00 stručné rady pro zvýšení efektivity spotřeby paliva a snížení nákladů
Stručné rady pro zvýšení efektivity spotřeby paliva a snížení nákladů
Publikováno 22. května 2025 - 3 minuta ( y) čtení
V dnešní nejisté ekonomické situaci se staly rostoucí náklady na pohonné hmoty hlavním problémem majitelů vozových parků. Jsou na prvním místě v seznamu provozních nákladů, které se podílejí na celkových nákladech na vlastnictví nákladního vozidla, a může být složité dostat je pod kontrolu. Sešli jsme se proto s Łukaszem Elmanowskim, ředitelem dopravy ve společnosti Alegre, která je zákazníkem společnosti Michelin v Polsku, abychom od něj získali ty nejlepší tipy pro zlepšení palivové účinnosti vozového parku.
01 łukasz elmanowski dává rady pro maximalizaci palivové účinnosti a snížení nákladů
Łukasz Elmanowski, ředitel dopravy ve společnosti Alegre v Polsku.
Úvod
Palivová účinnost u vozového parku se může zdát být náročná výzva vzhledem k trvalému růstu cen pohonných hmot a mnoha faktorům, které je třeba zvážit, a jen málo konkrétním opatřením, která lze zavést. Jaké chování nebo postupy zvyšují spotřebu paliva a co lze udělat pro jeho úsporu? Máme pro vás několik odborných poznatků od manažera vozového parku a jednoznačná opatření, která vám pomohou zlepšit hospodaření s palivem.
Mohl byste nám říci, které faktory u vozového parku nejvíce ovlivňují palivovou účinnost?
Łukasz Elmanowski: Především nelze ignorovat faktory související s palivovou účinností na silnicích, jako jsou povětrnostní podmínky, nehody a kolize. Kromě těchto nevyhnutelných faktorů však může palivovou účinnost vozového parku významně ovlivnit chování samotných řidičů nákladních vozidel, což je důležitý faktor celkových nákladů na vlastnictví. Když se řidiči nákladních vozidel nesoustředí, mají například tendenci jet příliš blízko k vozidlu jedoucímu před nimi, často nepředvídají dopravní situace a nevyužívají systémy vozidla určené k úspoře paliva.
Jaký by byl optimální scénář vzhledem k palivové účinnosti vozového parku?
Łukasz Elmanowski: Nejjistějším způsobem, jak snížit spotřebu paliva, je udržovat dostatečnou vzdálenost mezi vozidly, sledovat dopravní situaci a na dálnici nastavit tempomat na 85 km/h.
Toto chování snižuje nutnost častého brzdění a opětovného rozjíždění, což má obrovský vliv na pokles spotřeby paliva, a to zejména při plném zatížení. Řidiči nákladních vozidel by také měli
plánovat trasu předem, protože to snižuje spotřebu paliva, šetří čas a zlepšuje jízdní podmínky.
Jak mohou manažeři vozových parků učit řidiče techniky úsporné jízdy?
Łukasz Elmanowski: Existuje několik možností. Například ve společnosti Alegre Transport:
• Ve firmě máme pracovní pozici na plný úvazek, jejíž náplní je školení našich zaměstnanců v oblasti ekologické jízdy. Tato osoba pravidelně kontroluje spotřebu paliva a zkoumá případné významné rozdíly.
• Naše týmy také motivujeme finančním bonusem za nízkou spotřebu paliva, který se uděluje těm řidičům, kteří dosáhnou námi stanovených cílů spotřeby paliva.
• Jednoho z členů našeho týmu, který dosahuje nejnižší spotřeby paliva, jsme pozvali k účasti na šestiměsíčním testování nejnovějšího motoru I-Save společnosti Volvo Trucks v Evropě, který využívá technologii Turbo Compound. Ten překonal všechny ostatní společnosti i jednotlivce, kteří se testu zúčastnili! Po skončení testu jsme mu nákladní vůz zakoupili a nechali ho vybrat si další doplňky, jako jsou litá kola a kožená sedadla... abychom ho odměnili!
Stáhněte si plakát se 6 zlatými pravidly pro úsporu paliva. Vyvěste ho ve svých provozech nebo ho rozdejte svým řidičům, abyste podpořili ekologické návyky při jízdě!
Existují specifické nástroje nebo vzdělávací programy, které pomáhají řidičům nákladních automobilů osvojit si návyky ve prospěch úspory paliva?
Łukasz Elmanowski: Programy ekologické jízdy, které učí řidiče správnému chování, jsou rozhodně správnou cestou k maximalizaci palivové účinnosti vozového parku! Jakmile řidiči pochopí koncept ekologické jízdy, měli by se seznámit s každou funkcí nákladního vozidla, například umět správně naprogramovat tempomat. Poté mohou uplatnit to, co se naučili, za doprovodu instruktora řidičů, který je může upozornit na chyby a poradit v reálném čase.
Existují nějaké nové technologické inovace, které mohou zlepšit řízení paliv vozového parku?
Łukasz Elmanowski: Ano, nejnovější nákladní vozidla Volvo jsou například vybavena systémem I-See, který zobrazuje topografii terénu a umožňuje našim vozovým parkům přizpůsobit rychlost nebo zařazený stupeň. Většina našich nákladních vozidel je také vybavena novou generací motorů I-Save, které mohou zvýšit úsporu paliva přibližně o 10 %!1
A pokud jde o pneumatiky, jaké vlastnosti ovlivňují palivovou účinnost vozového parku?
Łukasz Elmanowski: V první řadě je nesmírně důležité vybírat pneumatiky podle konkrétního oboru činnosti vaší společnosti. Některé pneumatiky se hodí pro firmy zabývající se průběžně nakládkou/vykládkou a pro jízdu po dálnicích, jiné jsou ideální pro ty, které přepravují zboží na staveniště nebo z nich. Pro naše použití jsme zvolili pneumatiky MICHELIN řady X® Multi Energy™! S těmito pneumatikami dosahujeme nejen slušných výsledků, pokud jde o spotřebu paliva, ale můžeme najet nejméně dvě stě tisíc kilometrů, než bude nutné pneumatiku vyměnit.
Existují nějaké nedávné inovace pneumatik, které by mohly zlepšit palivovou účinnost vozového parku?
Łukasz Elmanowski: Ano, ve společnosti Alegre Transport jsme ve spolupráci se společností Michelin zavedli systém Tyrecheck, který prostřednictvím aplikace monitoruje relevantní údaje o pneumatikách, jako je hloubka dezénu a tlak, a pomáhá nám svými údaji minimalizovat riziko poškození pneumatik, snížit spotřebu paliva a především prodloužit životnost našich pneumatik!
Můžete se s námi podělit o některé postupy údržby pneumatik, které maximalizují palivovou účinnost vozového parku?
Čtyři klíčové postupy údržby, které mohou významně ovlivnit palivovou účinnost vozového parku, jsou samozřejmě následující:
-
• Monitorování správného tlaku v pneumatikách
-
• Dodržování časově vhodného plánu rotace pneumatik
-
• Otáčení pneumatik na ráfku
-
• Výměna pozice pneumatik (stran) u tahače
Máte na závěr nějaké obecné rady pro majitele vozových parků, kteří chtějí snížit spotřebu paliva?
Łukasz Elmanowski: Domnívám se, že dosažení úspory paliva ve vozovém parku vyžaduje ochotu neustále usilovat o lepší výsledky, a to jak ze strany jednotlivců, tak ze strany správců vozového parku. K tomu mohou přispět školení, telematická zařízení nebo systémy pro správu palivového hospodářství vozového parku, které poskytují informace o jízdách a sledují parametry. Vše ale začíná u vůle pracovníků.
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night