, které by mohly vést k penále.

Jak často provádět rotaci pneumatik?

To závisí na typu nákladního vozidla, pozici pneumatiky a případně také na způsobu použití. Obecně platí, že pro zajištění rovnoměrného opotřebení, optimalizaci potenciálu pneumatik a minimalizaci rizika jejich poškození by se rotace pneumatik měla provádět přibližně v polovině jejich životnosti. Přesněji řečeno, pokud se opotřebení pneumatik na jednom vozidle pohybuje v rozmezí 0 až 2/32 palce, můžete rotaci pneumatik odložit. Pokud však rozdíl dosáhne 3/32 nebo více, měli byste o rotaci pneumatik již uvažovat.

Jaká rizika nastanou, když se neprovádí rotace pneumatik?

  • Nepravidelné opotřebení pneumatik může přivodit několik bezpečnostních rizik včetně ztráty přilnavosti, zvýšeného rizika defektu, přehřátí (které může poškodit plášť a znemožnit následné prořezávání nebo protektorování), nadměrné spotřeby paliva a zvýšených emisí. V některých případech může mít nerovnoměrné opotřebení dokonce vliv na rychlost otáčení pneumatik, což může vést k drhnutí převodů.
  •  
  • Optimalizujte správu pneumatik u těžkých vozidel pomocí aplikace MICHELIN MyTechXpert.
    Aplikaci si stáhněte, ať máte přístup k našim doporučením, technickým parametrům a dalším informacím!

Kdo může provádět rotaci pneumatik a otáčení pneumatik na ráfku?

Přestože lze zvládnout tyto opravy vlastními silami, doporučujeme domluvit si schůzku v pneuservisu, který případné opravy provede.

Jak začlenit doporučení pro rotaci pneumatik do pravidelné údržby vozového parku?

Je nezbytné proškolit řidiče, aby pneumatiky pravidelně kontrolovali a byli schopni poznat první známky opotřebení. Důrazně se také doporučuje plánovat pravidelné kontroly pneumatik. Pokud je nutné provádět rotaci pneumatik nebo je otáčet na ráfku, doporučují naši odborníci konsolidovat opravy u příležitosti pravidelné servisní prohlídky, prořezávání nebo například výměny oleje, aby se zkrátily prostoje.

Preventivní údržba pneumatik, včetně jejich rotace, vám nejen ušetří čas a peníze, ale tato praxe může také zvýšit bezpečnost vašeho vozového parku a řidičů.

Používáte zastaralý webový prohlížeč.

Používáte prohlížeč, který tyto webové stránky nepodporují. Znamená to, že některé funkce nemusí pracovat podle očekávání. To může mít za následek nezvyklé chování při procházení stránek.

Pokud chcete plně využít všech výhod těchto webových stránek, použijte nebo upgradujte/nainstalujte jeden z následujících prohlížečů.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+