header end of life tyre

Víte o problémech spojených s pneumatikami na konci životnosti?

Publikováno 27. listopadu 2024 - 8 minuta ( y) čtení

Oběhové hospodářství představuje další technologickou revoluci a společnost Michelin stojí v čele transformace odvětví pneumatik, protože pneumatiky na konci životnosti využívá jako cenný zdroj. Co vlastně přesně je pneumatika na konci životnosti? Zjednodušeně řečeno se jedná o nákladní pneumatiky na kamion, které již nelze používat, protektorovat ani prořezat. O problémech a příležitostech spojených s nákladními pneumatikami na konci životnosti jsme si povídali s S Fabienem Gaboriaudem, senior viceprezidentem pro řešení oběhového hospodářství materiálů ve společnosti Michelin. , jsme si povídali o výzvách a příležitostech spojených s nakládáním s pneumatikami na konci životnosti. Zjistěte, jak mohou pneumatiky, které si vybíráte pro svůj vozový park, zlepšit oběhové hospodářství a minimalizovat ekologický dopaddopad na životní prostředí.

fabien gaboriaud senior vice president of solutions for materials circularity at michelin

fabien gaboriaud senior vice president of solutions for materials circularity at michelin

Fabien Gaboriaud, senior viceprezident pro řešení oběhového hospodářství materiálů ve společnosti Michelin 

Jaký je přístup společnosti Michelin k minimalizaci ekologického dopadu pneumatik na konci životnosti?

Fabien Gaboriaud: Závazek společnosti Michelin vůči planetě začíná základním principem:Pokud chcete co nejvíce omezit svůj dopad na životní prostředí, musíte začít tím, že zjistíte, jak velký vůbec je. Toto přesvědčení nás vede k tomu, že již více než tři desetiletí vede k posuzování dopaduvyhodnocujeme dopad našich produktů na životní prostředí.

Jedním z prvních aspektů, na které jsme se zaměřili, byl valivý odpor. Byli jsme lídrem v ukazování jeho vlivu na spotřebu paliva, a to i v době, i kdyžkdy se jednalo o okrajovou oblast zájmuý koncept. Popisovali Odhalili jsme podstatu jeho významu tím, že jsme zdůraznili důsledky, které má na planetu a také na rozpočet vozového parku!

Stali jsme se také průkopníky v přístupu k analýze životního cyklu, protože jseme jako jedni z prvních přijali tento komplexní přístup. Tato metoda důkladně zkoumá ekologický dopad pneumatik na životní prostředí – od získávání a zpracování surovin až po sběr pneumatik na konci jejich životnosti a recyklaci nákladních pneumatik kamionů – se zaměřením na ty nejzásadnější aspekty. Analýza životního cyklu se tak ve společnosti Michelin stala standardním postupem vpraxíe společnosti Michelin. Každý konstruktér začleňuje do svých návrhů produktů aspekty týkající sehledisko klimatického vlivu a ochrany klimatu a životního prostředí, čímž kvantifikuje ekologické dopady a udržitelnost během celého životního cyklu pneumatik.

03 end of life tyres asset 01 cz

03 end of life tyres asset 01 cz

Jaké ekologické dopady majíjsou dopady programůy recyklace pneumatik Michelin na životní prostředí?

Fabien Gaboriaud:Michelin není jen významná značka, ale také společnost, která se zavázala k dlouhodobé odpovědnosti k vůči životnímu prostředí. Například náš program recyklace pneumatik si klade za cíl používat do roku 2050 v našich pneumatikách 100 % obnovitelných a recyklovaných materiálů. Na tento skvělý cíl jsem velmi hrdý, ale nesmíme zapomínat, že udržitelnost neznamená jen využívání obnovitelných zdrojů. Při výběru každého materiálu dbáme na podrobnou důkladnou analýzu životního cyklu. To znamená, že používáme pouze materiály, které mají jsou po celou dobu svého životního cyklu prokazatelně pozitivní vlivpřínosné pro planetu. Náš závazek k udržitelnosti se tak promítne do skutečného pokroku v oblasti životního prostředí.

Jak lze řešit problém s pneumatikami na konci životnosti?

Fabien Gaboriaud: Prvním krokem je přestat pohlížet na vyřazené pneumatiky jako na odpad, ale jako začít je považovat na za skvělý zdroj uhlíku. Myslím, že se všichni shodnou na tom, že skládky s horami vyřazených pneumatik na konci životnosti a celkové spalování pneumatik nejsou pro planetu dobré. Přeměna nákladních pneumatik kamionů na palivo by mohla představovat slibné řešení. Ale co kdybychom mohli recyklované materiály vrátit začlenit zpět při výrobědo výroby nových pneumatik? Tento uzavřený systém představuje skutečnou cestu k minimalizaci dopadu na životní prostředí. Vytvořením oběhového hospodářství pneumatik na konci životnosti můžeme výrazně snížit naši ekologickou stopu.

To zní skvěle! Jak si tato technologie stojí dnes?

Fabien Gaboriaud:V březnu 2023 společnost Michelin podpořila vznik společného podniku technologického start-upu Enviro a investičního fondu Antin Infrastructure Partners, jehož cílem je urychlit recyklaci vyřazených pneumatik na konci životnosti v průmyslovém měřítku v Evropě. Technologie společnosti Enviro získává z pneumatik na konci životnosti dva velmi užitečné produkty:pyrolýzní olej a regenerované saze.

Pyrolýzní olej je v podstatě palivo, které lze využít ke snížení emisí a dekarbonizaci v některých průmyslových odvětvích. Jedná se o skvělý první krok, ale nicméně problémem paliva je, že ho lze použít jen jednou. Naproti tomu Rregenerované saze je však možné použít k výrobě nových produktů, jinými slovy přeměnit vyřazené pneumatiky na to znamená, že z pneumatik na konci životnosti se stanou suroviny, které lze použít při výrobě nové pneumatiky. Tento uzavřený systém představuje naprostý přelommění pravidla hry. V porovnání s použitím primárních sazí snižuje emise uhlíku o více než 80 %1. To představuje výhodu pro společnost Michelin i pro další průmyslová odvětví, která mohou tyto regenerované materiály využívatt.

Problémem paliva je, že ho lze použít jen jednou. Naproti tomu Rregenerované saze je však možné použít k výrobě nových produktů.

První továrna, která vznikne vzejde ze tohoto společného podniku společností Antin a Enviro, se staví ve Švédsku a bude zprovozněna do roku 2025. Na začátku se bude ročně recyklovat 35 000 tun vyřazených pneumatik na konci životnosti, ale plán je rozšířit se uje se rozšíření po celé Evropě a nakonec dosažení dosáhnout jednoho milionu tun ročně.

Dosáhli jste významných úspěchů, pokud jde o  týkajících se nakládání s  vyřazenými pneumatikami na konci životnosti?

Fabien Gaboriaud: Před lety začalo naše odvětví se spoluprací a organizací za účelem vytvoření plánuspolupracovat a organizovat se, aby přišlo s plánem na řešení velkého problému: zjak zhodnotit hodnocování pneumatiky na konci životnosti. Kromě negativního dopadu na životní prostředí představovaly nákladní pneumatiky na kamion ponechané na skládkách také velký problém z hlediska pověsti společnosti. Společné úsilí k řešení tohoto problému vedlo k dosažení působivé 88% míry sběru pneumatik2 , což znamená významný úspěch, zejména ve srovnání s jinými odvětvími. Stručně řečeno, Vvysoká míra sběru pneumatik na konci životnosti tedy zajišťuje výhodnou pozici tohotostaví toto odvětví do vynikající pozice pro jeho změnupřechod na oběhové hospodářství.

To zní jako skvělý začátek! Jaké výzvy očekáváte?

Fabien Gaboriaud: První výzva není spojena s technikou, ale se změnou myšlení. Jako odvětví i jako globální společnost se musíme odklonit od transakčních jednání a začít vyjednávat ve vzájemných interakcíchpřejít k aktivnímu vyjednávání. Tím mám na mysli organizování interakcí se všemi zúčastněnými stranami s cílem pomoci strukturovat nové hodnotové řetězce a nové technologie – někdy s našimi dodavateli, jindy s našimi zákazníky a dokonce i s aktéry, které považujeme za své konkurenty. V tom je krása oběhového hospodářství – vytváří koalice, kde jsou zapojeni úplně všichnije každý zúčastněnou stranou.

Usilujeme o to, abychom do roku 2050 používali v našich pneumatikách 100 % obnovitelných a recyklovaných materiálů. V tom je krása oběhového hospodářství – vytváří koalice, kde jsou zapojeni úplně všichnije každý zúčastněnou stranou.

Další zásadní změna myšlení spočívá v tom, že je třeba zapomenout na to, že obnovitelné a recyklované materiály musí být levnější. Tak to prostě není. Potřebujeme tedy vůdce lídry a spotřebitele, kteří budou platit více. Musíme přestat přemýšlet nad tím, že platíme více za produkt, a místo toho to brát tak, že platíme více za ochranu naší planety. Protože v budoucnu bude mít dopad ekologický dopadna životní prostředí, dopad na uhlíkové emocena CO2 a na biologickou rozmanitostbiodiverzitu ještě dražšívyšší cenu. V celém našem odvětví si začínáme všímat, jak se tento posun v myšlení promítá do strategických rozhodnutí.

Má řešení problematiky pneumatik nakládání s pneumatikami na konci životnosti nějaký místní lokální aspekt?

Fabien Gaboriaud: Rozhodně. Uvědomujeme si, že oběhové hospodářství vyžaduje mnohem lokálnější přístup, zejména proto, že předpisy a postupy týkající se sběru, zpracování a integrace recyklovaných materiálů se v různých jednotlivých regionech značně liší. U tohoto aspektu tedy víme, že logistika bude hrát klíčovou roli při zajišťování dekarbonizace celého průmyslu.

Jak si mohou být majitelé vozových parků jisti, že „ekologická pneumatika“ je opravdu skutečně šetrná k životnímu prostředí?

Fabien Gaboriaud: Zákazníci musí být velmi opatrní při výběru nákladních pneumatik na kamion důkladně zvážit na základě ekologických kritérií, protože jejich výkonnost nemusí být srovnatelná, což zase snižuje přínos pro životní prostředí. I v případě 100% recyklace nákladních pneumatik na kamion je třeba pneumatiky, které se rychle opotřebovávají, opotřebované pneumatiky často častěji vyměňovat, což snižuje popírá počáteční úsporu zdrojů.

Jak společnost Michelin inovuje v této oblasti?

Fabien Gaboriaud: Společnost Michelin se nevyhýbá vyžívá v řešení náročných problémů. Věříme, že čím složitější je problém, tím větší příležitost to otevírá k inovacím pro inovace pro naše zákazníky a celou společnost. To znamená dvojitou výhoduCílem je zajistit dvojí přínos: ekologický pokrok z hlediska životního prostředí, aniž by byla snížena bez omezení výkonuvýkonnost pneumatiky.

 

03 end of life tyres asset 02 cz

03 end of life tyres asset 02 cz

Jak může společnost Michelin pomoci se správou a sběrem pneumatik kamionůpro nákladní vozidla?

Zavázali jsme se k odpovědnému sběru, třídění a zpracování pneumatik. Proto vyvíjíme inovativní projekt RFID. Tato technologie přiřazuje každé pneumatice jedinečné ID a umožňuje vozovým parkům sledovat jejíich cestu po celou dobu životního cyklu.

Tato data jsou neocenitelná. Vozové parky mohou analyzovat servisní činnosti a zajistit, aby pneumatiky pro kamiony nákladní vozidla v každé fázi splňovaly předpisy a vlastní hodnoty udržitelnosti.  Sledováním cesty každé pneumatiky vozové parky podporují odpovědné nakládání s pneumatikami na konci životnosti a udržitelnější budoucnost.

Jakou radu do budoucna byste dal majitelům vozových parků?

Fabien Gaboriaud: Chápeme, že naše odvětví je plné environmentálních ekologických slibů. Společnost Michelin má však za sebou prokazatelné zkušenosti výsledky s  plněnímv plnění cílů udržitelnosti. Vyvíjíme oběhová cirkulární řešení, která staví na základechvycházejí z oběhového hospodářství a našich stávajících klimatických iniciativ v oblasti klimatu. Abychom podpořili tento ekosystém plný odpovědných rozhodnutí, vyzýváme všechny, včetně všech výrobců pneumatik, k otevřené komunikaci. Našim zákazníkům, kteří čelí výzvám nebo hledají radu, říkámvzkazuji:<42/>Jsme tu pro vzájemnou spolupráci s vámi!

Pamatujte, že udržitelnost vyžaduje odhodlání odhodlané úsilí a investice. Nejedná se o rychlou cestu k úsporám, ale o projev společenské odpovědnosti a způsob, jak utvářet budoucnost.

Nezapomeňte, že udržitelná správa pneumatik kamionů pro nákladní vozidla vyžaduje odhodlání odhodlané úsilí a investice. Nejedná se o rychlou cestu k úsporám, ale o projev společenské odpovědnosti a způsob, jak utvářet budoucnost. Věřím, že společnosti, které se touto cestou nevydaly, budou mít za deset let problémy. Aktivně strukturujeme projekty, připravujeme se na budoucnost a hledáme partnery, abychom tyto hranice společně posunuli.

logo step up

Přepravní průmysl musí řešit celou řadu nových problémů, jako je nedostatek řidičů, inflace a rostoucí náklady, a stojí v ohnisku klimatické krize. Společnost Michelin přijala závazek ke snižování vlivu průmyslu na ekologii a věří, že udržitelné postupy mohou být prospěšné pro životní prostředí, ale i pro podnikání. STEP UP je globální přístup společnosti Michelin na podporu této iniciativy. 

Prozkoumejte jej nyní! 

Časté otázky

Jaká je očekávaná předpokládaná životnost pneumatiky?

Životnost pneumatik se liší v závislosti na způsobu použití. Pneumatiky se rychleji opotřebovávají vlivem různých faktorů, jako je terén, údržba, hmotnost kamionu nákladního vozidla a jízdní styl.

Co jsou to pneumatiky na konci životnosti?

Zjednodušeně řečeno jsou tose jedná o pneumatiky, které již nelze používat, protektorovat ani prořezat.

Co mohou majitelé vozových parků udělat pro prodloužení životnosti pneumatik?

Klíčový je výběr vhodné pneumatiky pro daný typ užití. ou práci. Je také nutné pravidelně kontrolovat tlak vzduchu v pneumatikách, jejich opotřebení a poškození a dbát na správnou rotaci pneumatik a jejich otáčení na ráfkotáčení pneumatiku na ráfku.

Které Jaké inovace vyvinula společnost Michelin jakožto výrobce pneumatik, aby zvýšila prodloužila jejich životnosti?

Společnost Michelin ve svých nákladních pneumatikách na kamion používázavádí řadu technologií, včetně INFINICOIL, POWERCOIL a DURACOIL, které slouží ke zvýšení celkové odolnosti pneumatiky.

Zdroje:

1. Michelin, Recyclage, Dossier de fond. Str. 14. Únor 2024.  

2. Michelin, Recyclage, Dossier de fond, str. 10. Únor 2024. Deloitte – TIP 2019 – 45 zemí. 

Používáte zastaralý webový prohlížeč.

Používáte prohlížeč, který tyto webové stránky nepodporují. Znamená to, že některé funkce nemusí pracovat podle očekávání. To může mít za následek nezvyklé chování při procházení stránek.

Pokud chcete plně využít všech výhod těchto webových stránek, použijte nebo upgradujte/nainstalujte jeden z následujících prohlížečů.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+