the zero emissions lowdown: trucks in the future

the zero emissions lowdown: trucks in the future

Informace o nulových emisích: nákladní vozidla v budoucnosti

Publikováno 20. února 2024 - 4 minuta ( y) čtení

Obce po celém světě obcházejí národní vlády a přebírají vlastní iniciativu na snížení emisí uhlíku a zlepšení kvality života ve městech řeší samostatně – od veřejného zdraví a naléhavých klimatických problémů až po celkovou kvalitu života. Nízkoemisní zóny (LEZ) jsou jedním z opatření, kteráé jsou je na dobré cestě k vytvoření standardustát se standardem ve stovkách měst po celém světě – a zóny s nulovými emisemi (ZEZ) jsou jim v patách. Pro správce vás jakožto manažery vozového parku je důležité sledovat změny na trzích, na kterých pracujete. To platí zejména,Zvláště když vám aktuální informace pomohou připravit své kamionyvaše nákladní vozidla na budoucnost.
 

PROBLÉMY A VÝZVY MĚST

S určitostí lze říct, že do roku 2050 se města budou soustředit na tři hlavní a navzájem propojené problémy:zdraví, ekonomiku a životní prostředí. V současné době je složité skloubit všechny tři možnosti. Rozmach prodeje na internetu pokračovalo i po koronavirových omezeních. To je skvělé pro podnikání, ale nárůst počtu dodávek zvyšuje počet vozidel na silnicích, což vede k větším dopravním zácpám, které pro podnikání naopak tak dobré nejsou. Další doprava také zvyšuje znečištění ovzduší a uhlíkové emiseemise CO2, což je škodlivé pro zdraví obyvatel i pro životní prostředí. 

Ve výsledku to znamenáVýsledkem je, že obyvatelé měst i zastupitelé obcí přemýšlejí nad možnostmi, jak mohou všichni sdílet omezený prostor, ve kterém žijí a pracují.

urban issues and challenges: how logistics integrates into public spaces

urban issues and challenges: how logistics integrates into public spaces

people crowd walking on busy street on daytime

 

 





V současné době žije ve městech přibližně 56 % světové populace.

Do roku 2050 to bude téměř 70%

Výzvy mohou být stejné, ale města jsou jiná.

Města se od sebe značně liší svou polohou a kulturou. Stejné problémy nemají vždy stejnou prioritunevyvolávají vždy stejné priority. Rozpočty na řešení těchto problémů se výrazně liší. V reakci na své specifické problémy se města rozhodují podněcovat inovace, aby chránila své obyvatele a přinášela prospěch svým podnikům. Aby manažeři vozových parků udržovaly tempodrželi krok se změnami, musí správci vozových parků nejen sledovat nejnovější inovace v oblasti udržitelné silniční přepravydopravy, ale také se dokázat přizpůsobizůstat aktivně pružnít, aby bylya jejich kamiony nákladní vozidla připravenya na budoucnost.

Bezemisní mMobilita s nulovými emisemi:budoucnost pro kamionypro nákladní vozidla je na dosah ruky

Jedním z nejrozšířenějších opatření v obcích, které má v budoucnu největší dopad na budoucnost kamionůnákladní vozidla, je zavádění předpisů pro vjezd do měst, jako jsou nízkoemisní zóny (LEZ) nebo ještě přísnější bezemisní zónyzóny s nulovými emisemi (ZEZ). V roce 1996 Švédsko jako první zavedlo nízkoemisní zóny. O několik let později začal být Londýn rychle spojován s mýtným poplatkem za vjezd do určitého okruhu města. V Evropě jsou nyní stovky měst, která zákonem stanovila vlastní nízkoemisní zóny.

Jak fungují nízkoemisní zóny

Všechny nízkoemisní zóny fungují velmi podobně. Nízkoemisní zóna je vymezena v určitých hranicích kolem městského centra města. Kamiony a jiná vozidla pro zásobování mohou zónou projíždět pouze v případě, že splňují určité emisní předpisy pro nákladní automobily, například normy Euro 6 (nebo Euro 4 pro dodávky)1. Ve většině případů platí nízkoemisní zóna 24 hodin denně, 365 dní v roce. Pokud vozidlo nesplňuje požadavky, většinou se ukládají pokuty. Občas se stanePříležitostně, jako například ve Stockholmu, že vozidla, která nesplňují předpisy, prostě nemohou projet.

Nízkoemisní zóny také se nyní začínají měnit napřecházet v zóny s nulovými emisemi. V bezemisních zónách s nulovými emisemi jsou budou povolena pouze dodávková vozidla na baterie a palivové články a dodávky na zemní plyn nebo plug-in hybridní vozidlay, které která splňují normy Euro 6.

Města jsou průkopníky v regulaci emisí kamionůpro nákladní vozidla

Tyto různé emisní předpisy pro kamiony nákladní vozidla (a pro ostatní typy vozidel) vytvářejí zónuy s  méněse sníženými emisemi, mezi jejichž výhody patří zklidnění jejíž výhodou je omezení městské dopravy, snížení a hluku a zlepšení kvality života všech osob pohybujících se ve městě. Obce si jsou uvědomují problémy, kterým firmy čelí, a mnohéo z nich jim poskytují podporu. Níže uvádíme několik příkladů, jak města ovlivňují nákladní vozidla budoucnosti.

Ve Stockholmu hradí rozdíl Švédská energetická agentura3

Švédská energetická agentura nabízí „klimatický bonus“ na nákup lehkého elektrického nákladního vozidla (do 3,5 tuny), aby pomohla společnostem,  pro pomoc podnikům, obcím a regionům při přechodupřejít na bezemisní mobilitu s nulovými emisemi. Tento bonus kompenzuje rozdíl v ceně mezi elektrickým lehkým nákladním vozidlem a nejsrovnatelnějším nejbližším srovnatelným vozidlem, přičemž jeho výše je omezena určitou částkoučástka je omezena. Správci Manažeři vozových parků tak získávají dostávají další impuls ke snížení ekologického dopadu na životní prostředí a k přechodu na alternativní paliva budoucnosti u svých kamionůnákladních vozidel.

 

European truck emission regulations: a varied approach

European truck emission regulations: a varied approach

 

Aktivní zákaz kamionů nákladních vozidel s dieselovými motory v Amsterdamu

Zatímco Evropská unie plánuje v roce 2040 zakázat prodej dieselových nákladních vozidel s dieselovými motory, Amsterdam pro ně a pro autobusy uzavírá centrum města. V roce 2025 se nízkoemisní zóna (LEZ) v centru města rozšíří na celé město. Centrum se stane bezemisní zónou s nulovými emisemi  (ZEZ) mimo jiné pro všechna dodávková a nákladní vozidla, autobusy a autokary. Očekává se, že do roku 2030 bude bezemisní zóna s nulovými emisemi platit na celé město.4

Londýnská nízkoemisní zóna jako vzor pro ostatní centra měst

Londýn poprvé zavedl mýto poplatek za přetížení dopravy v roce 2003, aby snížil dopravní zácpy a zlepšil kvalitu ovzduší v centru města. První nízkoemisní zóna (LEZ) následovala v roce 2008. Ta se vyvinula se z jiného systému poplatků, který byl navržen s důrazem konkrétně na užitková vozidla, která jsou zodpovědná za největší podíl emisí na londýnských silnicích. Předpisy byly zpřísněny ruku v  rucev souladu s novými Euro normami a s cílem řešit jejich hlavní problémy a výzvy města. Zóna s velmi nízkými emisemi (ULEZ) byla poprvé zavedena v dubnu 2019 a zahrnuje stejnou oblast jako mýtopoplatek za přetížení dopravy. Od srpna 2023 platí ULEZ téměř v celé oblasti Velkého Londýna. Koncentrace NOx, které vznikají především při spalování fosilních paliv, se podle odhadů snížily o 20 až 44 % v závislosti na městské lokalitě.5

Program Clean Truck (čistý provoz nákladních vozidel) přístavního úřadu v Los Angeles se vyplatí

Program Clean Truck (čistý provoz nákladních vozidel) vznikl v roce 2008 jako včasná a dobrovolná reakce na zákony tohoto státu týkající se znečištění ovzduší. Všechna nákladní vozidla, která se pohybují na terminálech v přístavech v Los Angeles a na Long Beach, musí dodržovat přístavní akční plán pro čisté ovzduší. Cílem je, aby měl celý vozový park nákladních vozidel do roku 2035 nulové emise. Znečištění ovzduší z přístavních nákladních vozidel se od roku 2008 snížilo o 90 %, ale přístav podnikl ještě přísnější krok, když v roce 2022 spustil Clean Truck Fund (Fond čistých nákladních vozidel). Všechna nákladní vozidla, která nemají nulové emise, musí za možnost vjezdupřístup k terminálům zaplatit 10 dolarů. V současné době se všechny vybrané prostředky používají na pořízení nových bezemisních kamionůnákladních vozidel s nulovými emisemi.6

Elektrifikace veřejné dopravy v Santiagu

Hlavní město Chile se potýká s velkými problémy s kvalitou vzduchuovzduší. Město se v roce 2017 rozhodlo pro elektrifikaci veřejné dopravy. Původním cílem bylo, aby do roku 2025 bylo 25 % autobusů ve vozovém parku elektrických. V roce 2023 již toho dosáhlyi u 30 % ze 7 000 autobusů. Plná elektrifikace byla pro město s po Číně druhým největším autobusovým vozovým parkem na světě (po Číně) posunuta o pět let na rok 20357.

Inovativní iniciativy pro řešení problémů v městské dopravě

Existují i další opatření, která mají zmírnit nároky kladené na osoby pracující a žijící ve městech. Motivace nechybí – od hlukových limitů až po modulární nákladní dopravu a městská distribuční centra.  

Certifikace hluku Piek

Certifikace hluku Piek, která byla původně zavedena v Nizozemsku, kde „piek“ znamená v nizozemštině „špička“, uděluje vozidlu samolepku s číslem poté, co projde testem měření hluku. U nákladních vozidel je maximální hluk omezen na 72 dBA při jízděpro jízdu, 67 dBA proři zavírání dveří kabiny a hluku stlačeného vzduchu a 62 dBA při signálechpro signály upozorňujících na jízdu vzad a na mrtvý úhel. Když certifikací projde jedno vozidlo, mohou majitelé vozového parku automaticky získat samolepky pro stejný model u ve zbytku svého vozového parku. Národní organizaceCertifikace Piek v současné době existují ve Spojeném království, Francii, Belgii a Německu. V Nizozemsku jsou za regulaci hluku zodpovědní prodejci maloobchodníci a podnikyprodejny, a proto mají na starosti i nesou odpovědnost i za kamiony8nákladní vozidla8. Společnost Michelin přispívá ke snížení hlukusnižování hlučnosti pneumatikami s certifikátem nízké hlučnosti. Spolu s rostoucím počtem akumulátorových vozidel poháněných bateriemi bude tento aspekt stále důležitější8

Americké megaregiony

TPlány Spojených států jsou na úrovni „megaregionů“. Megaregiony většinou vznikajímají tendenci vznikat přirozeně, protože několik metropolitních ekonomik a jejich systémy přírodních zdrojů a infrastruktury jsou propojeny svou polohou a specializací. Organizace systémů megaregionu proto vyžaduje spolupráci mimo fyzické i myšlenkové ideologické hranice. Přístup založený na spolupráci posiluje snahy o zmírnění globálního oteplování, vede k lepšímu hospodaření s přírodními zdroji a zlepšuje hospodářskou konkurenceschopnost, což vede kmá za následek větší spravedlnosti rovnost na místní, regionální i celostátní úrovni.9

Jedním z příkladů je Regionální iniciativa pro emise skleníkových plynů. V současnosti na snižování emisí skleníkových plynů v rámci programůprostřednictvím energetické účinnosti, obnovitelných zdrojů energie a dalších programů spolupracuje 12 států. Patří sem i pomocSvou činností mimo jiné pomáhají  místním podnikům a obcím při financování elektrických nákladních vozůvozidel.10

Co to znamená pro města a  kamionynákladní vozidla v roce 2050?

Budoucnost je jasná:snákladní vozidla se palovací spalovacími motory přecházejí na vozidla s nulovými emisemibezemisní kamiony. Rozvoj autonomních kamionů nákladních vozidel bude doprovázen změnami předpisů, autonomními jízdními pruhy a kulturním přijetím. Zdá se pravděpodobné, že dodávku zboží v konečné fázike koncovému zákazníkovi budou i nadále provádět profesionálové z přepravního dopravního průmyslu, a to díky potřebné a poskytované agilitěpožadované – a zároveň poskytované – pružnosti. Pokud jde o správu vozového parku, obchodní modely se pravděpodobně posunou od integrace dovedností a zdrojů, které potřebují, k agregaci prostřednictvím spolupráce a partnerství.

Kamiony v  budoucnuNákladní vozidla v budoucnosti: jak připravit svůj vozový park již nyníjak již začít připravovat svůj vozový park

Všechny výše uvedené skutečnosti se mohou zdát jako velká zátěžVšechno výše uvedené se může zdát jako velké sousto, ale nebojte se. Všichni se těmto městským výzvám přizpůsobujeme současně. Jste připraveni přejít začít přecházet na elektrický vozový park? Veškeré informace vám poskytne naše nejnovější bílá kniha! Uvnitř najdete odborné informace o trhu s elektromobily a přesném dopadu na vozové parky. Poznáte dynamiku bezemisních vozidelvozidel s nulovými emisemi, pochopíte, jak mohou zlepšit celkové náklady na vlastnictví (TCO), a hlavně se dozvíte, proč jsou velmi vysokovýkonné pneumatiky nepostradatelné pro elektrické nákladní vozy a autobusy.

Další zdroje, které vám pomohou držet krok s těmito vyvíjejícími se trhy. 

1. Pochopte, jak jste propojeni  propojení se svým dodavatelským ekosystémem. Jakou roli hrajete ve městech, mezi dodavateli a při spolupráci s vašimi partnery a kolegy? Jaké příležitosti a hrozby má podle vás vaše činnostvidíte ve své činnosti? Jak můžete zajistit, aby změny fungovaly ve váš prospěchJak můžete tyto změny využít?

2. Sledujte předpisy pro regulaci vjezdu do měst v Evropě, abyste zjistili, která místa mají nejpřísnější omezení. Pokud je dokážete splnit, měli byste moci být schopni jezdit všude. Města však své požadavky pravidelně aktualizují, proto nezapomeňte sledovat aktuální informacetakže se vždy informujte o aktuální situaci. Předpisy pro vjezd nákladních vozidel najdete také na webových stránkách měst.

3. Zjistěte si, které jaké programy vám mohou pomoci s vaším přechodem. Podobně jako Švédská energetická agentura mohou i jiné regiony a vlády nabízet podporu při pořizování bezemisních vozidelvozidel s nulovými emisemi. Ve Francii pomáhá majitelům malých podniků s touto změnou také program Watea společnosti Michelin.

4. Sledujte novinky odzprávy místních, národních a mezinárodních organizací. Kontrolujte stránky, jako je Mezinárodní dopravní fórum, Světová organizace silniční dopravy, Eurocities a místní obchodní organizace, federace a instituce zabývající se ochranou životního prostředí. Přihlaste se k odběru novineknewsletterů, ze kterých se dozvíte aktuální informace.

Používáte zastaralý webový prohlížeč.

Používáte prohlížeč, který tyto webové stránky nepodporují. Znamená to, že některé funkce nemusí pracovat podle očekávání. To může mít za následek nezvyklé chování při procházení stránek.

Pokud chcete plně využít všech výhod těchto webových stránek, použijte nebo upgradujte/nainstalujte jeden z následujících prohlížečů.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+