How sharing resources can help to reduce fleet costs

Intercompany Collaboration: How sharing resources can help to reduce fleet costs

MEZIFIREMNÍ SPOLUPRÁCE: SDÍLENÍ ZDROJŮ PRO SNÍŽENÍ NÁKLADŮ VOZOVÉHO PARKU

Publikováno 24. ledna 2025 - 7 minuta ( y) čtení

Mezifiremní spolupráce a sdílení zdrojů jsou účinnými způsoby pro rozvoj podnikání a optimalizaci nákladů na vozový park. Nedávno jsme se sešli s Cyrilem Faurem a Denisem Brangeonem, analytiky síťových kapacit společnosti Michelin, abychom zjistili, které jaké typy sdílení zdrojů existují, a také poznali několik příkladů spolupráce společnosti Michelin s partnery. Přináší to celou řadu výhodPřínosů je celá řada, od nižších uhlíkových emisíemisí CO2 po spokojenější řidiče kamionůnákladních vozidel, nemluvě o úspoře snižování nákladů na vozový park.

Cyril Faure and Denis Brangeon gave their insights on how fleet managers can share their resources

Cyril Faure and Denis Brangeon gave their insights on how fleet managers can share their resources

Cyril Faure a Denis Brangeon, analytici kapacity sítě Michelin

Co přesně znamená mezifiremní spolupráce a sdílení zdrojů?

Přesně to, co si pod tím představíte. Různé zúčastněné strany obchodního vztahu sdílejí zdroje podle jejich výběru, aby konečná prodejní nabídka byla pro všechny účinnější a méně komplikovaná zatěžujícípro všechny. V sektoru přepravyV případě dopravy může být sdílení zdrojů s ohledem na efektivní využití palivaenergeticky účinným způsobem, jak snížit uhlíkové emiseemise CO2, zlepšit zvýšit atraktivitu pro řidiče a snížit náklady vozového parku. Sdílení zdrojů může mít mnoho podob, včetně sdílení řidičů a přívěsů, spolupráce s železničními a námořními lodními přepravními společnostmi a spolupráce s provozovateli silniční dopravy v jiných zemích.

Zdá se, že sdílení zdrojů může být opravduskutečně představovat klíčovou strategiií pro snížení nákladů vozového parku.

Rozhodně. Příkladem společnosti Michelin, jak může být  opravdové přínosnosti mezifiremní spolupráce skutečně výhodná, je vypsání výběrového řízení, v němž je upřednostněna nabídka s nižšími uhlíkovými emisemiemisemi CO2 při stejnýché nebo lepší ceněnižších nákladech. Aby správce manažer vozového parku zvítězil, bude možná muset navázat partnerství s železniční či námořní lodní společností nebo s  majiteli elektrickými elektrických nákladními nákladních vozidlyvozidel, které zvýší atraktivitu jeho nabídky. Sdílení zdrojů proto mění způsob přemýšlení uvažování o vašíem společnosti podnikání a o provozních nákladech. To může zvýšit vaši konkurenceschopnost. A zjistili jsmeZároveň jsme zjistili, že naši přepravní partneři v oblasti nákladní dopravy mají k dispozici více obchodních příležitostí.

Jak se v takové situaci zdroje navzájem vyhledávají? Které Jaké technologie k tomu pomáhají?

Pro sdílení zdrojů již existuje několik digitálních platforem. Správci Manažeři vozového vozových parkuů již pravděpodobně znají digitální platformy pro nákladní přepravudopravu, které jim pomáhají cestovat s kompletně naloženými nákladními vozidly. Jedním z hlavních systémů pro správu vozového parku, se kterým spolupracujeme, je Transporeon, který spojuje všechny aktéry v oblasti přepravy zboží. Zakázky jsou zveřejňovány s konkrétními požadavky a vozové parky a další přepravci dopravci mohou vyjednávat o svých nabídkách a spolupracovat při hledání nejlepšího řešení pro odesílatele.

Nyní se podrobněji zaměříme na to, jak to funguje. Můžete vysvětlit, jak některé vozové parky sdílejí zdroje?

Někteří přepravci dopravci začali s mezifiremní spoluprací, aby měli přístup k širšímu okruhu spektru nebo většímu počtu zákazníků. Společnost Michelin, přepravce s evropskou průmyslovou působností, musí pokrýt širokou geografickou oblast. Sdílení zdrojů s přepravními dopravními společnostmi z jiných zemí umožňuje obsazení zabezpečení přepravy na dálkových trasách, aniž by řidiči kamionů nákladních vozidel museli absolvovat celou cestu. Každý dopravce může pokrýt svou vlastní geografickou oblastzajistit pokrytí své zeměpisné oblasti. To mimochodem usnadňuje itaké vyhledávání řidičů, protože jejich trasy jsou více optimalizované. Jezdí na kratší vzdálenosti a domů se dostávají aždostanou už v noci.

Sdílení zdrojů s přepravci dopravci z jiných zemí umožňuje obsazení zabezpečení přepravy na dálkových trasách, aniž by řidiči kamionů nákladních vozidel museli absolvovat celou cestu.  

Dříve jste se zmínil o železniční a námořní lodní přepravě. Znamená to, že by dopravci mohli spolupracovat i v rámci intermodální dopravy?

hauliers can also cooperate by using rail or boat shipment to reduce their costs

hauliers can also cooperate by using rail or boat shipment to reduce their costs

Tento typ mezifiremní spolupráce značně zvyšuje množstvíobjemy, které lze přepravovat, a navíc je to skvělý způsob, jak ​snížit uhlíkové emiseemise CO2. To pomáhá přepravnímDopravním podnikům společnostem to pomáhá snížit náklady na správu vozového parku, protože z celé cesty musí řešit pouze aspekty vykládky a vyzvednutínakládky a vykládky z vlaku nebo lodi. To pro jejich řidiče představuje opravdovou skutečnou výhodu pro jejich řidiče. Obecně platí, že v takovém případě musí být nabídka vytvořena na klíč. Společnost Michelin nefakturuje zákazníkovi několik dodavatelů za jednu transakci.

To tedy vypadá, že pokud sdílení zdrojů funguje, je to opravdu výhodnéopravdu se vyplatí.

Ano, tento druh spolupráce může být výhodný pro všechny: pro odesílatele, přepravce, lodě a vlaky i zákazníky. V současnosti máme (k roku 2023) máme více než 230 000 volných neobsazených pracovních míst řidičů kamionů a v příštích několika letech se tento počet zvýší na přibližně 745 000 v důsledku odchodu řidičů do důchodu1. Je těžší najít řidiče kamionůnákladních vozidel, kteří se specializují na jízdu napříč kontinentem. Intermodální doprava a sdílení zdrojů obecně opravdu skutečně pomáhá zvládat velké vzdálenosti a vytvářet kapacityu. Zejména intermodální doprava je také důležitá pro snižování uhlíkových emisíemisí uhlíku, což zákazníci oceňují a informují o tom své klienty.

…sdílení zdrojů obecně opravdu skutečně pomáhá zvládat velké vzdálenosti a vytvářet kapacityu.  

Podívali jsme se tedy na to, jak dodavatelé společnosti Michelin kombinují své zdroje. Spolupracujete někdy se svými dodavateli?

Ano, pravidelně. Jedním z projektů, na kterých pracujeme, je lepší sledování našich zásilek. Všichni znají efekt „švýcarského sýra“, ke kterému dochází, když se zásilka „ztratí“. Mezi skladem, odesílatelem, přepravcem dopravcem a řidičem probíhá se uskuteční řada navazujících hovorů, aby se zjistilo, kde se náklad nachází, a pak všichni volají zpětzase opačným směrem, aby si předali aktuální informacese navzájem informovali. Tím se ztratí spoustua času. Jedním z našich klíčových ukazatelů výkonnosti je také včasné doručení a to při sledování obvykle generuje spousty údajů, které musí správce manažer zakázek a přepravní společnostdopravce procházet pouze pomocí GPS údajů. Je to také časově náročné, může to zvýšit náklady na správu vozového parku a navíc je to nepřesné. Proto jsme se pro začátek setkali s několika vozovými parky a požádali je, aby do svých nákladních vozidel zabudovaly sledovací zařízení od našeho partnera pro digitální řešení. Tento partner také vytvořil specializovaného projektového manažera, který opravdu pomohl vyladit službu a poskytnout podporu, kterou dopravcie potřebovali. Nyní vždy víme, kde se náš náklad nachází. Provoz v nakládacích docích je plynulejší, organizace týmu je jednodušší a naše data jsou přehledná. Díky této mezifiremní spolupráci mezi námi a našimi dopravci je to pro všechny jednodušší – a to včetně našich zákazníků.

Funguje to vždycky tak dobře? Které Jaké problémy jsou například spojené se zavedením tohoto druhu sdílení zdrojů?

U řešení na klíč vždy existuje riziko, že se trasa vlaku nebo lodi zruší, bude příliš drahá nebo že odesílatelé nebudou mít dostatečnýé množstvíobjem, aby naplnili přidělené kontejnery. Pokud k tomu dojde, mohou odesílatelé spolupracovat na zajištění dostatečného množstvíobjemu, aby kompletně – na vytvoření kompletnínaplnili přepravní prostor  přepravy nebo dokonce na otevření nové trasyotevřeli novou trasu. Další důležitý faktor představuje vzdálenost. Pokud nechcete jezdit po území celého státu nebo kontinentupřes celou zemi nebo kontinent, potřebujete na druhém konci někoho, kdo náklad vyzvedne. To může vést k mezifiremní spolupráci mezi přepravci dopravci na obou koncích přepravy. Obecně lze říci, že všechny zúčastněné strany a vozidla vozového parku potřebují určitou míru agility pro řízení toků.

Máte nějaký příklad mezifiremní spolupráce v oblasti intermodální dopravy?

reduce your fleet costs with through intermodal transportation

reduce your fleet costs with through intermodal transportation

 

Toto řešení již delší dobu využíváme pro společnost Již nějakou dobu spolupracujeme se společností Volvo. V nejdelších úsecích mezi Španělskem, Itálií, Polskem a Rumunskem zasíláme pneumatiky vlakem. Naši přepravci dopravci si kupují opce na vlaky, kterými si rezervují místo pro přepravované kontejnery. Máme poměrně pravidelné toky, takže přepravci dopravci mají také dobrý přehled o obchodu. Taková intermodální doprava je pro menší přepravní společnosti zcela dostupná. Na okraj dodejme, že Nněkteré z těchto vozových parků mimo jiné podporujeme také v používání biopaliv, kteréá mají nižší emise o 60 %, či dokonce až o 80–90 %2.

Může se zdátZdá se tedy, že výhody sdílení zdrojů převažují nad problémy a z dlouhodobého hlediska mohou dokonce snížit náklady vozového parku.

S tím souhlasím. Sdílení zdrojů, které jsme již zmínili, obvykle vede k účinným uspokojivým a efektivním výsledkům pro všechny zúčastněné strany. Vozové parky se optimalizují a hledají nacházejí nové možnosti pro úspory nákladů. Mají více zákazníků, jejich řidiči jezdí na kratší vzdálenosti a kamiony jsou plnějšía s plnějšími vozy. Řidiči jsou spokojenější, a proto zůstávají déle v prácive svém zaměstnání. Řešení intermodální dopravy mají pozitivní vliv dopad na emise a ušetří řidiče od dlouhých cest. Navíc Ppokud probíhá přeprava probíhá pravidelně, také se lépe znají řidiči a provozní personál se lépe navzájem poznají. Pracovní vztahy jsou přínosem pro všechny. Podle našich zkušeností to má mají tyto vztahy také velmi pozitivní vliv na všechny aktéryzúčastněné. Lépe rozumíme problémům ostatních, máme k dispozici více příležitostí ke spolupráci. Celé pracovní prostředí je pozitivníkonstruktivní.

Intermodální řešení mají pozitivní dopad na emise a také ušetří řidiče od dlouhých cest.

Co byste poradil malým a středním vozovým parkům, které přemýšlejí o sdílení zdrojů?

Řekli bychom: „Jjen do toho“. Buďte iniciativní. Můžete začít tím, že si určíte, co můžete a jste ochotni udělat: sdílení řidičů, přívěsů a vstupsdílet řidiče, přívěsy a pustit se do intermodální přepravy. Musíte Je třeba komunikovat si promluvit se zákazníky. Zjistěte, jaká je jejich vize a strategie. Co potřebují? Jak jim můžete pomoci? Kde můžete vytvořit synergie a jak můžete společně lépe spolupracovat? Během vnašeho rozhovoru přirozeně vyvstanouávají nápady a příležitosti. Ani se nenadějete a budete sdílet zdroje a snižovat náklady vozového parku!

Používáte zastaralý webový prohlížeč.

Používáte prohlížeč, který tyto webové stránky nepodporují. Znamená to, že některé funkce nemusí pracovat podle očekávání. To může mít za následek nezvyklé chování při procházení stránek.

Pokud chcete plně využít všech výhod těchto webových stránek, použijte nebo upgradujte/nainstalujte jeden z následujících prohlížečů.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+