mag3 tnt header copy

Because I am happy… Jak mohou vlastníci vozových parků udržet své řidiče spokojené?

Publikováno 30. března 2023 - 6 minuta ( y) čtení

Řízení nákladních vozidel je tvrdá práce, která není pro mladé lidi příliš atraktivní, takže není kdo by nahradil tisíce řidičů, kteří každý rok odcházejí do důchodu. Promluvili jsme si proto s majitelem vozových parků v Polsku a Rumunsku, kde je tato krize zvláště naléhavá, abychom zjistili, jak se jim daří přilákat a udržet si řidiče. 

 

Ať už je to kvůli tvrdým pracovním podmínkám, nízkým platům, obavám z bezpečnosti nebo prostě jen kvůli představám, které tato práce v lidech vyvolává, se pozice řidičů nákladních vozů za poslední roky netěší velké oblibě… Jenže naše hospodářství je na této práci stále ještě do velké míry závislé. Velké množství zboží se totiž v nějaké fázi přepravuje po silnici. Je tudíž zásadní najít způsob, jak z řízení kamionů znovu udělat atraktivní povolání!

Mají-li přepravní společnosti při rekrutování mladých řidičů uspět, musejí nabídnout hmatatelné záruky a výhody, aby změnily a vylepšily poskvrněný obraz profese řidiče nákladního vozu.

Jak dostat nové řidiče na palubu

Nabírání nových řidičů není vždy snadné. Ukazuje se, že dost často je třeba předložit velmi konkrétní věci. „Během prvotních pohovorů mluvíme o pracovní době, bonusech za ekologickou jízdu a podobně,“ říká Władysław Tworkowski, manažer společnosti Montana – mezinárodní spediční společnosti se sídlem v polském městě Przasnysz. „Nově příchozí důkladně zkoumají věci, jako jsou volné víkendy, práce s dobře udržovaným vozovým parkem nebo to, jestli zaměstnavatel platí včas.“

Vzhledem k ne úplně dobrému obrazu tohoto odvětví musejí přepravní společnosti dávat dvojnásobný pozor na to, aby si udržely dobrou reputaci. „Názory se k řidičům dostávají především ústně, navzájem si při cestách informace předají.“ Můžete mít inzeráty v oborových médiích nebo časopisech, ale reálně řidiče přitáhnou hlavně jiní řidiči,“ vysvětluje Michał Jamka, šéf společnosti Glob Truck ve městě Ostrołęka, taktéž v Polsku. „Pokud si řidiči mezi sebou řeknou, že je někde práce dobře placená a dobře organizovaná, takže stráví více času doma s rodinou, je to to, na čem ve skutečnosti záleží.“

Jak udržet řidiče spokojené

To samé platí pro udržení stávajících řidičů: jde o to nabídnout co nejlepší pracovní podmínky a ukázat se jako zaměstnavatel v co nejlepším světle. „Aktuálně mají zkušení i mladší kolegové o pracovních podmínkách v naší společnosti vysoké mínění,“ hrdě vysvětluje Dan Adrian Bejușcă, manažer Volanul de Aur, rumunské firmy věnující se chladírenské přepravě. „Náš pracovní rozvrh je flexibilní, řidiči si mohou vzít volno, kdykoli potřebují, a my zase nabízíme bonusy za práci o sobotách a za to, že tahač zůstane pěkně uklizený.“

zkušení i mladší kolegové o pracovních podmínkách v naší společnosti vysoké mínění,“ hrdě vysvětluje Dan Adrian Bejușcă, manažer Volanul de Aur, rumunské firmy věnující se chladírenské přepravě. "Náš pracovní rozvrh je flexibilní, řidiči si mohou vzít volno, kdykoli potřebují, a my zase nabízíme bonusy za práci o sobotách a za to, že tahač zůstane pěkně uklizený.“

Zmiňuje také, že udržení dobrých vztahů a vzájemná úcta jsou z hlediska dlouhodobého udržení řidiče neméně důležité. Władysław z polské společnosti Montana dodává, že důležité jsou i dobře udržovaná vozidla: "Kromě pracovního rozvrhu se noví řidiči ptají hlavně na stav vozů, které budou řídit. To je pro ně to nejdůležitější.“

Tyto faktory jsou zvláště důležité k přesvědčení mladých řidičů, aby pro společnost pracovali. Mnozí z nich totiž raději dají přednost vyšším platům u západoevropských společností. "Mladí řidiči vezmou vše, co mohou polští přepravci nabídnout, ale vždy hledají lepší podmínky, což je zcela pochopitelné,“ dodává Michał Jamka ze společnosti Glob Truck. "Pokoušíme se na tuto situaci co nejlépe reagovat, ale vypadá to, že se nám zatím nepodařilo najít to správné řešení.“

"Řidiči u vás zůstanou dlouhou dobu, pokud je společnost spolehlivá a řidič nemá zbytečné pracovní starosti, které rozptýlí především dobrá práce, důstojnost a dobré podmínky z hlediska vozového parku,“ připomíná Dan Adrian Bejușcă.

Jak na mezigenerační rozdíly

Kromě toho všeho však majitelé vozových parků musejí věnovat pozornost také jinému faktoru, který může narušit harmonii v týmech: a tím jsou rozpory mezi mladými a zkušenými řidiči. Přeci jen přišly technologické nástroje jako tempomat, radary měřící vzdálenost a telematika, které řízení nákladních vozů značně proměnily, a to může tvořit mezigenerační rozdíly. "Je pro nás snazší vycházet s mladšími řidiči, jelikož ti mají lepší odezvu na návrhy týkající se třeba ekologické jízdy, což společnosti vytváří úspory,“ říká Władysław. "Starší řidiči si myslí, prostě ví všechno líp. Díky telematice se můžeme podívat, co řidiči udělali špatně, kdy brzdili příliš intenzivně apod. Mladší řidiči jsou k tomuto dost otevření, zatímco ti starší se cítí dotčení. Tvrdí, že jejich zkušenosti úplně stačí, že ty technologické věcičky nepotřebují.“

K tomu však Dan Adrian Bejușcă z Rumunska dodává, že všichni mají své silné a slabé stránky bez ohledu na věk a že dle jeho zkušeností :"pozoruje vysoký zájem od zkušených i nových řidičů, kteří chtějí zlepšovat své dovednosti.“ Jedna věc je jistá: v dobrém i zlém se svět nákladní přepravy neustále vyvíjí, a to se určitě v blízké době nezastaví.

zkušenosti které řidiče kamionů potěší bloc jaune

Neustále je stimulujte

Řidiči kamionů neustále podléhají novým pravidlům a postupům. Ujistěte se, že mají velmi dobré důvody těmto měnícím se požadavkům vyhovět, např. tím, že jim nabídnete bonusy za ekologickou jízdu nebo dobrou údržbu jejich vozidla.

Udržujte mír

Mezi řidiči a managementem se občas mohou rozhořet konflikty. Všichni majitelé vozových parků, se kterými jsme mluvili, poukázali na důležitost respektu a naslouchání při vyhýbání se eskalaci: vždy se ujistěte, že se řidiči cítí uznávaní a mluvte s nimi otevřeně, aby případná nedorozumění dále "nedoutnala pod povrchem“.

Udržujte je v bezpečí

Pandemie onemocnění Covid-19 postavila řidiče kamionů do zvláště exponované pozice. Přijměte veškerá potřebná opatření, abyste své řidiče ochránili, a využijte veškeré dostupné technologické nástroje, abyste jim pomohli jezdit co nejbezpečněji.

Přidejte se ke komunitě

 

Zadáním své e-mailové adresy a kliknutím na tlačítko níže souhlasím s podmínkami používání a potvrzuji, že jsem si přečetl/a zásady ochrany osobních údajů.

Jste…
Koncový uživatel Prodejce pneumatik Jiné
common.error.invalidField:This field is invalid
20 a méně vozů Více než 20 vozů Nespravuji žádné nákladní vozy
common.error.invalidField:This field is invalid
common.error.invalidField:This field is invalid
common.error.invalidField:This field is invalid

Používáte zastaralý webový prohlížeč.

Používáte prohlížeč, který tyto webové stránky nepodporují. Znamená to, že některé funkce nemusí pracovat podle očekávání. To může mít za následek nezvyklé chování při procházení stránek.

Pokud chcete plně využít všech výhod těchto webových stránek, použijte nebo upgradujte/nainstalujte jeden z následujících prohlížečů.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+