header pro vs anti autonomous copie
Autonomní nákladní vozy: pro nebo proti?
Publikováno 1. února 2023 - 2 minuta ( y) čtení
Od mýtu k realitě: autonomní nákladní vozy by se na evropských dálnicích mohly objevit do roku 2030 (1). Podle zprávy ITF (2) využívání těchto nákladních vozidel umožní spedičním společnostem ušetřit, snížit uhlíkovou stopu, zvýšit bezpečnost a efektivitu a překonat nedostatek řidičů. Ale za jakou cenu?
Zeptali jsme se na toto kontroverzní téma dvou odborníků. Jste pro nebo proti autonomním nákladním vozům? Zde jsou jejich odpovědi.
amelineau combes
Olivier Amelineau, manažer vztahů s tiskem a médii, Mercedes-Benz Trucks France (skupina Daimler Truck); François Combes, výzkumník a ekonom přepravy a logistiky na Univerzitě Gustava Eiffela.
Existuje pět úrovní autonomie: úroveň 1 odpovídá asistenci řidiče, zatímco úroveň 5 odpovídá plně autonomnímu vozidlu.
Jaká úroveň autonomie je podle vás pro nákladní vůz bez řidiče nejlepší?
Olivier Amélineau (OA): Ve společnosti Daimler Truck máme velikou důvěru ve vozy úrovně 4 (vysoká automatizace) a momentálně pracujeme právě na ní.
Již máme poloautonomní systémy úrovně 2 (částečná automatizace), což znamená, že řidič může na 30 sekund pustit volant a vozidlo bude pokračovat v jízdě. Stačí jen pravidelně zmáčknout volant, abyste prokázali lidskou přítomnost! Rozhodli jsme se, že z úrovně 2 přejdeme přímo na úroveň 4. Úroveň 3, tedy podmíněná automatizace, se nám pro nákladní vozy nezdá užitečná.
Aby společnost Daimler Truck urychlila vývoj a marketing autonomních nákladních vozů 4. úrovně, koupila v září 2019 americkou společnost Torc Robotics, která se specializuje na autonomní technologie pro pozemní vozidla.
Společnost Daimler Truck nevěří v plnou automatizaci. Nebo to alespoň není cesta, kterou jsme se vydali.
„V nákladním voze bude vždy přítomen řidič.“
Olivier Amelineau, manažer vztahů s tiskem a médii, Mercedes-Benz Trucks France (skupina Daimler Truck)
François Combes (FC): Myslím si, že autonomní nákladní vozy budou mít významný finanční dopad až ve chvíli, kdy dosáhneme úrovně 5, tedy plné automatizace. To znamená, že nebudou mít řidiče ani kabinu, což zvýší užitečné zatížení.
Nemyslím si, že by částečně automatizované nákladní vozy byly skutečně výnosné. Co nás ale opravdu zajímá, a možná to bude znít trochu cynicky, je plně autonomní nákladní vůz, v němž není potřeba řidiče.
Plně autonomní vozy mají tři nesporné výhody:
- Nepotřebujete platit řidiče.
- Eliminujete problémy s řízením lidí.
- A je mnohem snadnější vyslat na silnici nákladní vůz, který pojede non-stop 16 hodin, aniž byste v něm měli člověka, o kterého se musíte starat.
Jaké dopady budou mít autonomní nákladní vozy na životní prostředí?
OA: Jasně stanoveným cílem autonomních nákladních vozů je mít co nejmenší možný dopad na životní prostředí s co nejlepšími možnými výkony!
Ve společnosti Daimler Truck směřujeme možnosti automatizace tak, abychom co nejvíce usnadnili život řidičům, zvýšili bezpečnost a snížili spotřebu paliva prostřednictvím ekologické jízdy. A to je neuvěřitelně účinné!
Víme, že evropské systémy (jako Predictive Powertrain Control), které řídí kinetickou energii prostřednictvím GPS, znalosti topografie trasy a stavu nákladního vozu, přináší okamžitou úsporu paliva ve výši 5–7 %.
FC: Ve střednědobém výhledu má nástup částečně nebo plně autonomních vozů velkou šanci zásadně změnit aktuální ekonomickou rovnováhu ve smyslu nabídky (přepravci) a poptávky (zasilatelé).
Plná autonomie by mohla vést k výrazné reorganizaci silniční nákladní přepravy a logistických řetězců s dopady na životní prostředí, které budou záviset na motorech autonomních nákladních vozů a (pravděpodobně významných) efektech zvýšeného provozu.
Scénář počítající s úplnou automatizací by ve výsledku mohl vést k vyššímu počtu menších nákladních vozů na silnicích.
Budou mít autonomní nákladní vozy nějaké sociální dopady?
OA: Ve společnosti Daimler Trucks si nemyslíme, že by řidiči úplně vymizeli. Jejich role se ale pravděpodobně změní. Bude zaměřená více technologicky a méně fyzicky, nebo se bude více soustředit na vztah se zákazníky. Řidiči se budou více podílet na sledování a správě vozidla. Budou také potřebovat analyzovat data z vozidla. Taková změna náplně práce řidičů by mohla tuto práci zatraktivnit, zvláště pak pro mladé lidi, kteří se zajímají o technologie. Proto věříme, že autonomizace bude mít pozitivní sociální dopady!
FC: U plně autonomních nákladních vozů bude dopad logicky negativní, jelikož zmizí tisíce pracovních míst pro řidiče.
Autonomní vozy ušetří peníze, ale rozhodně ne všem. Úspory generované automatizací může pohltit zvýšení ceny autonomních vozidel.
„Rozsáhlé zavedení autonomních nákladních vozů bude mít negativní sociální i ekologické dopady.“ François Combes, výzkumník a ekonom přepravy a logistiky na Univerzitě Gustava Eiffela. Je autorem studie z roku 2019, která se věnuje autonomním nákladním vozům. (3)
A co si o autonomních nákladních vozech myslíte vy?
Evropská nařízení (4) se budou muset rychle upravit tak, aby se povolení těchto vozidel uvedla v soulad na evropské úrovni.
(1) Strategie a studie – PwC
(2) Mezinárodní dopravní fórum
(3) „Le véhicule autonome va-t-il transformer en profondeur le transport de marchandise?“ – 2019.
(4) https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/cs/IP_22_4312
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night