header understanding carbon footprint
Aerial view of the bridge and the road over the river Pinios in the green valley of Tempe in Greece
Porozumění uhlíkové stopěPochopení uhlíkové stopy kamionunákladních vozidel:vliv spalovacího motoru (ICE)
Publikováno 29. listopadu 2024 - 7 minuta ( y) čtení
Termín „uUhlíková stopa“ je v současnosti hojně užívaný termínčasto skloňován – a má toje k tomu dobrý důvod! Naše planeta se otepluje a je třeba přijmout společná účinná opatření.společně aktivně zakročit. Jakmile pochopíte, jaký vliv mají spalovací motoryPochopením vlivu spalovacích motorů na uhlíkovou stopu vašeho vašich kamionunákladních vozidel, můžete určit oblasti, které oblasti je třeba zlepšit. Přečtěte si, které výhody přináší udržitelná správu vozového parku – má pozitivní vliv nejen pro planetu, ale může být přínosnáí i pro vaše podnikání.
Od začátku do konce:rozpis rozložení emisí CO2 v průběhu celého životního cyklu kamionunákladního vozidla
Každé nákladní vozidlo vypouští v různých fázích své životnosti jiné množství CO2. Například během výrobní fáze bylo nahlášenose získává nejméně 10 000 materiálů¹., které jsou integrovány do samotného nákladního vozidla – od kovů přes gumu pryž až po plasty, přičemž každý z nich má svou vlastní cenu uhlíkuuhlíkovou stopu. Po vyjetí kamionu nákladního vozidla na silnici probíhají dvě klíčové fáze:
- . Well-to-Tank (WTT):Tato fáze zahrnuje uhlíkové emiseemise CO2 vzniklé vznikající při těžbě, rafinaci a dodávce paliva (nafty v případě tradičních kamionůnákladních vozidel, nabíjení baterií v případě elektromobilů).
- . Tank-to-Wheel (TTW):Tyto uhlíkové emise uhlíku z nákladních aut vozidel se produkujíjsou produkovány výhradně spalovacími motory, když je vozidlo v provozu (u elektrických nákladních vozůidel ve fázi Tank-to-Wheel nejsou neexistují žádné uhlíkové emise CO2).
Osvědčené postupy pro spalovací motory (ICE):jak snížit uhlíkovou stopu kamionuvašich nákladních vozidel
Majitelé vozových parků, kteří ještě nepřešli na bateriové elektrické kamionyelektromobily, mají stále k dispozici velmi účinné nástroje ke snížení uhlíkové stopy svých kamionůnákladních vozidel, což je výhodné pro planetu a zároveň jim uspoří peníze.
Vyhodnoťte a zmírněte uhlíkovou stopu svých nákladních vozidelPosouzení a zmírnění uhlíkové stopy vašeho kamionu
Majitelé vozových parků mohou přijmout provést různé klíčové změny, kterými sníží uhlíkovou stopu svých kamionů nákladních vozidel – od provozu s optimalizovanými motory či motory s nízkou spotřebou až po instalaci lepších aerodynamických prvků, přičemž pneumatiky Michelin s nízkým valivým odporem jsou dalším klíčovým prvkem. – od provozu s optimalizovaným motorem či motorem s nízkou spotřebou, až po instalaci lepších aerodynamických prvků. Vzhledem k tomu, že minimalizují ztráty energie způsobené deformací pneumatik, významně přispívají k efektivitě palivapalivové účinnosti. Přechod z pneumatiky s třídou „C“ valivého odporu „C“ na pneumatiku s třídou „B“ může navíc vést k průměrné úspoře 0,6 litru na 100 km² za celou dobu životnosti pneumatiky². Skvělé výsledky může v neposlední řadě přinést také školení řidičů v technikách ekologické -jízdy, jako je plynulé zrychlování a kontrolované brzdění. Tyto strategie jsou přínosné nejen k pro životnímu prostředí, ale také zlepší vaše finanční výsledky. Vzhledem k tomu, že náklady na pohonné hmoty tvoří přibližně 30 % provozních nákladů vašeho vozového parku³, představuje maximalizace efektivity palivové účinnosti významné finanční úspory.
Naše kalkulačka uhlíkových emisí kamionuuhlíkové stopy nákladních vozidel
Pro začátek vám kalkulačka uhlíkové stopy nákladníchKalkulačka uhlíkových emisí kamionu vozidel od společnosti Michelin pomáhá nováčkům v této oblastipomůže najít odhalit oblasti pro zlepšení tím, že analyzuje vliv dopad protektorovaných nebo prořezaných pneumatik, a poskytuje tak zásadní údaje pro přijímání ekologicky uvědomělých rozhodnutírozhodování s ohledem na životní prostředí. Tento nástroj sice sám o sobě nesníží uhlíkové emise uhlíku z nákladní dopravy, ale pomůže vozovým parkům pochopit zdroje emisí a přijímat rozhodnutí, která povedou k udržitelnějšímu řízení vozového parku.rozhodovat se s cílem udržitelnější správě vozového parku
Nová éra testování a vyhodnocování emisí z nákladních vozidelměření a hodnocení emisí kamionu
V Evropě platíSituace v Evropě:předpisy emisní norma EURO 7
Zavedení předpisůPřijetí emisní normy Euro 7 představovalo významnýá krok Evropskáé unie směrem k čistším silnicím. Jedná se o sedmou verzi těchto předpisů, která se poprvé zabývá nejen výfukovými emisemi a měřením testováním emisí kamionůz nákladních vozidel, které přispívají k jejich uhlíkové stopě kamionů, ale také emisemi pevných částic z brzd a pneumatik.
Od zavedení normy Euro 1 v roce 1992 se tyto předpisy zajistily zasloužily o snížení emisí částic ze spalování o pozoruhodných 95 %. Norma Euro 7, která by měla definitivně vstoupit v platnost kolem roku 2031, navazuje na tento úspěch a stanovuje nové normy pro emise částic z brzdových systémů a opotřebení pneumatik.
Práce na měření testování emisí částic pro dosažení čistějšího ovzduší
Kromě snižování uhlíkové stopy vašeho kamionuvašich nákladních vozidel je důležité si uvědomit, jak důležité je snižovat také emise pevných částic. Abyste lépe pochopili, jak tyto emise snížit, podívejte se níže na to, odkud vůbec pocházejí. Níže uvádíme, kde vůbec tyto emise vznikají, což vám pomůže pochopit, jak je snížit.
Klasická vozidla se spalovacími motory používají třecí brzdy. Když kamion zpomaluje nákladní vozidlo, brzdové destičky tlačí na kola, a tím je brzdí. Při tomto procesu vznikají drobné částice materiálu z brzdových destiček, které se uvolňují do ovzduší. Rekuperační brzdění, které je standardní součástí všech bateriových elektromobilů (BEV), využívá ke zpomalení vozidla elektromotory přepnuté do reverzního režimuzpětného chodu. A výsledek? Elektromobily poháněné bateriemi při brzdění nevytvářejí téměř žádné emise pevných částic, což výrazně snižuje jejich vliv na kvalitu ovzduší i celkový dopad na životní prostředí.
Přestože předpisy EURO 7 přímo ovlivní primárně výrobce těžkých užitkových a nákladních vozidel (OEM), jejich dopady se projeví v celém dopravním odvětví. Vozové parky, zejména ty, které spolupracují se společnostmi se striktními závazky v oblasti společenské odpovědnosti firem (CSR), mohou mít povinnostbýt nuceny přejít na vozidla splňující normu Euro 7, aby dosáhli zajistily udržitelnosti v celém svém dodavatelském řetězci. Tím začíná bude zahájena nová éra s čistšími silnicemi a udržitelnější správou vozového parku.
Jak daně a mýtné ovlivňují evropské vozové parky
Evropská komise zavedla novou koncepcipolitiku, která má motivovat vozové parky k používání zavádění nákladních vozidel s nižšími emisemi. Od prosince 2023 zavedlo Německo systém mýtného, který zohledňuje uhlíkové emise CO2 nákladních vozidel. Podle těchto předpisů se nákladním vozidlům splňujícímch normu Euro 6 a registrovaným před červencem 2029 zvýší náklady na mýtné o 80 %. Nákladní vozidla registrovaná po červenci 2019 s technologiemi snižujícími emise (účinné motory, robotizované převodovky, aerodynamické deflektory a pneumatiky třídy A) platí sníženou sazbu mýtného a elektromobily jsou od mýtného osvobozeny.
Evropská komise vyzvala ostatní členské státy, aby přijaly podobná opatření k řešení uhlíkových emisí uhlíku z vozových parků nákladních vozových parkůvozidel. Švédsko, Dánsko, Rakousko, Maďarsko a Česká republika již tuto směrnici implementovalyzavedly4.
co2 toll implementation across europe cz
Zdroj: IRU⁵
V Situace v Severní Americe: Program čistého provozu nákladních vozidel přístavního úřadu v Los Angeles
Program Clean Truck (čistý provoz nákladních vozidel) vznikl v roce 2008 jako včasná a dobrovolná reakce na zákony tohoto státu týkající se znečištění ovzduší. Všechna nákladní vozidla, která se pohybují na terminálech v přístavech v Los Angeles a na Long Beach, musí dodržovat přístavní akční plán pro čisté ovzduší. Cílem je, aby měl celý vozový park nákladních vozidel do roku 2035 nulové emise. Znečištění ovzduší z přístavních nákladních vozidel se od roku 2008 snížilo o 90 %, ale přístav podnikl ještě přísnější krok, když v roce 2022 spustil Clean Truck Fund (Fond čistých nákladních vozidel). Všechna nákladní vozidla, která nemají nulové emise, musí za možnost vjezdu k terminálům zaplatit 10 dolarů. V současné době se všechny vybrané prostředky používají na pořízení nových bezemisních kamionů.6
Dění Situace v Jižní Americe: Brazílie pracuje na stanovení cílů pro „zelenou naftu“
Brazílie v současné době navrhuje program „paliv pro budoucnost“, jehož cílem je snížit emise z nákladních vozidel a autobusů. Stanovuje cíle pro „zelenou naftu“ a požaduje, aby do roku 2027 bylo 1 % brazilské nafty ekologické a do roku 2037 pak minimálně 3 %. Tyto cíle jsou součástí širšího úsilí o podporu udržitelného využívání paliv. Cílem této iniciativy je v příštích desetiletích výrazně snížit emise z vozidel.7
Přechod směrem k udržitelné správě vozového parku
S tím, jak se současné možnosti stávají ekologičtějšími a vyvíjejí se nové technologie, musí se manažeřiVzhledem k tomu, že současné možnosti jsou stále ekologičtější a dochází k vývoji nových technologií, musí se správci vozových parků zaměřit na uhlíkovou stopu svých kamionů nákladních vozidel a neustále hledat způsoby, jak zlepšit své postupy ke zlepšit svých postupů pro udržitelnou správu vozového parku.
Příprava na budoucnost: změna přechod na elektrický vozový park
Z hlediska uhlíkové stopy kamionů nákladních vozidel představují elektromobily na baterie a klasická vozidla na spalovací pohonse spalovacím motorem jistý protipól. V porovnání s e spalovacími vozidly se spalovacím motorem produkují bateriové elektromobily téměř dvojnásobek uhlíkových emisí uhlíku během výroby a více než čtyřnásobek během fáze „wheel-to-tank“ (WTT). V tom však spočívá krása bateriových elektromobilů:<116/>po celou dobu své životnosti produkují ve fázi „tank-to-wheel“ (TTW) nulové emise, protože nespaluje palivo. Bateriové elektromobily navíc využívají rekuperační brzdění, které při zpomalování zachycuje energii a vrací ji zpět do baterií, čímž dále snižuje závislost na externích zdrojích. Z celkových výpočtů vyplývá, že bateriové elektromobily ve skutečnosti vytvářejí až o 50 % nižší menší uhlíkovou stopu kamionůnákladních vozidel.8
cz scania life cycle assesement
Zpráva SCANIA LCA z května 2021
Abyste však dosáhli co nejefektivnějšího nejekologičtějšího používání elektromobilu na baterie, záleží na zdroji elektřiny.
Představte si výrobu elektřiny jako spektrum, na jehož jednom konci jsou čisté zdroje, jako je vodní, solární, větrná energie, biopaliva, odpad a jaderná energie, a na druhém konci zdroje jsou největšíjsou zdroje s největší mírou znečištění, například uhlí. V současné době se svět opírá spíše o tyto ne zrovna čisté zdroje, takže u bateriových elektromobilů stále existují nějaké emise i ve fázi WTT jsou.
I při aktuálním současném energetickém mixu jsou bateriové elektromobily stále ekologičtější než vozidla se spalovacím pohonemmotorem. A s přechodem k obnovitelným zdrojům energie se emiseA v rámci přechodu na obnovitelné zdroje energie se stopa vozidel BEV ve fázi WTT ještě sníží. Ve skutečnosti by elektromobily na baterie poháněné pouze výhradně větrnou energií mohly mít o 86 % nižší menší uhlíkovou stopu.9
electric trucks and buses cz
logo step up
Přepravní průmysl musí řešit celou řadu nových problémů, jako je nedostatek řidičů, inflace a rostoucí náklady, a stojí v ohnisku klimatické krize. Společnost Michelin přijala závazek ke snižování vlivu průmyslu na ekologii a věří, že udržitelné postupy mohou být prospěšné pro životní prostředí, ale i pro podnikání. STEP UP je globální přístup společnosti Michelin na podporu této iniciativy.
1. Zpráva SCANIA LCA z května 2021
2. Michelin OEM
*0,8 l je průměrná odchylka (hodnota VECTO) naměřená mezi dvěma třídami klasifikace (B v porovnání s C) u nové pneumatiky. Simulace průměrné úspory za dobu životnosti pneumatiky 0,6 litru na 100 km mezi pneumatikou třídy B a pneumatikou třídy C, u vozidla, které ujede 150 000 km za rok, u vozového parku 50 vozidel, s předpokládanou cenou 1,45 EUR za litr.
3.Ducker worldwide report_ VEHICLE MAINTENANCE COSTS & PAINS_ Michelin Community – prosinec 2017
https://pro.michelin.cz/blog/articles/reduce-your-fuel-consumption-by-using-energy-saving-truck-tyres
4. Evropská komise. Zpoplatnění silnic (mýtné a dálniční známky)
https://transport.ec.europa.eu/transport-modes/road/road-charging_en
5. Webinář IRU, New Truck Toll Systems. Je vyžadována registrace uživatele. Květen 2024
https://www.iru.org/resources/iru-library/new-truck-toll-systems-europe-what-you-need-know-full-webinar-replay
- 6. Program čistého provozu nákladních vozidel v přístavu Los Angeles
https://www.portoflosangeles.org/environment/air-quality/clean-truck-program.
7. Program Palivo budoucnosti – Investujte v Brazílii
https://www.gov.br/mme/pt-br/assuntos/noticias/ministro-destaca-oportunidades-de-investimentos-no-setor-de-petroleo-a-empresas-estrangeiras-nos-eua/EUAOCTFUELOFFUTUREPROGRAM1.pdf
8–9. Zpráva SCANIA LCA z května 2021
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night