can the right tyres optimise your truck s payload capacity
Mohou správné pneumatiky optimalizovat užitečnou hmotnost vašeho nákladního vozidla?
Publikováno 22. května 2025 - 4 minuta ( y) čtení
Sešli jsme se s Anou Gonzalez, manažerkou marketingu silničních produktů společnosti Michelin pro Evropu, abychom lépe porozuměli užitečné hmotnosti nákladních vozidel, jejímu významu a jak mohou řešení společnosti MICHELIN pomoci správcům vozových parků optimalizovat užitečnou hmotnost nákladních vozidel.
obrazek-ana-gonzalez-road-products-marketing-manager-evropa
Ana Gonzalez, manažerka marketingu silničních produktů v Evropě.
Co je to užitečná hmotnost nákladních vozidel?
Ana Gonzalez: Užitečná hmotnost nákladního automobilu je celková hmotnost, kterou může nákladní automobil uvnitř přepravit, což zahrnuje vše od zboží, které převážíte v nákladovém prostoru, přes palivo v nádrži až po košili, kterou máte na sobě!
Výpočet maximální užitečné hmotnosti nákladního automobilu je opravdu velmi jednoduchý. Vycházíte z celkové hmotnosti vozidla (GVW)1 , což je maximální povolená hmotnost plně naloženého vozidla (včetně hmotnosti vozidla, cestujících, nákladu a paliva), a odečtete pohotovostní hmotnost vozidla. Pohotovostní hmotnost označuje hmotnost prázdného vozidla, která zahrnuje jeho základní součásti a všechny kapaliny (olej, brzdovou kapalinu atd.) potřebné pro fungování vozidla, ale nezahrnuje cestující ani náklad. Výsledkem je užitečná hmotnost nákladního vozidla!
Užitečnou hmotnost lze definovat hmotností (užitečnou hmotností), ale také objemem (využitelným prostorem), které může vozidlo bezpečně přepravovat v závislosti na konfiguraci náprav, výkonu motoru a celkových parametrech.
O co se jedná, když mluvíme o užitečné hmotnosti nákladního vozidla?
Ana Gonzalez: Pokud jde o optimalizaci užitečné hmotnosti nákladního vozidla, jednou z prvních věcí, které je třeba vzít v úvahu, je typ zboží, které hodláte přepravovat. Pokud převážíte těžké zboží, například kovy, pravděpodobně dosáhnete limitu užitečné hmotnosti dříve, než se zaplní celý nákladový prostor. Na druhou stranu, pokud převážíte objemnější zboží, například nábytek, nebo zboží s nižší hmotností, budete muset optimalizovat každý krychlový metr.
Proč? Protože jeden z nejzákladnějších předpisů pro nákladní automobily, který je možná nejvíce na očích, omezuje výšku nákladního automobilu. Bez ohledu na druh přepravovaného zboží je v mnoha zemích Evropy maximální výška obecně omezena na čtyři metry. Zde přicházejí ke slovu pneumatiky MICHELIN!
Jak pneumatiky MICHELIN ovlivňují užitečnou hmotnost nákladního vozidla?
Ana Gonzalez: Pneumatiky MICHELIN mohou bezpečně zvýšit užitečnou hmotnost vašeho nákladního vozidla. Pro začátek mohou pomoci vozovým parkům zvýšit užitečnou hmotnost naše pneumatiky pro těžké náklady (HL) pro přívěsy a návěsy (385/65R22.5 MICHELIN X® Multi HL T – k dispozici také v rozměru 445/45R19.5). Protože se tyto pneumatiky vyznačují vyšším indexem nosnosti, umožňují nápravám nést větší hmotnost (v mezích předpisů). Konkrétně naše pneumatiky HL mají index nosnosti 164, což znamená 10 tun na nápravu přívěsu!
Michelin nabízí také pneumatiky, které pomáhají vozovým parkům optimalizovat užitečnou hmotnost podle objemu, a to díky výbavě s mírně menším průměrem v porovnání se standardními pneumatikami pro těžká vozidla. To znamená, že podlaha nákladového prostoru je níže u země. Snížení podlahy umožňuje zvýšit strop nákladového prostoru, aniž byste překročili čtyřmetrový limit, který je v některých evropských zemích předepsán (výškový limit, který neplatí na území Velké Británie), a získali tak cenné centimetry využitelného prostoru!
Kombinace pneumatik MICHELIN X® Multi D o rozměru 315/45R22.5 na hnací nápravě a pneumatik MICHELIN X® Multi HL T o rozměru 445/45R19.5 na nápravách přívěsu navíc maximalizuje výšku nákladu a využitelný prostor při dodržení předpisu o čtyřmetrové výšce. Tato kombinace umožňuje vozovému parku dosáhnout u návěsu kapacity 100 m3!
Jsou tyto menší pneumatiky dostatečně robustní?
Ana Gonzalez: Ano! Mezi některými majiteli vozových parků panuje mylná představa, že menší pneumatika je méně robustní než pneumatika standardního rozměru, což prostě není pravda! Ve společnosti Michelin jsme do samotné pneumatiky zabudovali patentovanou technologii, která zvyšuje její odolnost.
Technologie INFINICOIL: Jedná se o souvislý ocelový drát, který obepíná pneumatiku a přináší větší stabilitu a především odolnost, což zvyšuje index nosnosti.
Technologie POWERCOIL: Nová generace robustních ocelových kabelů pláště, díky nimž je každá pneumatika lehčí, což vede k lepší výdrži a nižšímu valivému odporu.
Technologie DURACOIL: Pro zvýšení odolnosti použila společnost Michelin nový typ prvotřídního nylonu, který chrání patku pneumatiky a vytváří zesílenou zónu mezi pneumatikou a kolem.
Michelin také nabízí čím dál lehčí pneumatiky, aniž by to bylo na úkor výkonu. Naše technologie Opticoil umožňuje výrazné snížení hmotnosti, aniž by byla ohrožena odolnost nebo jiné výkonnostní faktory.
Pro zhlédnutí tohoto videa je třeba přijmout některé soubory cookie z platformy Youtube. Kliknutím na tlačítko níže otevřete modul cookie.
Přijmout soubory cookie na YouTubeExistují další způsoby, jak zvýšit užitečnou hmotnost nákladního vozidla?
Ana Gonzalez: Předpisy pro hmotnost nákladních vozidel omezují hmotnost, kterou můžete mít v nákladním vozidle na nápravu. Toto číslo odpovídá maximální hmotnosti, kterou může pneumatika při správném nahuštění unést. Čím vyšší je indexové číslo, tím větší je užitečná hmotnost nákladního vozidla.
Při přepravě těžkých nákladů, pokud předpisy povolují 10 tun na nápravu, můžete použít pneumatiky s vysokým indexem nosnosti (LI 164) a také lehčí, ale stejně robustní pneumatiky, které zvýší užitečnou hmotnost. Chcete-li zvýšit objem přepravovaného zboží na jedno vozidlo v přepravě velkoobjemového nákladu, jako jsou automobilové díly, domácí spotřebiče, nábytek, hračky, prázdné lahve apod., zvolte robustní pneumatiky s menším průměrem (tj. řady 60, 50, 45).
Kromě výběru nejvhodnější pneumatiky pro konkrétní případ použití může užitečnou hmotnost zvýšit několik dalších faktorů. Vždy však mějte na paměti, že je nezbytné dodržovat nejnovější předpisy a vozidlo nepřetěžovat. Zde uvádíme několik osvědčených postupů:
Použití odolných nebo dodatečně prodávaných součástí zavěšení včetně tlumičů, pružin a kyvných tyčí.
Nastavitelné vzduchové odpružení, které zvyšuje tuhost pružin.
Používejte lehčí součástky včetně nárazníků a příslušenství.
Upgradujte na nápravy s vyšší nominální hmotností.
Proč je užitečná hmotnost nákladního vozidla tak důležitá?
Ana Gonzalez: Jednoduše řečeno, překročení limitů užitečné hmotnosti může představovat bezpečnostní riziko a přivést provozovatele do problémů s místními kontrolními orgány. Předpisy pro užitečnou hmotnost jsou zavedeny proto, aby vozidla zůstala stabilní a všechny kriticky důležité funkce fungovaly správně. U přetíženého nákladního vozidla je větší pravděpodobnost, že se stane účastníkem nehody, protože má sníženou reakční schopnost, což znamená horší ovladatelnost a delší brzdnou dráhu. Kromě toho přetěžování urychluje opotřebení vozidla a pneumatik a zvyšuje riziko defektu. Proto je nezbytné užitečnou hmotnost vypočítat!
Jaká je souvislost mezi užitečnou hmotností nákladního vozidla a energetickou účinností?
Ana Gonzalez: Vzpomeňme si na ty centimetry navíc, které můžete získat použitím pneumatik menších rozměrů. Tyto centimetry navíc se promítají do většího nákladového prostoru, což má pro vozové parky dvě hlavní výhody. Zvýšení užitečné hmotnosti jednoho nákladního vozu znamená především to, že k přepravě stejného množství nákladu použijete méně nákladních vozů, což představuje zvýšení produktivity, které se skvěle projeví na vašich výsledcích! Menší počet nákladních vozidel na silnicích zároveň snižuje ekologickou stopu vašeho vozového parku, což je výhra pro planetu a vaše cíle udržitelnosti.
Jaký je rozdíl mezi užitečnou hmotností a tažnou kapacitou nákladního vozidla?
Ana Gonzalez: Užitečná hmotnost nákladních vozidel se zaměřuje na hmotnost, kterou může vozidlo přepravit uvnitř, zatímco tažná kapacita se týká hmotnosti, kterou může táhnout vně vozidla. Chcete-li pochopit, proč je tažná kapacita vyšší než užitečná hmotnost, porovnejte, co dokážete unést v rukou, a co zvládnete táhnout za sebou. Utáhnete víc, než unesete – stejně jako vaše vozidlo!
Časté dotazy — Užitečná hmotnost nákladních vozidel
Hrubá hmotnost vozidla (GVH), kterou určují výrobci vozidel, je obvykle uvedena na vnitřní straně dveří na straně řidiče. Pokud chcete zjistit pohotovostní hmotnost svého vozidla, měli byste se podívat do návodu k obsluze nebo na webové stránky výrobce vozidla.
Celkové hmotnosti vozidel se v jednotlivých zemích Evropy liší, navíc na některých trzích mohou být celkové hmotnosti vozidel s elektrickým pohonem vyšší v závislosti na konfiguraci náprav. V mnoha evropských zemích je povolen provoz s hmotností 44 tun na pěti nápravách, zatímco ve Velké Británii je povolena hmotnost 40 tun na pěti nápravách a 44 tun vyžaduje šest náprav. V závislosti na tom, kde budete jezdit, je nutné vzít v úvahu evropské i národní předpisy.
Hmotnost, kterou může nákladní automobil převážet, se značně liší v závislosti na modelu nákladního automobilu a jeho celkové hmotnosti, pneumatikách a jejich indexu zatížení, jakož i na předpisech o zatížení nákladního automobilu a zatížení náprav. Abyste se mohli správně rozhodnout v konkrétním případu, je důležité se zabývat všemi faktory uvedenými v tomto článku.
1 https://www.autotrader.com/car-shopping/payload-vs-towing-capacity#:~:text=Towing%20capacity%20refers%20to%20the%20amount%20of%20weight%20your%20vehicle,So%20can%20your
%20vehicle
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night