Jak přizpůsobit pneumatiky kombajnu vašim potřebám
Jak přizpůsobit pneumatiky kombajnu vašim potřebám
Nastává čas sklizně. Chystáte se vyjet se svým kombajnem z garáže, protože začala sklizňová sezóna. Jak zajistit, aby byly pneumatiky na toto období připraveny, neprokluzovaly, nebyly náchylné k průpichům či průrazům a nespotřebovávaly zbytečně palivo ani nadměrně nezhutňovaly půdu? Naši odborníci pro vás mají několik rad.
OBSAH:
Zkontrolujte celkový stav pneumatik kombajnu
Když s kombajnem vyjedete po několika měsících z garáže, první věc, kterou musíte udělat, je zkontrolovat celkový stav pneumatik. Důkladně je prohlédněte, abyste zkontrolovali, že nejsou proříznuté ani nevykazují jiné známky poškození či nadměrného opotřebení, kvůli kterému by na poli příliš prokluzovaly, což by vyžadovalo jejich výměnu po zahájení sklizně. Nejste-li si jistí, obraťte se s žádostí o radu na prodejce pneumatik.
Nahustěte pneumatiky na správný tlak
Tlak huštění je zcela zásadní pro kombajn i pro jiné zemědělské stroje. Proč tomu tak je? Protože u velkých strojů, jako jsou kombajny, může každá z vašich předních pneumatik nést až 15 tun.
Pokud je tlak huštění nedostatečný, může být materiál pneumatiky příliš namáhán, což bude mít za následek její poškození. Dezén přetížené pneumatiky bude prodírat kostru, která nakonec praskne, což povede k vnějšímu (viditelnému) nebo vnitřnímu (neviditelnému) radiálnímu zlomení pneumatiky na různých místech. To je začátek konce životnosti pneumatiky kombajnu, přičemž předčasná výměna pneumatiky představuje náklady, kterým lze předejít.
Na druhou stranu, pokud je pneumatika přehuštěná , bude při použití stroje s nejvyšším zatížením nápravy při sklizni docházet k ještě většímu zhutňování půdy.
Jak tedy určit správný tlak huštění vašich pneumatik?
Tlak huštění musí zohledňovat zatížení. Aby bylo možné ho určit, je třeba shromáždit několik parametrů a provést jednoduchý výpočet.
Ale nemusíte mít obavy, při každém z těchto kroků vám budeme k dispozici.
Jak odhadnout zatížení vašehokombajnu?
Nejdříve si načrtněte tabulku, jakou uvádíme zde, a vyplňte hodnoty, které budou sloužit k odhadu celkového zatížení:
VPŘEDU (70 %) | VZADU (30 %) | |
1 – Hmotnost prázdného kombajnu | ||
2 – Hmotnost vřetene | ||
3 – Přenos zatížení z důvodu vřetene | ||
4 – Hmotnost zásobníku | ||
5 – Celková hmotnost na nápravu | ||
6 – Celková hmotnost na pneumatiku |
1 – Určení hmotnosti prázdného kombajnu
Prvním krokem je určit hmotnost prázdného kombajnu. V ideálním případě byste ho měli zvážit, ale není-li to možné, příslušnou informaci najdete na výrobním štítku nebo v návodu k obsluze kombajnu.
Vezměme si konkrétní příklad, a to kombajn John Deere S770 o hmotnosti prázdného stroje 18 900 kg.
2 – Určení hmotnosti vřetene / žacího ústrojí
Při výpočtu celkového zatížení je třeba zohlednit také hmotnost vřetene.
Příklad hmotnosti vřetene: 3550 kg.
Vzhledem k tomu, že se vřeteno nachází v přední části stroje, dojde na základě principu zavěšení k posunu zatížení. Proto bude nutné vypočítat dopad na nápravu (v kilogramech), a to s přihlédnutím k posunu zatížení mezi těžištěm nářadí a středem nábojů nápravy.
3 – Stanovení posunu zatížení a přenosu zatížení kombajnu
Protože při užití žacího ústrojí dochází k posunu zatížení, je třeba vypočítat přenos zatížení. Abychom tak mohli učinit, musíme nejdříve stanovit hodnotu tohoto posunu.
Pro výpočet posunu zatížení musíme vzít v úvahu bod upevnění vřetena a odhadnout těžiště nářadí. Jako referenční bod budeme brát přibližně 1 metr před bodem upevnění. V tomto případě je nutné změřit vzdálenost mezi středem předního náboje a tímto bodem.
V našem příkladu jsme naměřili posun 3,05 m.
Dále je třeba znát rozvor (vzdálenost mezi středem zadního náboje a středem předního náboje). Údaj je uveden v technické dokumentaci, ale můžete jej také snadno změřit.
V našem příkladu jsme naměřili rozvor 3,55 m.
Koeficient posunu zatížení se vypočítá takto: Vzdálenost mezi těžištěm a středem předního náboje vydělená rozvorem.
V našem příkladu: 3,05 m / 3,55 m = 0,86 představuje náš posun zatížení.
Tento koeficient slouží k určení přidaného zatížení přední nápravy.
Nyní hmotnost předního nářadí vynásobíme tímto koeficientem:
V našem příkladu: 3550 kg x 0,86 = 3053 kg (zaokrouhleno na 3050 kg). To znamená, že dochází k přenosu zatížení ve výši 3050 kg.
Výpočet rozložení hmotnosti kombajnu na přední a zadní nápravu
Jako bezpečný poměr přední a zadní nápravy lze použít poměr 70/30, který se vztahuje na většinu strojů: 70% zatížení vpředu a 30% zatížení vzadu. Tuto informaci si můžete ověřit u svého prodejce.
Pro výpočet zatížení přední nápravy tedy použijeme procentuální poměr 70 % k hmotnosti prázdného vozidla. U zadní nápravy uplatníme 30 %.
Náš výsledek je
- 18 900 kg x 70 % = 13 230 kg vpředu
- 18 900 kg x 30 % = 5670 kg vzadu
Nyní můžete začít přenášet shromážděné údaje do tabulky, a to takto:
VPŘEDU (70 %) | VZADU (30 %) | |
1 – Hmotnost prázdného kombajnu | 13 230 kg | 5670 kg |
2 – Hmotnost vřetene | 3550 kg | |
3 – Přenos zatížení z důvodu vřetene | 3050 kg | |
4 – Hmotnost zásobníku | ||
5 – Celková hmotnost na nápravu | ||
6 – Celková hmotnost na pneumatiku |
4 – Výpočet hmotnosti zásobníku
U zásobníku kombajnu standardně známe jeho objem. Stačí vzít tento objem v litrech a přepočítat ho na kilogramy. K tomu doporučujeme použít velkorysý koeficient 0,8.
V našem příkladu je objem zásobníku 10 500 litrů. Použijeme-li tento koeficient, dostaneme:
10 500 litrů x 0,8 = 8400 kg hmotnost zásobníku.
Vzhledem k tomu, že se velká část zásobníku kombajnu nachází vpředu, pro výpočet rozložení hmotnosti na zadní a přední nápravu použijeme stejný poměr 70/30.
Výsledek je:
8400 kg x 70 % = 5880 kg vpředu
8400 kg x 30 % = 2520 kg vzadu.
Tyto hodnoty můžete doplnit do tabulky.
5 – Výpočet celkového zatížení přední a zadní náprav
Nyní, když máme všechny informace, stačí sečíst hmotnosti v jednotlivých sloupcích vpředu/vzadu.
VPŘEDU (70 %) | VZADU (30 %) | |
1 – Hmotnost prázdného kombajnu | 13 230 kg | 5670 kg |
2 – Hmotnost vřetene | 3550 kg | - |
3 – Přenos zatížení vřetene | 3050 kg | - |
4 – Hmotnost zásobníku | 5880 kg | 2520 kg |
5 – Celková hmotnost na nápravu | 25 710 kg | 8190 kg |
6 – Celková hmotnost na pneumatiku | 12 855 kg | 4095 kg |
V našem příkladu je celkové zatížení přední nápravy 25 710 kg.
Zatížení na pneumatiku určíme tak, že toto číslo jednoduše vydělíme 2: 25 710 kg / 2 = 12 855 kg na přední pneumatiku.
Stejný výpočet provedeme u zadní nápravy:
Celkové zatížení zadní nápravy: 8190 kg, 8190 kg / 2 = 4095 kg na zadní pneumatiku.
Měl by být zohledněn i spotřební materiál?
Spotřební materiál, jako jsou uhlovodíky a palivo, představuje hmotnost, která se někdy započítává do hmotnosti prázdného vozidla, která je k dispozici v technickém listu výrobce. Vzhledem k tomu, že zde pracujeme s odhadem, nesnažíme se o extrémní přesnost. Zaměřujeme se na hlavní zatížení, abychom určili celkovou hmotnost.
Určení správného tlaku huštění pneumatik kombajnu
Po určení zatížení na pneumatiku se jednoduše podívejte do dokumentace výrobce, kde vyhledáte správný tlak huštění pro přední a zadní pneumatiky. Zde si můžete stáhnout dokumentaci Michelin.
V našem příkladu se jedná o pneumatiky MICHELIN Cerexbib 2.
V technické dokumentaci k této pneumatice je uvedena tabulka s tlaky huštění, zatížením a rychlostmi. Tyto tři údaje spolu úzce souvisejí (více informací najdete v našem článku „Jak se vyhnout přetížení pneumatik“).
Funguje to takto:
U našeho kombajnu jsme odhadli celkové zatížení 12 855 kg na přední pneumatiku.
V níže uvedené tabulce k pneumatice MICHELIN Cerexbib 2 vidíme, že nechceme-li překročit rychlost 10 km/h, může pneumatika unést až 13 070 kg při tlaku huštění1,7 baru.
To je tlak huštění, který bychom měli použít u našich předních pneumatik s průměrem 38", aby poskytovaly optimální výkony.
Pneumatika MICHELIN Cerexbib 2
VF 900/60R38 CFO+ 193A8 TL
Tlak huštění přední pneumatiky MICHELIN Cerexbib 2
U zadní pneumatiky je odhadované zatížení na pneumatiku 4095 kg. V níže uvedené tabulce k zadním pneumatikám MICHELIN Cerexbib 2 můžeme vidět tlak huštění1,2 baru, který umožňuje nést až 6035 kg při maximální rychlosti 10 km/h.
Pneumatika MICHELIN Cerexbib 2
VF 620/70R26 CFO+ 173A8 TL
Tlak huštění zadní pneumatiky MICHELIN Cerexbib 2
Tlak huštění předních a zadních pneumatik je tedy přizpůsoben našemu konkrétnímu kombajnu.
Určení správného tlaku huštění pneumatik kombajnu
Zvláštní případ svažitého terénu
Vyskytuje-li se u vás na poli svah, kombajn nebude ve zcela vodorovné poloze, což znamená, že bude docházet k přenosu zatížení z jedné strany na druhou. V tomto případě tlak huštění mírně zvýšíme, abychom pneumatiku chránili. Způsob zvýšení tlaku huštění je uveden na konci technické dokumentace Michelin.
V ostatních případech se řiďte doporučenými hodnotami tlaku huštění.
Zploštění pneumatiky při dlouhém stání
Pokud váš kombajn delší dobu nejezdí, pneumatiky mohou být kvůli přirozenému úbytku vzduchu, ke kterému v průběhu času dochází, mírně vypuštěné. V takovém případě by mohlo dojít k tzv. zploštění pneumatiky. Místo toho, aby si pneumatika zachovala svůj kulatý tvar, styčná plocha se v místě kontaktu se zemí mírně zploští. Není to nic, čeho byste se měli obávat.
Během několika prvních otáček ucítíte trochu vibrace, dokud se pneumatikám nevrátí jejich normální tvar. Tento jev zploštění pneumatiky se v krátké době rozptýlí.
Potřebujete na sklizeň vysokovýkonné pneumatiky?
Seznamte se s našimi pneumatikami pro kombajny:
Potřebujete další radu? Seznamte se s naším průvodcem údržbou pneumatik a jejich péčí
Přidejte se ke komunitě Michelin!
Připojte se k naší komunitě a buďte vždy v obraze. Novinky, články, tipy a prostě užitečné informace, díky kterým bude vaše práce na poli efektivnější a pohodlnější.
Přidejte se ke komunitě Michelin!
Vítejte ve společnosti Michelin!