header how to reduce your carbon footprint
Aerial drone perspective view on white truck with cargo trailer riding through the forest on curved asphalt road.
Jak snížit uhlíkovou stopu:10 zlatých pravidel pro zvýšení udržitelnosti vozového parku
Publikováno 12. února 2025 - 8 minuta ( y) čtení
Uhlíkové emiseEmise uhlíku z dopravyv dopravě: základy a výsledky
V posledních dvou stoletích byl sektor přepravy do značné mírydopravní průmysl závislý především na fosilních palivech, což která za sebou zanechávalo stopyzanechávají ekologickou stopu v podobě uhlíkových emisíemisí uhlíku. Když si uvědomímeUvážíme-li, že každý litr paliva, který vozový park spotřebuje, spotřebovaného vozovým parkem uvolní do atmosféry 3,24 kilogramu oxidu uhličitého (CO2)1 , není divu, že podle Světové banky2 je náš průmyslnaše odvětví jedním z hlavních přispěvatelů ke změně klimatu.
Jsme tu, abychom pomohli majitelům vozových parků v celém našem odvětví na cestě k udržitelnější přepravědopravě. Cesta k čisté nule se totiž netýká jen výfukových plynů, ale vyžaduje, aby organizace zhodnotily celý svůj obchodní a dodavatelský řetězec, včetně možností v oblasti logistiky, infrastruktury a vývoje. Musíme pracovat napříč celým odvětvím, pečlivě sledovat a vypočítávat uhlíkové emise z přepravyemise uhlíku z dopravy, abychom dosáhli cílů čisté energie.
Našich deset nejlepších tipů, jak snížit emise uhlíku na snížení uhlíkových emisí
1. Využívání udržitelných postupůPřijměte udržitelné postupy
Prvním zásadním krokem ke snížení uhlíkových emisí v přepravěemisí uhlíku v dopravě je výběr strategie správyvybrat si takovou strategii správy skladových zásob, která se přizpůsobí současným potřebám vašeho vozového parku a zároveň bude dostatečně flexibilní a škálovatelná, aby zvládla budoucí vývoj. Zvažte možnosti, jako například je přístup inventarizace v režimu Just-in-Time (JIT) k zásobám, kterýé minimalizujeí potřebu skladovacích prostor tím, že objednáváním a přijímáním zásoby pouze v případě potřeby. Zvážit Využít můžete také řízení zásob dodavatelem (VMI), při kterém dodavatelé spravují stav vašich skladových zásob. K tomu romě tohoje praktická cyklická kalkulace, která zahrnuje pravidelnou kontrolu části zásob, zvyšuje přesnost a kontrolu a snižuje riziko držení nadbytku nebo nedostatkunadbytečných nebo naopak nedostatečných zásob.
Vozové parky mohou dále zvýšit zvyšovat udržitelnost tím, že omezí množství obalového odpadu z obalů. To zahrnuje používání materiálů šetrnějších k životnímu prostředí, optimalizaci provedení designu obalů, aby byla zajištěna ochrana produktů, a minimalizaci zbytečného obalového materiálu. Přínosy těchto snah přesahují rámec životního prostředí.Toto úsilí je přínosné nejen pro životní prostředí. Omezením množství odpadu z obalůSnížením množství obalového odpadu můžete očekávat nižší náklady na materiál a přepravudopravu. Po zvýšení zlepšení přehledu o dodavatelském řetězci a optimalizaci kontroly nad zásobami můžete dokonce zaznamenat zvýšení produktivity práce.
2. Plánování tras a zatížení vozidlaefektivní nakládání vozidel značně napomáhá přispívá ke snížení uhlíkových emisí ze silniční dopravyemisí uhlíku v silniční dopravě
Snížit uhlíkovou stopu ještě předtím, než vaše vozidla opustí depo, lze několika způsoby. Jedním ze spolehlivých způsobů je konsolidace zásilek, což znamená vyhnout se , že zamezíte jen částečně naplněným paletám a jednotlivým samostatným objednávkám. Tím se sníží množství obalů, práce a počtu ujetých kilometrů, kterým se lze vyhnoutnáklady na balení, pracovní zátěž a zbytečně ujeté kilometry. Dalším faktorem je plánování tras. Součástí tohoto postupuTento postup zahrnuje upřednostňování tras, které jsou nejúspornější z hlediska spotřeby paliva a času, a sledování aktuálních informací o dopravě, počasí a stavu silnic. Tyto Uvedené postupy nejenže snižují celkovou ekologickou stopu, ale mohou zároveň vést ke značným časovým úsporám a předcházení nehodám.
Klíčovým faktorem pro úsporu efektivní využití paliva a energie je také způsob nakládání kamionunákladního vozidla, který což může vést k menší uhlíkové stopě a úsporám na čerpacích stanicíchsnížit uhlíkovou stopu a šetřit čerpadla. V první řadě se snažte omezit zbytečnou hmotnost a zvolte lehké materiály, například jako je hliník. Dalším způsobem, jak zvýšit palivovou účinnost, pro vyšší úsporu paliva je rovnoměrné rozložení hmotnosti uvnitř kamionunákladního vozidla , a to na všechny nápravy.
3. Podpora eko-jízdyPodporujte ekologickou jízdu
Otestované a osvědčené techniky ekologické -jízdy, včetně udržování stálé rychlosti a minimalizace častého zrychlování, brzdění nebo řazení, prokazatelně snižují spotřebu paliva a tím i uhlíkové emise ze silniční dopravyemise uhlíku v silniční dopravě, aniž by to ovlivnilo mělo dopad na celkovou dobu doručenídání. Pokud se podíváme na analýzu Při analýze životního cyklu pneumatiky, zjistíme, se že nejvíce CO2 se spotřebuje během fázeve fázi používání. Ve skutečnosti Vvíce než 80 % ekologické stopy pneumatiky vzniká během jízdy.3 O to důležitější je Právě proto je velmi důležité zavést strategie ekologické jízdy , které k zajištěnízajistí optimalizacei pneumatikya pro maximální výkony.
03 end of life tyres asset 01 cz
Výsledky metodiky LCA, EK Evropské komise pro tahač 4×2 + návěs, tři nápravy, pneumatika X Multi, 315/70, 385/55. Březen 2024
Integrace komplexních programů ekologické -jízdy řidičům umožňuje osvojit si návyky pro úspornou jízdu a pomoci tak vašemu vozovému parku dosáhnout cílů v oblasti energetické účinnosti a udržitelnosti. Některé vozové parky dokonce vytvářejí motivační programy, které řidiče podněcují ke snižováníížení spotřeby paliva, což je výhodné jak pro planetu, ale zároveň vám uspoří penízetak pro vaše finanční výsledky.
4. Provádějte Měření měření a optimalizace optimalizaci pomocí kalkulačky uhlíkové stopy ých emisí kamionunákladních vozidel
Nejlepším způsobem, jak regulovat uhlíkové emise z dopravyemise uhlíku v dopravě, je pochopit ekologický a finanční dopad vašeho provozu. Kalkulačka uhlíkové stopy nákladních vozidelých emisí kamionu, jako například kalkulačka dopadu na udržitelnost od společnosti Michelin, analyzuje faktory včetně spotřeby paliva, výběru pneumatik a průměrného počtu ujetých kilometrů a pro správcemanažerům vozovýchého parku parků je důkazem pozitivního dopaduukazuje pozitivní dopad protektorování nebo prořezávání pneumatik. Kalkulačka zdůrazňuje úspory snížené množstvíuhlíkových emisí emisí uhlíku a surovin použitých na výrobu nových pneumatik. Po zadání údajů o svém vozovém parku můžete získat osobní zprávu s porovnáním uhlíkové stopy z dopravy, která vám pomůže ušetřit peníze a co nejvíce omezit dopad na životní prostředí.
5. Přechod Přejděte na efektivnější konstrukce přívěsů
Aerodynamika může mít obrovský vliv na odpor vzduchu vozidla, který dále následně ovlivňuje spotřebu paliva a vaše finanční výsledky. Bočnice Boční prahy přívěsu pomáhají zefektivnit proudění vzduchu, mohou snížit odpor vzduchu a snížit spotřebu paliva až o 5 %⁴. Odvětrávané blatníky jsou dalším skvělým doplňkem vašeho kamionu nákladního vozidla – nejenže chrání řidiče a ostatní vozidla před odletujícími částicemi, ale díky odvětrávanému provedení mají menší odpor vzduchu než pevné blatníky. Někteří odborníci odhadují, že odvětrávané blatníky mohou snížit spotřebu paliva až o 2,7 %⁵. Tyto doplňky můžete kombinovat se zadními a předními kryty a ještě více tak zvýšit účinnost spotřeby palivapalivovou účinnost!
6. Modernizace vozového parkuModernizujte svůj vozový park
Snížení uhlíkových emisíemisí uhlíku neznamená, že musíte vyměnit všechna vozidla ve svém vozovém parku. Modernizace pomáhá správcům vozových parků využívat nové technologie ke zvýšení efektivity a plnění nových předpisů doplněním určitých komponentů do stávajících kamionůnákladních vozidel. Vašíim prvním krokem k dlouhodobé udržitelnosti může být například integrace dodatečně nainstalovaného elektrifikovaného pohonu s elektromotorem a lithium-iontovouým akumulátorembaterií. Tato změna nejenže snižuje emise až o 25–50 %6, ale navíc se nemusíte zbavovat funkčního vozidla a oddaluje se potřeba výroby nového vozidla se odsouvá na později.
7. Důležitá roleZohledněte důležitou roli pneumatik při snižování uhlíkových emisí z dopravyemisí uhlíku v dopravě
Při výpočtu uhlíkových emisíemisí uhlíku z dopravy může mít hrát výběr pneumatik velký význam. Například prémiové pneumatiky Michelin X® MULTI™ ENERGY™ se vyznačují dlouhodobou dlouhotrvající přilnavostí a výdrží odolností běhounu, čímž maximalizují možnou dobu strávenou na silnici. Nabízíme také řešení pro prořezání a protektorování pneumatik, která ještě více prodlužují jejich životnost pneumatik. Prořezání pneumatik ve skutečnosti prodlužuje jejich životnost o 25 %, čímž se snižuje potřeba surovin a uhlíkových emisíemisí uhlíku při výroběpotřebných při výrobě nových pneumatik. Protektorování jde ještě o krok dál – omezuje potřebu množství surovin potřebných pro výrobu nové pneumatiky o zhruba 70 %7, čímž výrazně snižuje vaši stopu při výroběvýrobní stopu.
8. Využití telematiky a systémůVyužívejte telematiku a systémy pro správu vozového parku
Vhodná telematika a systémy pro správu vozového parku mohou zlepšit váš dopad na životní prostředí, bezpečnost a celkovou účinnostefektivitu. Tyto systémy využívají obrovské množství dat shromážděných v reálném čase ze senzorů umístěných v každém n kamionunákladním vozidle a umožňují vozovým parkům stále aktivněji přistupovatzaujímat proaktivnější postoj k plánování tras, opravám zařízení, řízení dob stáníprostojů a celkové správě vozového parku (viz náš článek o možnostech optimalizace vozového parku pomocí datových přehledů).
Severoamerická rada pro efektivitu nákladní přepravy (NACFE)8 odhaduje, že vozové parky mohou ročně ušetřit až 1 000 amerických dolarů na vozidlo, pokud budou využívat telematiku ke sledování tlaku vzduchu v pneumatikách, což je výhoda, která se promítá také do bezpečnější, nákladově efektivnější a efektivnější jízdy.se kladně projeví také v bezpečnější, nákladově efektivnější a účinnější jízdě.
9. Týmová práce a spolupráce: zapojení řidičůzapojte své řidiče
Úspěch iniciativy udržitelnosti vašeho vozového parku závisí na zapojení zaměstnanců a řidičů. Podpořte společnou vizi, jak omezit uhlíkovou stopu, jasnou komunikací svých cílů udržitelnosti, předáním znalostí a dovedností svým zaměstnancůmvybavte své zaměstnance znalostmi a dovednostmi, aby mohli tyto cíle realizovat, zapojením svého vozového parkuzapojte svůj vozový park od do této iniciativy a trvalým začleněním těchto postupůtrvale začleňte tyto postupy přímo do firemní kultury.
Studie provedená časopisem Harvard Business Review9 zjistila, že společnosti vynikají ve snazev úsilí o udržitelnost, protože k ní přistupují jako ke sdílené odpovědnosti a motivují všechny každého k přijetí své vlastní odpovědnosti. Investice se vyplatí, a to nejen z hlediska naší planety, ale i vašeho vozového parku. Studie společnosti Gartner ukázala, že společnosti, které začlení udržitelnost do své firemní kultury, mohou zvýšit zapojení angažovanost svých zaměstnanců až o 43 %.10
10. Investujteice do infrastruktury pro obnovitelných obnovitelné zdrojů zdroje energie, abyste snížili svou uhlíkovou stopu pro snížení uhlíkové stopy.
Po návratu kamionů nákladních vozidel zpět do skladů a regionálních distribučních center vzniká další příležitost, jak podpořit udržitelné postupy a finanční úspory. Infrastruktura pro obnovitelných obnovitelné zdrojů zdroje energie je skvělou možností, jak snížit pro snížení uhlíkové uhlíkovou stopy stopu vozového parku. Například Iinstalací spolehlivých větrných turbín a solárních panelů může například vozový park vyrábět dostatek elektřiny pro napájení provozních činností na místě – včetně palivových čerpadel, osvětlení, vytápění a chlazení. Pro vozové parky s elektrickým pohonem je to také skvělá příležitost, jak využít obnovitelnou energii k dalším úsporám.To je skvělá příležitost také pro vozové parky s elektromobily, aby využívali obnovitelnou energii a dosahovali dalších úspor.
Studie a příklady: Uhlíkové emise z dopravyemise uhlíku v dopravě
• 78 % vozových parků si stanovilo cíle udržitelnosti11
• Výběr pneumatiky, která snižuje valivý odpor a spotřebu paliva, a její instalace montáž na vozidlo s naftovým nebo plynovým pohonem motorem vede ke snížení omezení uhlíkových emisíemisí CO212
• Pokud vozový park přijmezavede pzpůsoby ekologické jízdyostupy pro eko-jízdu13, může snížit spotřebu paliva až o 25%13
- • 100 pneumatik protektorovaných společností Michelin ušetří pět tun surovin14
• Na každých 100 km ujetých s pneumatikami s nízkým valivým odporem třídy B se ušetří 0,8 litruů paliva (ve srovnání s pneumatikami třídy C).15
• Při použití telematiky, systémů pro správu vozového parku a dalších různých propojených řešení lze dosáhnout až 3–4% poklesu spotřeby paliva.16
logo step up
Přepravní průmysl musí řešit celou řadu nových problémů, jako je nedostatek řidičů, inflace a rostoucí náklady, a stojí v ohnisku klimatické krize. Společnost Michelin přijala závazek ke snižování vlivu průmyslu na ekologii a věří, že udržitelné postupy mohou být prospěšné pro životní prostředí, ale i pro podnikání. STEP UP je globální přístup společnosti Michelin na podporu této iniciativy.
Prozkoumejte jej nyní!
Časté otázky
Využívejte udržitelné postupy, podporujte ekologickou -jízdu, používejte uhlíkovou kalkulačku, plánujte trasy a nakládejte vozidla správněefektivně, začleňte do svého provozu telematiku a systémy pro správu vozového parku, zvažte přechod modernizaci přívěsů na elektrický pohon, vyberte správné pneumatiky, investujte do infrastruktury a zapojte svůj tým.
Těžká nákladní vozidla (HDV) jsou zodpovědná za více než čtvrtinu emisí skleníkových plynů (GHG) ze silniční dopravy v EU a za více než 6 % celkových emisí skleníkových plynů v EU16.
Podle Evropské agentury pro životní prostředí má je doprava na starostizodpovědná za přibližně 25 % celkových emisí skleníkových plynů (GHG) v EU17.
-
1. BILAN GES ADEME
Base Carbone Documentation generale2. Světová banka. Industry, innovation & infrastructure. 2022
https://datatopics.worldbank.org/sdgatlas/goal-9-industry-innovation-and-infrastructure?lang=en3. Results from LCA methodology, EC of European commission for a 4*2 tractor + semi trailer 3 axles X Multi, 315/70 , 385/55. Březen 2024
4–5. Great Dane. How to Improve Fuel Efficiency with Trailer Aerodynamics.
https://greatdane.com/how-to-improve-fuel-efficiency-with-trailer-aerodynamics/6. Government Fleet. Electrification Retrofits:<220/>Helping Fleets Meet Sustainability Goals Despite Supply Chain Challenges.
https://www.government-fleet.com/10159224/electrification-retrofits-helping-fleets-meet-sustainability-goals-despite-suppl7. Michelin. Optimalizujte svůj vozový park protektorovanými pneumatikami Michelin Remix
https://pro.michelin.cz/blog/articles/optimise-your-fleet-with-michelin-remix-retread-tyres8. Trucking Info. How Proper Truck Tire Pressure Saves Fleets Fuel
https://www.truckinginfo.com/10145680/save-fuel#:~:text=Tire%20pressure%20systems%20are%20projected,
said%20in%20the%0Confidence%20Report.9. Harvard Business Review. How to Make Sustainability Every Employee’s Responsibility
https://hbr.org/2018/02/how-to-make-sustainability-every-employees-responsibility
10. Gartner Press Release. HR Survey Finds 84% of Employees Believe Their Organization Lacks a Strong Sustainability Culture
https://www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/2023-12-05-gartner-hr-survey-finds-84-percent-of-employees-believe-their-organization-lacks-a-strong-sustainability-culture11. Ducker study – Michelin Fleet Community – červen 2021
12. Michelin OEM. 0,8 l je průměrnýá odchylka rozdíl (hodnota VECTO) naměřená naměřený mezi dvěma klasifikačními třídami klasifikace (B v porovnání s C) u nové pneumatiky. Simulace průměrné úspory za dobu životnosti pneumatiky 0,6 litru na 100 km mezi pneumatikou třídy B a pneumatikou třídy C, u vozidla, které ujede 150 000 km za rok, u vozového parku 50 vozidel, s předpokládanou cenou 1,45 EUR za litr.
13. Michelin. Ekologická -jízda: <248/>ekologická nebo ekonomicky úsporná jízda? * Průměr výsledků získaných společností Michelin na reprezentativním vzorku 20 klientů v roce 2022.
https://business.michelin.co.uk/blog/articles/eco-driving-ecological-or-economic-driving14. Michelin. Optimalizujte svůj vozový park protektorovanými pneumatikami Michelin Remix
https://pro.michelin.cz/blog/articles/optimise-your-fleet-with-michelin-remix-retread-tyres15. Michelin OEM. Viz zdroj 12
16. Michelin. Připojená nákladní vozidla: způsob optimalizace vozových parků
https://pro.michelin.cz/blog/articles/connected-trucks-a-way-to-optimise-fleets17. Evropská komise. Snížení emisí CO₂ z těžkých nákladních vozidel. 2024
https://climate.ec.europa.eu/eu-action/transport/road-transport-reducing-co2-emissions-vehicles/reducing-co2-emissions-heavy-duty-vehicles_en18. Evropská agentura pro životní prostředí. Doprava a mobilita. 2024
https://www.eea.europa.eu/en/topics/in-depth/transport-and-mobility#:~:text=Today%2C%20transport%20emissions%20represent%20around,
the%20EU's%20total%20GHG%20emissions.
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night