header hd
White transporter driving inside the city
Dodávka: 4 kritéria pro výběr udržitelnějších pneumatik
Publikováno 8. února 2023 - 2 minuta ( y) čtení
Odvětví přepravy má dnes obrovský vliv na životní prostředí. Pneumatika přitom hraje významnou roli: analýzy životního cyklu pneumatiky ukazují, že většina dopadu na životní prostředí souvisí s fází užívání pneumatiky. Pojďme se společně podívat na to, jaké faktory je třeba při výběru pneumatiky pro dodávku brát v potaz.
Stéphane Lam, manažer marketingu produktů řady Michelin Urban Business Line, nám k tomu poví víc.
stephanelam
Stéphane Lam, manažer marketingu produktů řady
Michelin Urban Business Line
Kritérium 1 – životnost
Čím déle pneumatika vydrží, tím pomaleji se opotřebovává a vytváří méně odpadu.
V průměru pneumatiky MICHELIN Agilis CrossClimate ujedou minimálně o 25 % kilometrů více než jejich hlavní letní a zimní konkurenti a o 39 % kilometrů více než jejich hlavní celoroční konkurenti (1, 2, 3).
Pro zvýšení kilometrového výkonu se výrobci pneumatik zaměřují na další krok: propojené pneumatiky.
Takové pneumatiky umožní předjímavou údržbu, která zabrání předčasné výměně pneumatiky. Znamená to, že vydrží déle.
Nebude to trvat dlouho a propojené chytré pneumatiky, které se již používají v nákladní dopravě, budou dostupné také pro užitková a lehká nákladní vozidla.
Kritérium 2 – valivý odpor a kompatibilita s elektromobily
Vzhledem k tomu, že prodej nových vozidel se spalovacím motorem má v Evropě skončit v roce 2035, zaměřuje se společnost Michelin na inovativní pneumatiky pro lehká nákladní vozidla, které jsou kompatibilní s přechodem na vozidla elektrická.
Vyšší hmotnost baterií, točivý moment elektromotoru a rekuperační brzdění: všechny tyto faktory urychlují opotřebení pneumatik.
Proto je nezbytné zvolit pneumatiky, které mají nízký valivý odpor * pro delší dojezd vozidla a potřebné jízdní a bezpečnostní vlastnosti bez ohledu na jízdní podmínky.
* Jedná se o odpor, který působí na pneumatiku při jejím odvalování po daném povrchu. Hlavními příčinami jsou deformace pneumatiky, aerodynamický odpor a tření se zemí.
Kritérium 3 – odolnost
V náročném městském prostředí, kde se dodávky často intenzivně používají, dochází u pneumatik běžně k nárazům. Odolná pneumatika však nárazům lépe odolá, a tudíž není třeba ji předčasně vyměnit.
V této oblasti je společnost Michelin průkopníkem. Vyvinula totiž pro svou řadu dodávkových pneumatik MICHELIN Agilis zpevňující chrániče bočnic.
Kritérium 4 – celoroční pneumatika
V Evropě byl výběr pneumatik v segmentu lehkých nákladních a užitkových vozidel až do nynějška rozdělen do dvou hlavních kategorií: na letní pneumatiky a zimní pneumatiky.
V roce 2018 společnost Michelin přišla se zcela novou nekompromisní celoroční pneumatikou MICHELIN Agilis CrossClimate.
Cílem a současně výzvou bylo vytvořit univerzální pneumatiku, které se dokonale hodí do všech ročních období. Taková pneumatika musela:
- zajišťovat skvělé jízdní výkony na mokrých vozovkách,
- optimalizovat brzdění a zrychlování na zasněžených silnicích,
- poskytovat dobrou životnost a kilometrový výkon,
- být dostatečně odolná (zvláště pak její bočnice), aby odolávala agresivnímu prostředí v městském provozu.
Skupina Michelin navíc využívá prvky vyvinuté pro řadu autobusových pneumatik. Jedná se například o jedinečné ochranné štíty bočnic u nejnovějších řad pneumatik pro lehká nákladní vozidla.
Pneumatika MICHELIN Agilis CrossClimate je vybavena četnými inovacemi, které zvyšují její bezpečnost, jízdní komfort a životnost, ale současně zachovávají vyvážené vlastnosti, aby nedocházelo ke zvýšení spotřeby paliva jak u lehkých nákladních, tak u užitkových vozidel.
Kromě těchto vlastností ohleduplných k životnímu prostředí hledají výrobci také nová udržitelná řešení. Skupina Michelin si stanovila za cíl u všech komponentů svých pneumatik používat do roku 2030 40 % udržitelných materiálů a do roku 2050 dokonce 100 % udržitelných materiálů. Pneumatiky budou postupně tvořeny z recyklovaných, biologicky získávaných a obnovitelných materiálů.
(1) Testy životnosti, které na žádost společnosti Michelin uskutečnilo v roce 2017 testovací centrum DEKRA na pneumatikách s rozměrem 235/65R16C 115/113 R namontovaných na vozidle Mercedes-Benz Sprinter. V porovnání s klíčovými konkurenčními letními, zimními a celoročními pneumatikami třídy premium (LETNÍ: MICHELIN Agilis CrossClimate (50 145 km); BRIDGESTONE Duravis 660 (42 760 km), CONTINENTAL ContiVanContact™ 100 (29 660 km), ZIMNÍ: MICHELIN Agilis CrossClimate (50 412 km), CONTINENTAL VanContact Winter (32 863 km), PIRELLI Carrier™ Winter (33 009 km); CELOROČNÍ: MICHELIN Agilis CrossClimate (47 702 km), CONTINENTAL VanContact™4Season (21 396 km), PIRELLI Carrier™ All Season (30 467 km), GOODYEAR Vector 4 Seasons (29 790 km)).
(2) Dlouhá životnost – Testy životnosti, které na žádost společnosti Michelin uskutečnilo v roce 2017 testovací centrum DEKRA na pneumatikách s rozměrem 235/65R16C 115/113 R namontovaných na vozidle Mercedes-Benz Sprinter. V porovnání s klíčovými konkurenčními letními, zimními a celoročními pneumatikami třídy premium (LETNÍ: MICHELIN Agilis CrossClimate (50 145 km); BRIDGESTONE Duravis 660 (42 760 km), CONTINENTAL ContiVanContact™ 100 (29 660 km), ZIMNÍ: MICHELIN Agilis CrossClimate (50 412 km), CONTINENTAL VanContact Winter (32 863 km), PIRELLI Carrier™ Winter (33 009 km); CELOROČNÍ: MICHELIN Agilis CrossClimate (47 702 km), CONTINENTAL VanContact™4Season (21 396 km), PIRELLI Carrier™ All Season (30 467 km), GOODYEAR Vector 4 Seasons (29 790 km)).
(3) Dlouhá životnost – Interní test Michelin uskutečněný za přítomnosti testovacího centra DEKRA (trať Narbonne) v prosinci 2020 až únoru 2021 na pneumatikách s rozměrem 235/65R16C 115/113 R obutých na vozidle Renault Master. Test porovnával pneumatiku MICHELIN Agilis CrossClimate (29 789 km) s pneumatikami BRIDGESTONE Duravis All Season (22 023 km).
Test životnosti v průměrném reálném užití (D50) na vzdálenosti 9 421 km a s odhadovanou životností při hloubce běhounu 1,6 mm.
Výsledky se mohou lišit v závislosti na silničních a povětrnostních podmínkách.
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night