header hd
Futuristic High-Tech Concept: Big Semi Truck with Cargo Trailer Drives on the Road is Transformed with Graphics Special Effects Into Digitalized Advanced Autonomous Truck Concept. Aerial Drone Shot
Propojená nákladní vozidla: ideální způsob optimalizace vozového parku
Publikováno 2. února 2023 - 4 minuta ( y) čtení
Rostoucí ceny energií, přísnější předpisy a ekologické otázky… Správa vozového parku, bez ohledu na jeho velikost, ještě nikdy nebyla tak komplexní a strategická.
Jak mohou technologie pomoci vlastníkům malých a středních přepravních společností zlepšit správu jejich vozových parků? Rozhovor s Nicholasem Carbonnelem, manažerem prodeje pro malé a střední podniky ve společnosti MICHELIN Connected Fleet, Powered by Masternaut.
nicolascarbonnel
Nicholas Carbonnel, manažer prodeje pro malé a střední podniky v MICHELIN Connected Fleet, Powered by Masternaut
Co jsou to malé a střední vozové parky?
V mém segmentu začínají malé vozové parky na jednom nákladním vozidle a končí někde u 30 vozidel. V realitě evropské nákladní přepravy ale není podnik s 25 nákladními vozy považován za úplně malý. Mí klienti v segmentu malých a středních podniků vlastní průměrně 12 vozidel (s pevnými nápravami).
Co dnes znamená telematika?
Lidé si většinou telematiku spojují především se sledováním polohy. Ve skutečnosti ale dokáže mnohem víc. Ve společnosti Michelin jsme slovo telematika v podstatě zakázali. Opravdu jen velmi málo zákazníků se na nás obrací s požadavkem: „Jenom potřebuji přesně vědět, kde se nacházejí moje vozidla.“ Potřeby klientů jsou nyní mnohem rozsáhlejší. A technologie se neustále vyvíjejí. Využíváme telematické boxy, které z nákladních vozidel sbírají spolehlivá data a informace. Proto používáme raději pojem „propojený vozový park“.
visuel hd1
Proč by měly malé a střední podniky investovat do řešení „propojeného vozového parku“?
Především bych rád podotkl, že řešení monitorování propojeného vozového parku není pouze pro velké firmy. Už od pěti nákladních vozů s vnitrostátním či meziregionálním dosahem dává smysl mít propojená vozidla.
Vzhledem k tomu, že spediční sektor dovoluje jen velmi malé marže, je zcela zásadní dodržovat termíny dodávek. Řešení propojeného vozového parku může snížit provozní náklady a zvýšit produktivitu řidičů i vozidel díky tomu, že přesně analyzuje trasy pomocí informací, které z vozidel získá.
Momentálně pracujeme na několika otázkách, jako je třeba ekologická jízda a sledovatelnost stavu pneumatik. Podhuštěné pneumatiky totiž okamžitě zvyšují spotřebu paliva!
Jak řešení propojeného vozového parku zjednoduší každodenní život vlastníkům malých a středních vozových parků?
Tři slova: efektivita, úspory, bezpečnost.
Efektivita vede k úsporám. Díky propojenému řešení okamžitě zaznamenáte 3% až 4% snížení spotřeby paliva*. Naší rolí je pomáhat vlastníkům plně porozumět fungování jejich propojeného vozového parku a rozvíjet jejich maximální potenciál. Naše preventivní řešení jsou navržena tak, aby monitorovala a spravovala vozový park a zvyšovala jeho bezpečnost tím, že snižují rizika a pomáhají řidičům.
*Průměr výsledků získaných společností Michelin od reprezentativního vzorku 20 klientů v roce 2022.
visuel hd2
Truck maintenance and service workshop. Truck mechanic with tablet diagnostic tool preparing trucks for maintenance.
Proč je pro řidiče z malých a středních vozových parků často obtížné přijmout tato řešení propojeného vozového parku?
V Evropě se řidiči nákladních vozidel někdy brání, protože se nechtějí cítit „kontrolováni“. Může jít o iracionální strach, ale nelze jej zcela ignorovat. Přesto jsou dnes všechny nákladní vozy vybaveny propojenými funkcemi a všichni řidiči komunikují se svými společnostmi přes mobilní telefony. To znamená, že lze potenciálně velmi snadno určit jejich polohu. Proto je jednou z našich priorit v souvislosti s propojeným vozovým parkem právě vzdělávání uživatelů!
Každý měsíc nám v panice volá minimálně jeden zákazník s tím, že nutně potřebuje soubory C1B s údaji řidiče nebo soubory V1B s údaji z tachografu vozidla, což jsou dva dokumenty, které vyžadují evropské zákony. V Evropě se nestažení nebo nearchivování souborů C1B a V1B trestá pokutou 5. třídy (která například ve Francii činí 1500 EUR a v případě opakovaného přestupku až 3000 EUR).
Pravidelně svým zákazníkům připomínáme, že ukládání údajů z naší strany je limitováno nařízením o ochraně osobních údajů (GDPR). Zaznamenávání a uchovávání údajů je tak pouze na nich. Pokud u nich proběhne audit, budou muset doložit záznamy za předchozích 12 měsíců.
Jak se bude trh s řešeními propojeného vozového parku vyvíjet?
U nákladních vozů se bude trh specializovat vertikálně, tzn. na segmenty řešící velice specifické potřeby: přeprava chlazeného zboží, zvířat nebo obilí, kamenolomy, dodávka ke koncovému zákazníkovi. Naše řešení budou čím dál více šitá na míru tak, aby všem našim zákazníkům nabízela to nejjednodušší, nejúčinnější a nejvhodnější řešení pro jejich konkrétní potřeby. Naši zákazníci jsou profesionálové v oboru přepravy a nechtějí se stát experty na data či technologie. Potřebují technologie, které rozumí jejich každodenním problémům a nabízejí ta nejjednodušší řešení!
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night