trucks road
Vše, co potřebujete vědět o evropském systému označování pneumatik pro nákladní vozidla
Co potřebujete vědět o evropském systému označování pneumatik pro nákladní vozidla
Vybrat správné pneumatiky pro vaše nákladní vozidla není vždy jednoduché. Rozhodovat byste se měli zejména podle jedinečného charakteru vašeho podnikání a podle toho, jak chcete pneumatiky používat. Kromě výběru řady a dezénu, který musíte při nákupu učinit, je třeba vzít v úvahu i další klíčová kritéria výkonnosti, jako je životnost, bezpečnost a palivová účinnost, abyste měli jistotu, že si vyberete pneumatiky nejlépe vyhovující vašim potřebám. Od roku 2012 poskytuje Evropská komise nástroj pro klasifikaci pneumatik, který profesním uživatelům pomáhá získat informace o palivové účinnosti pneumatik, jejich hlučnosti a přilnavosti za mokra.
Od 1. května 2021 se tento klasifikační systém změnil tak, aby byl komplexnější a dostupnější a pomohl vám lépe se rozhodnout.
Po přečtení této příručky získáte všechny potřebné informace o těchto změnách a o vlivu tohoto klasifikačního systému při výběru pneumatik pro váš vozový park.
Ukazatel účinnosti pneumatik pro nákladní vozidla
Hlavním cílem evropského klasifikačního systému pneumatik je poskytnout vám transparentní informace o výkonu pneumatik na základě tří hlavních kritérií měřených u nových pneumatik:
Valivý odpor
pictos trans resistance
Brzdný výkon na mokrém povrchu
pictos trans pluie
Vnější hlučnost
pictos trans son
Umístění pneumatiky v klasifikačních třídách těchto tří kritérií vám poskytne faktické informace o její energetické účinnosti, bezpečnosti a hlučnosti, což vám umožňuje pneumatiky vzájemně porovnávat a při jejich nákupu učinit informovaný výběr.
Pneumatika spadající do dobré klasifikační třídy u všech tří kritérií vám pomůže snížit spotřebu paliva, a tím ušetřit peníze (na položce, která tvoří 20 až 25 % nákladů přepravní společnosti), a zároveň vám poskytne vysokou úroveň bezpečnosti a jízdního komfortu. Je tedy třeba najít dobrý kompromis mezi těmito třemi kritérii.
Jak funguje evropský klasifikační systém pneumatik
Změny od 1. května 2021:
- Na klasifikačním štítku se v prvé řadě změnily informace ohledně valivého odporu a brzdného výkonu na mokrém povrchu. Třídy F a G byly zrušeny a byly zahrnuty do třídy E, tedy do třídy s nejnižší výkonností.
- Třídy vnější hlučnosti již neoznačují zvukové vlny, ale písmena od A do C. Hodnota hlučnosti v decibelech je stále uvedena.
- Kromě těchto změn se nyní uvádí další ukazatel, zda je pneumatika vhodná do náročných sněhových podmínek: symbol hory se třemi vrcholky a sněhovou vločkou (3PMSF), který označuje zimní pneumatiky speciálně navržené tak, aby zaručovaly dostatečnou přilnavost a mobilitu při jízdě v zimních podmínkách.
- Klasifikační informace jsou pro koncové zákazníky dostupnější přímo při nákupu a zároveň jsou uvedeny v nové veřejně přístupné databázi, která poskytuje více technických informací.
etiquetage europeen v1
1 a 2 – Třídy „valivého odporu“ a „brzdného výkonu na mokrém povrchu“ se uvádějí na stupnici od A do E.
3 – „Vnější hlučnost“ je uvedena v decibelech a je jí přidělena jedna ze tří tříd (A, B nebo C).
4 – Pokud pneumatika splňuje podmínky pro jízdu v zimě, zobrazí se vedle třídy hlučnosti logo 3PMSF.
5 – QR kód spojený s evropskou databází EPREL poskytuje veškeré informace týkající se evropské klasifikace a podrobný informační list, který obsahuje další technické údaje o pneumatice, jako je její index nosnosti a rychlosti, případně informace ohledně jednoduché montáže nebo dvoumontáže. Tento informační list najdete také na všech našich produktových stránkách pneumatik pro nákladní vozidla.
6 – Jméno výrobce a rozměry pneumatik.
Kde najdu evropské klasifikační informace?
Doporučujeme vám, abyste si před výběrem pneumatik přečetli tyto informace.
Evropské klasifikační informace jsou k dispozici:
- na produktových stránkách našich nákladních pneumatik na této webové stránce,
- v katalozích a v dalších obchodních dokumentech prezentujících náš sortiment nákladních pneumatik,
- v našich digitálních objednávkových nástrojích (dostupné pouze pro naše prodejce nebo přímé koncové zákazníky),
na stránkách e-shopů, které prodávají online naše pneumatiky pro nákladní vozidla - Klasifikační informace budou také vytištěny na vaší nákupní faktuře (za to odpovídají vaši prodejci).
Proč k těmto změnám dochází?
Změny v označování pneumatik s platností od 1. května 2021 posilují závazek Evropské komise dále zvyšovat bezpečnost silničního provozu a snižovat emise CO2.
Rozdíly ve výkonu, které je třeba vzít na vědomí
Energetická účinnost pneumatik
resistance roulement picto
Pneumatiky mají na svědomí 20 až 30 % spotřeby energie. Valivý odpor se u jednotlivých pneumatik liší. Volba pneumatik proto může mít významný vliv na spotřebu paliva vozu. Nákladní vůz s pneumatikami třídy C spotřebuje přibližně o 0,6 litru paliva na 100 km více než nákladní vůz s pneumatikami třídy B. To odpovídá úspoře přibližně 800 eur (20 000 Kč) na 100 000 ujetých kilometrů (1).
Stojí také za připomenutí, že úspory paliva lze dosáhnout rovněž pravidelnou kontrolou tlaku huštění pneumatik a školením řidičů v energeticky úsporné jízdě.
visuel energie
V souvislosti s valivým odporem by vás mohly zajímat tyto pneumatiky:
Brzdný výkon na mokrém povrchu
pluie
Mezi dvěma třídami (např. mezi třídami B a C) se brzdná dráha nákladního vozu zpomalujícího z 60 na 20 km/h zkracuje asi o 3,5 metru(2).
Pro zajištění maximální bezpečnosti nezapomeňte dodržovat dostatečný bezpečný odstup od vozidla, které jede před vámi, a pravidelně kontrolujte tlak huštění pneumatik pro jejich lepší přilnavost.
visuel distance v2
V souvislosti s brzdným výkonem na mokrém povrchu by vás mohly zajímat tyto pneumatiky:
Pneumatiky mají vliv na hlukové znečištění
bruit picto
Hlukové znečištění způsobené silniční dopravou nelze podceňovat. A pneumatiky k tomuto hlukovému znečištění přispívají. Hlučnost valení závisí na typu pneumatik i na povrchu vozovky. Hodnocení od jedné zvukové vlny k druhé představuje 3 dB, tzn. snížení vnější hlučnosti o 50 %(2).
bruit image
V souvislosti s vnější hlučností by vás mohly zajímat tyto pneumatiky:
Názor odborníka: Abyste se rozhodli pro nejlepší možné řešení, nejprve si jasně vymezte své potřeby
„Užitečný nástroj, který vám pomůže s výběrem podle vašich potřeb, ale není všemocný.“
Evropský systém klasifikace výkonů pneumatik je transparentní srovnávací nástroj, který vám pomůže vybrat pneumatiku, která nejlépe splňuje vaše potřeby.
Mějte ale na paměti, že ne všechna kritéria uvedená na klasifikačním štítku jsou pro každého stejně důležitá, proto byste si měli nejprve určit své priority, abyste si mohli vybrat to, co je pro vás osobně nejlepší. Například pro použití pouze ve městě může být vaší prioritou dobrá třída vnější hlučnosti a přilnavosti za mokra. Pokud naopak potřebujete pneumatiky pro přepravu na dlouhé vzdálenosti, může být pro vás klíčová dobrá třída valivého odporu, která zajistí co nejefektivnější spotřebu paliva. Tento klasifikační systém navíc není vyčerpávající a nezohledňuje další neméně důležitá kritéria, jako je kilometrová životnost pneumatiky, stálost jejích výkonů i při opotřebení, možnost následného prořezání nebo protektorování, a dokonce ani její příčnou přilnavost.
Proto vám doporučujeme se obrátit na svého specialistu na pneumatiky, který vám při nákupu pomůže jasně stanovit nezbytná kritéria na základě povahy a potřeb vaší podnikatelské činnosti.
photo ana gonzalez 2
Ana Gonzalez
Produktový marketingový manažer pro Evropu v oblasti dálkové přepravy
Další informace o označování pneumatik naleznete na internetových stránkách Evropské komise.
(1) Interní simulace společnosti Michelin provedená v lednu 2021 s použitím kalkulačky Evropské komise pro výpočet úspor paliva pro 40% využití ve městě a 60% využití na dálnici. Cena pohonných hmot (nafty) je odhadem 1,30 eur/litr. Odhadovaná úspora na 100 000 km ujetých s pneumatikami.
(2) Interní studie provedená v listopadu 2020 v Clermont-Ferrand (Francie) na zkušební trati Michelin v Ladoux zaměřená na brzdění z rychlosti 60 až 20 km/h provedená na těžkém nákladním vozu 4x2 s pneumatikami 315/80R22,5 MICHELIN X® MULTI™ Z třídy B v porovnání s pneumatikami SRTT třídy C, model podle protokolu měření podle předpisu EHK OSN R117, aktualizováno 23. listopadu 2011.
(3) Interní odhad provedený společností Michelin v roce 2016, který porovnává rozdíl v hlučnosti valení mezi nákladním vozem vybaveným pneumatikami třídy B a nákladním vozem vybaveným pneumatikami třídy C.