Jaká rizika souvisejí s přetížením pneumatik
Jaká rizika souvisejí s přetížením pneumatik a jak se jim vyhnout?
Při podnikání v zemědělství máte spoustu starostí a pneumatiky by neměly být vaším hlavním problémem. Přesto pneumatiky hrají klíčovou roli, co se týče vaší produktivity. Nezohledníte-li jejich nosnost a limity, mohou být přetížené, což může vést kromě jiných nevýhod k předčasnému opotřebení a nepředvídaným nákladům. Na co je třeba si dát pozor, abyste se takové situaci vyhnuli? Naši odborníci vám to vysvětlí.
OBSAH:
Co znamená přetížení pneumatiky?
Každá pneumatika má konkrétní nosnost, která odpovídá maximálnímu zatížení, které unese. Ale vysoká nosnost pneumatiky neznamená, že unese stejné zatížení za všech podmínek. Pokud byste jeli příliš vysokou rychlostí nebo pneumatiku dostatečně nenahustíte, mohlo by dojít k situaci, kdy bude pneumatika přetížena.
Poměr zatížení, rychlosti a tlaku huštění
Tyto tři parametry spolu úzce souvisí a je nutné je respektovat, aby nedocházelo k přetěžování pneumatik. Pro lepší pochopení zde uvádíme dva příklady na pneumatikách MICHELIN MACHXBIB o rozměru 710/70R42 173D.
Příklad 1: V této tabulce vidíme, že při zatížení 6355 kg nesmí stroj jet rychlostí vyšší než 50 km/h, přičemž tlak huštění musí být 2 bary.
MICHELIN MACHXBIB: poměr zatížení, tlaku huštění a rychlosti
Ale při tlaku huštění 1,6 baru při stejné rychlosti může být zatížení pouze 5880 kg. Pokud by pneumatika nesla vyšší zatížení, byla by přetížená.
Příklad 2: Nyní se podíváme na stejný příklad, ale budeme se zabývat parametrem rychlosti.
Tabulka uvádí, že je-li tlak huštění nastaven na 1,6 baru, pneumatika unese zatížení až 7380 kg při maximální rychlosti 10 km/h.
MICHELIN MACHXBIB: poměr zatížení, tlaku huštění a rychlosti – příklad 2
Ale pokud by zemědělský stroj jel rychlostí 40 km/h místo 10 km/h, pneumatika by již zatížení 7380 kg neunesla. Protože při této rychlosti, bez změny tlaku huštění, se její maximální možné zatížení sníží na 6130 kg.
Pro orbu a další zemědělské činnosti vyžadující vysoký točivý moment použijte řádek s hodnotou 30 km/h. Rychlost 10 km/h je určena pouze pro činnosti s nízkým točivým momentem.
Chcete-li se o zatížení a rychlosti dozvědět více, přečtěte si náš článek.
Jak odhadnout zatížení vašeho stroje?
Zatížení vašeho zemědělského stroje se může lišit v závislosti na jeho použití. Traktor například jezdí s různými přípojnými nářadími, která se mohou významně lišit.
Největší obtíž je určit zatížení, které musí váš stroj nést v jednotlivých případech.
Aby vám s tím Michelin pomohl, vyvinul nástroj MICHELIN AGROPRESSURE , který umí vypočítat zatížení a tlak huštění v závislosti na konkrétním typu použití.
Význam tlaku huštění
V závislosti na zatížení taženého nářadí musí být pneumatiky nahuštěny na odpovídající tlak, aniž by byla překročena odpovídající maximální rychlost.
A co když se zatížení zvýší?
Pokud je nářadí těžší, potřebujete k jeho přepravě více vzduchu, protože celý náklad je nesen právě tímto množstvím vzduchu, které do pneumatiky nahustíte.
Existuje několik možností, jak množství vzduchu zvýšit:
- Dohuštěním pneumatik (náš první příklad ukázal, že při tlaku 2 barů unese pneumatika těžší zatížení než při tlaku 1,6 baru)
- Montáží širších pneumatik
- Montáží širších a vyšších pneumatik (s větším průměrem)
Pokud tedy jde o výběr pneumatik, nejlepší je zvolit takové, které unesou zatížení, které bude muset nést váš zemědělský stroj, nebo takové, které mohou pracovat při nižším tlaku huštění pro dané zatížení.
Zajímavou možností, jak zvýšit nosnost, je použít pneumatiky IF (High Flexion) / VF (Very High Flexion).
Naše pneumatiky VF (Very High Flexion) díky technologii MICHELIN Ultraflex zajišťují zvýšení nosnosti o 20 až 40 % ve srovnání se standardní běžnou pneumatikou.*
Jaká rizika souvisejí s nesprávným tlakem huštění?
Pokud při změně nářadí není tlak huštění upraven, hrozí, že tlak nebude přizpůsoben poměru zatížení, tlaku huštění a rychlosti, jak jsme viděli ve výše uvedených příkladech. A to může mít negativní dopad na vaši podnikatelskou činnost.
Na poli
Na poli představuje nesprávný tlak huštění různá rizika v závislosti na tom, zda je příliš nízký nebo příliš vysoký.
Nedostatečně nahuštěné pneumatiky
Na poli je jedním z důsledků nedostatečného tlaku huštění ztráta efektivity vašeho zemědělského stroje.
Další důsledek se týká životnosti pneumatiky: u podhuštěné pneumatiky bude docházet k degradaci kostry, což vede ke zkrácení životnosti pneumatiky, a tedy k nepředvídaným nákladům na její předčasnou výměnu.
nízký tlak huštění na poli
Nadměrně nahuštěné pneumatiky
Nadměrně nahuštěná pneumatika je na poli vystavena různým rizikům. Bude náchylnější na proříznutí a propíchnutí, což znamená vyšší riziko vyfouknuté pneumatiky. To následně povede ke stejným důsledkům, jaké byly uvedeny výše (náklady na předčasnou výměnu pneumatiky).
Kromě toho přehuštěné pneumatiky vytvářejí na zemi menší stopu.
To vede ke ztrátě záběru, a tedy nadměrnému prokluzu, který dále zvyšuje míru zhutňování půdy, snižuje efektivitu traktoru a zvyšuje spotřebu paliva.
vysoký tlak huštění na poli
Na silnici
Také na silnici se při jízdě s nesprávným tlakem vzduchu v pneumatikách vystavujete různým rizikům v závislosti na tom, zda je nižší nebo vyšší než doporučený.
Nedostatečně nahuštěné pneumatiky
Pokud jsou vaše pneumatiky podhuštěné vzhledem k zatížení, které musí nést při maximální rychlosti, kterou jedete, dochází ke zvýšenému opotřebení ramen, degradaci kostry a nestabilitě odvalování, což může ohrozit vaši bezpečnost.
Navíc podhuštěné pneumatiky na silnici znamenají vyšší spotřebu paliva, a tedy náklady navíc.
nízký tlak huštění na silnici
Nadměrně nahuštěné pneumatiky
Přehuštěná pneumatika je vyboulená, což vede k vyšší míře opotřebení nikoli na ramenou, ale ve středu plochy, která je při odvalování pneumatiky v kontaktu s povrchem.
Jsou také náchylnější k proříznutí a propíchnutí a jízda na nich je méně pohodlná.
Nadměrně nahuštěná pneumatika na silnici
Závěr
Proto je důležité respektovat doporučený poměr zatížení, rychlosti a tlaku huštění.
Na poli nebude pneumatika, která je přizpůsobená zatížení a nahuštěná na správný tlak, přetížená a bude mít optimální styčnou plochu a záběrové zuby budou lépe pronikat do půdy. Bude schopna podávat výkony, pro které je určena, a bude mít normální životnost.
Na silnici nebude pneumatika, která je přizpůsobená zatížení a nahuštěná na správný tlak, přetížená a zajistí optimální komfort a bezpečnost. Opotřebení bude normální a rovnoměrné.
Užitečné odkazy:
Technologie MICHELIN UltraFlex
Získejte až o 20 až 40 % vyšší nosnost než u standardní běžné pneumatiky.*
MICHELIN AGROPRESSURE
Náš online bezplatný nástroj pro výpočet zatížení a tlaku huštění
Potřebujete další radu? Seznamte se s naším průvodcem poškozením a opotřebením pneumatik
* Ve srovnání s pneumatikou bez technologie VF (Very High Flexion)
Přidejte se ke komunitě Michelin!
Připojte se k naší komunitě a buďte vždy v obraze. Novinky, články, tipy a prostě užitečné informace, díky kterým bude vaše práce na poli efektivnější a pohodlnější.
Přidejte se ke komunitě Michelin!
Vítejte ve společnosti Michelin!