Inspection des pneus sur un camion

Background inspection of truck tyres Help and Advice

Inspection des pneus sur un camion

Správný tlak huštění pneumatik pro nákladní vozidla a autobusy

Stanovení a udržování správného tlaku huštění je klíčovým předpokladem k optimálním výkonům pneumatik.

Tlak huštění

Stanovení a udržování správného tlaku huštění je klíčovým předpokladem k optimálním výkonům pneumatik.

Pneumatiky tvoří jediné styčné místo vozidla s vozovkou.

Proto představují rozhodující element pro bezpečnost řidiče i přepravovaného zboží. Pro konkrétní zatížení, typ práce i podmínky existuje vždy pouze jedna hodnota vhodného tlaku huštění.

Optimální tlak vzduchu v pneumatikách je stěžejní předpoklad pro její správné fungování. Díky němu je pneumatika schopna unést a přepravit náklad i cestující tak, aby jízda byla:

  • Bezpečná
  • S vysokým kilometrovým výkonem
  • Ekonomická
  • Pohodlná

Přesto studie a analýzy společnosti Michelin jasně ukazují, že udržování správného tlaku huštění pneumatik patří k nejopomíjenějším částem údržby vozidla.

Tlak huštění a bezpečnost

Nesprávný tlak huštění má negativní dopad na bezpečnost, především pak na:

  • Odolnost kostry
  • Jízdní stabilitu a ovladatelnost vozidla
  • Přilnavost
  • Odolnost vůči nárazům

Změny tlaku huštění

Existuje několik příčin, proč pneumatiky při užívání ztrácí tlak huštění:

  • Nedostatečná vzduchotěsnost ráfku (například praskliny nebo sváry).
  • Únik vzduchu skrz průpich.
  • Přirozený samovolný únik vzduchu.

Kromě využití kontrolních palubních systémů vozidla je nejčastějším způsobem, jak odhalit únik vzduchu v pneumatikách, pravidelná kontrola jeho hodnoty prostřednictvím tlakoměru.

the right pressure

PROČ KONTROLOVAT TLAK HUŠTĚNÍ

■ Kontrola tlaku huštění se musí provádět u všech pneumatik vozidla:

  • Při jízdě s podhuštěnými pneumatikami dochází k významnému zvýšení jejich provozní teploty, která může vést k poškození vnitřních komponentů. Takové poškození je nevratné a může skončit prasknutím pneumatiky s nečekanou celkovou ztrátou tlaku vzduchu.
  • Důsledky jízdy s podhuštěnými pneumatikami nemusejí být bezprostřední a mohou se projevit i v okamžiku, kdy je tlak upraven na odpovídající hodnotu.
  • Tlak huštění je třeba kontrolovat i v rezervních pneumatikách.
  • Tlak huštění musí být kontrolován u studených pneumatik v pravidelném intervalu nebo když je vozidlo v servisu, a to s využitím kalibrovaného tlakoměru.
  • Nedostatečný tlak huštění rovněž zvyšuje riziko vzniku aquaplaningu.
  • Přehuštění způsobuje rychlé a nerovnoměrné opotřebení a zvýšenou citlivost vůči nárazům (poškození běhounu, prasknutí kostry).
  • Pravidelná kontrola tlaku pneumatik se vyžaduje i u pneumatik, které jsou huštěny dusíkem.

image 2020 07 08 15 16 01 011

Důležitá upozornění

  • Tlak v pneumatikách musí být kontrolován u studených pneumatik. Při jízdě se zvyšuje tlak v pneumatikách; proto nikdy nesnižujte tlak huštění pneumatiky za tepla.
  • Nikdy nehustěte pneumatiku, která jezdila podhuštěná, dokud důkladně nezkontrolujete stav její vnitřní i vnější části.
  • Pokud jezdí pneumatika podhuštěná, je vystavena abnormálně vysokým teplotám a může tak dojít k tepelnému poškození jejích konstitutivních částí. Takové poškození je nevratné a může vést k nečekané ztrátě tlaku huštění.
  • Podhuštění:
    • zvyšuje valivý odpor a s ním i spotřebu paliva,
    • zkracuje kilometrovou životnost pneumatiky,
    • ovlivňuje jízdní stabilitu a bezpečnost vozidla,
    • snižuje odolnost kostry, čímž omezuje možnosti protektorování.
  • Přehuštění má negativní vliv na:
    • bezpečnost a jízdní komfort,
    • přilnavost,
    • životnost pneumatiky (kilometrový výkon), především na hnacích nápravách.
  • Pro standardní podmínky dálničního užití se nedoporučuje hustit pneumatiky na tlak huštění vyšší než 10 barů.
  • Pokud je odchylka v tlaku huštění u studených pneumatik větší než 0,6 baru, upravte neprodleně hodnotu tlaku vzduchu v pneumatice.
  • Vždy respektujte platné zákonné normy té země, ve které se vozidlo pohybuje.
  • Nástroje určené ke kontrole tlaku huštění musejí být přesné, pravidelně kalibrované a plně funkční.
  • Pokud je tlak huštění kontrolován za tepla, tedy po jízdě, a je naměřena nižší než doporučená hodnota, musí být pneumatika demontována a zkontrolována. Při demontáži a kontrole je třeba dodržovat všechna bezpečnostní pravidla.
  • Pokud se některá z pneumatik zahřívá více než ostatní, musí být rovněž stejným způsobem demontována a zkontrolována.
  • Tlak vzduchu v pneumatikách na stejné nápravě musí být u všech pneumatik přibližně shodný.
  • Po montáži pneumatiky je potřeba zkontrolovat její tlak huštění po uplynutí 24 hodin.
  • Pneumatiky pro nákladní vozidla je třeba nahustit na hodnotu, která odpovídá jejich zatížení, rychlosti a podmínkám jejich užití.
  • Informace o tlaku huštění jsou uvedeny v tabulkách zatížení/tlaku huštění.
  • Správný tlak huštění je klíčový pro bezpečný provoz pneumatiky.
  • Kryt ventilu zajišťuje vzduchotěsnost, a proto musí být vždy namontován.

(Poznámka: Jádro ventilu funguje jako jednosměrný ventil, aby bylo možné pneumatiku nahustit. Není možné jej zaměňovat s těsněním).

Vliv tlaku huštění na životnost pneumatiky

Podhuštění v hodnotě 1,5 baru = ztráta až 10 % kilometrového výkonu.

influence

Vliv tlaku huštění na spotřebu paliva

Tlak huštění má zásadní vliv na spotřebu paliva. Nesprávný tlak huštění zvyšuje valivý odpor, a tedy i spotřebu paliva.

Podhuštění v hodnotě 1,5 baru = o 1 % vyšší spotřeba paliva
Vyšší spotřeba paliva u pneumatiky s tlakem huštění 7,5 baru a s doporučeným tlakem huštění 9 barů, tedy se 17% podhuštěním

fuel consumption

Tips box about tyre pressure check

Picto the right pressure page 75 Help and Advice

Tips box about tyre pressure check

Tyto stránky s pomocí a poradenstvím by vás mohly také zajímat:

Značení pneumatik a základní informace
Konstrukce a funkce pneumatiky
Provozní rady
Evropská legislativa

Používáte zastaralý webový prohlížeč.

Používáte prohlížeč, který tyto webové stránky nepodporují. Znamená to, že některé funkce nemusí pracovat podle očekávání. To může mít za následek nezvyklé chování při procházení stránek.

Pokud chcete plně využít všech výhod těchto webových stránek, použijte nebo upgradujte/nainstalujte jeden z následujících prohlížečů.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+