kamion na silnici

00 nové předpisy tpms na obzoru

Nové předpisy TPMS na obzoru

Publikováno 5. května 2025 - 4 minuta ( y) čtení

Systémy monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) byly vyvinuty v reakci na rostoucí obavy z problémů s bezpečností silničního provozu související s nízkým tlakem v pneumatikách. Od 7. července 2024 budou nové předpisy TPMS vyžadovat, aby všechna nákladní vozidla a přívěsy byly vybaveny systémem monitorování tlaku a teploty. Odborníci společnosti Michelin, Karim Essaadi a Claire Fioretti, vysvětlují vše, co by majitelé vozových parků měli vědět.

 

fotografie Claire Fioretti, Karima Essaadiho

01 nové předpisy TMPS s Claire Fioretti a Karimem Essaadim

Claire Fioretti - ředitelka pro normy a předpisy pro propojenou mobilitu ve společnosti Michelin, Clermont-Ferrand, Puy-de-Dôme, Francie; Karim Essaadi - projektant služeb ve společnosti Michelin, Francfort-sur-le-Main, Hesensko, Německo

Pro začátek, co je to TPMS a co je zapotřebí vědět o budoucích předpisech týkajících se TPMS?

Claire Fioretti: Systémy monitorování tlaku v pneumatikách monitorují tlak a teplotu v pneumatikách a upozorňují řidiče na nedostatečně nahuštěné pneumatiky. Původní právní předpisy o systémech TPMS z roku 2014 se vztahovaly pouze na osobní vozidla. V roce 2020 byly tyto požadavky rozšířeny na nové modely nákladních vozidel a přívěsů, které se na trhu objeví v roce 2022. Nejnovější novelizace předpisů vyžaduje, aby byl každý nový nákladní automobil a přívěs prodávaný na evropském trhu po 7. červenci 2024 vybaven systémem monitorování tlaku v pneumatikách.

Jak systém TPMS funguje?

Claire Fioretti: Systémy monitorování tlaku v pneumatikách se skládají ze tří základních částí.   

• Za prvé, čidla monitorují teplotu a tlak vnitřní vrstvy pneumatiky.

• Poté tato čidla předávají data do řídicí jednotky, která je analyzuje.

• A pokud hodnoty tlaku klesnou mimo bezpečnou zónu, na palubní desku je vysláno světelné upozornění, které signalizuje řidiči, aby co nejdříve zastavil, zkontroloval tlak a problém vyřešil.

Karim Essaadi: Minimální výchozí kód poruchy (DTC), který je vyžadován legislativou systému TPMS, vysílá řidiči signál, když u pneumatiky nastane problém s tlakem. To je důležité zejména v případě dvojitých pneumatik, kde se problém s tlakem může týkat vnitřní nebo vnější pneumatiky. Sofistikovanější systémy mohou dokonce zobrazovat přesný tlak v jednotlivých pneumatikách v reálném čase.

Vizuální podoba nákladní pneumatiky se systémem TPMS

02 jak funguje systém tpms

Proč se působnost předpisů o systému TPMS rozšiřuje na nákladní vozidla a přívěsy?

Claire Fioretti: Zaprvé a především jsou zde aspekty bezpečnosti. Jednoduše řečeno, podhuštěné nebo přehřáté pneumatiky mohou způsobit nehody. Společnost Michelin provedla studii u 7000 nákladních vozidel v Evropě a zjistila, že pneumatiky jsou hlavní příčinou poruch nákladních vozidel na silnicích, přičemž 30 % poruch přímo souvisí s pneumatikami. Z těchto poruch bylo 90 % problémů souvisejících s pneumatikami způsobeno únikem tlaku. Je důležité si uvědomit, že odhadem 80 % rizik propíchnutí pneumatik by bylo možné předejít každodenní kontrolou tlaku.1

Karim Essaadi: To je pravda, ale přínosy zahrnují kromě bezpečnosti i další oblasti! Víme, že i jediná porucha může přijít majiteli vozového parku draho! Tyto náklady vedle výměny pneumatiky zahrnují také náklady spojené s prostoji, zpožděním dodávek, které může vést k penále, a dokonce i k poškození zboží. Systém TPMS tedy v důsledku může zvýšit zisk vozového parku tím, že sníží náklady a prostoje.

Může systém TPMS přinést nějaké další výhody ve vztahu k mému vozovému parku?

Karim Essaadi: Kromě bezpečnosti silničního provozu a efektivity vozového parku může systém TPMS přinést významné výhody z hlediska cílů udržitelnosti vozového parku. Například nedostatečně nahuštěné pneumatiky mohou výrazně zvýšit valivý odpor, což následně zvyšuje spotřebu paliva, zatímco monitorování a udržování správného tlaku v pneumatikách má opačný účinek a snižuje spotřebu paliva. Systém TPMS je také přínosem pro udržitelný rozvoj, protože každý ušetřený litr paliva zabrání vypouštění 2,66 kilogramu CO2 do atmosféry2. To není nic zanedbatelného.

Klíčové ukazatele: Bezpečnost pneumatik

  • Na základě studie 7000 nákladních vozidel v Evropě:
  • • 30 % poruch nákladních vozidel je způsobeno pneumatikami, což z nich činí hlavní příčinu poruch na silnicích.
  • • 90 % problémů souvisejících s pneumatikami je způsobeno únikem tlaku.
  • • 80 % rizik defektů pneumatik lze předejít každodenní kontrolou tlaku.

Co se stane, když nové nákladní vozidlo nesplňuje předpisy TPMS?

Claire Fioretti: Je třeba zdůraznit, že tyto předpisy se vztahují přímo na výrobce vozidel, nikoliv na samotné majitele vozových parků. Když se například výrobce chystá uvést na trh nové vozidlo, musí být toto vozidlo vybaveno systémem monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS), aby bylo schváleno. Za údržbu a správnou funkci systému TPMS však budou odpovídat vozové parky, protože systém se bude kontrolovat při pravidelných technických prohlídkách vozidel.

Budou muset stávající nákladní vozidla a přívěsy splňovat předpisy TPMS?

Claire Fioretti: Ne, nařízení nevyžaduje, aby byla stávající vozidla dodatečně vybavena systémy monitorování tlaku. Pokud však chtějí vozové parky zajistit, aby jejich stávající vozidla měla stejnou úroveň bezpečnosti, účinnosti a udržitelnosti jako vozidla nová, nabízí společnost Michelin řešení TPMS pro modernizaci starších vozidel.

Karim Essaadi: Naše nabídka MICHELIN Connected Fleet Solutions poskytuje majitelům vozových parků jedinečnou kombinaci pneumatik a služeb. Patří sem špičkové pneumatiky, řešení pro správu a optimalizaci výkonu pneumatik, přístup k řešením pro správu vozového parku prostřednictvím služby MICHELIN Connected Fleet, která kombinuje údaje o vozidle s chováním řidiče, a také nová nabídka automatické prediktivní a nezbytné údržby: Chytrá prediktivní údržba pneumatik MICHELIN.

ZDROJE

(1) Maximální odhadované snížení počtu poruch způsobených nedostatečně nahuštěnými pneumatikami ve srovnání s jejich doporučeným jmenovitým tlakem díky každodennímu sledování měření tlaku v kombinaci s vhodnými údržbovými postupy. Interní studie společnosti Michelin provedená na 7000 vozidlech v Evropě, která jsou vybavena řešením Michelin Effitrailer, na panelu 340 000 analyzovaných měření tlaku.

(2) Které palivo má vyšší emise CO2, benzin nebo nafta? Futura

Používáte zastaralý webový prohlížeč.

Používáte prohlížeč, který tyto webové stránky nepodporují. Znamená to, že některé funkce nemusí pracovat podle očekávání. To může mít za následek nezvyklé chování při procházení stránek.

Pokud chcete plně využít všech výhod těchto webových stránek, použijte nebo upgradujte/nainstalujte jeden z následujících prohlížečů.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+