Background inspection of truck tyres Help and Advice
Inspection des pneus sur un camion
Správný tlak huštění pneumatik pro nákladní vozidla a autobusy
Stanovení a udržování správného tlaku huštění je klíčovým předpokladem k optimálním výkonům pneumatik.
Tlak huštění
Stanovení a udržování správného tlaku huštění je klíčovým předpokladem k optimálním výkonům pneumatik.
Pneumatiky tvoří jediné styčné místo vozidla s vozovkou.
Proto představují rozhodující element pro bezpečnost řidiče i přepravovaného zboží. Pro konkrétní zatížení, typ práce i podmínky existuje vždy pouze jedna hodnota vhodného tlaku huštění.
Optimální tlak vzduchu v pneumatikách je stěžejní předpoklad pro její správné fungování. Díky němu je pneumatika schopna unést a přepravit náklad i cestující tak, aby jízda byla:
- Bezpečná
- S vysokým kilometrovým výkonem
- Ekonomická
- Pohodlná
Přesto studie a analýzy společnosti Michelin jasně ukazují, že udržování správného tlaku huštění pneumatik patří k nejopomíjenějším částem údržby vozidla.
Tlak huštění a bezpečnost
Nesprávný tlak huštění má negativní dopad na bezpečnost, především pak na:
- Odolnost kostry
- Jízdní stabilitu a ovladatelnost vozidla
- Přilnavost
- Odolnost vůči nárazům
Změny tlaku huštění
Existuje několik příčin, proč pneumatiky při užívání ztrácí tlak huštění:
- Nedostatečná vzduchotěsnost ráfku (například praskliny nebo sváry).
- Únik vzduchu skrz průpich.
- Přirozený samovolný únik vzduchu.
Kromě využití kontrolních palubních systémů vozidla je nejčastějším způsobem, jak odhalit únik vzduchu v pneumatikách, pravidelná kontrola jeho hodnoty prostřednictvím tlakoměru.
the right pressure
PROČ KONTROLOVAT TLAK HUŠTĚNÍ
■ Kontrola tlaku huštění se musí provádět u všech pneumatik vozidla:
- Při jízdě s podhuštěnými pneumatikami dochází k významnému zvýšení jejich provozní teploty, která může vést k poškození vnitřních komponentů. Takové poškození je nevratné a může skončit prasknutím pneumatiky s nečekanou celkovou ztrátou tlaku vzduchu.
- Důsledky jízdy s podhuštěnými pneumatikami nemusejí být bezprostřední a mohou se projevit i v okamžiku, kdy je tlak upraven na odpovídající hodnotu.
- Tlak huštění je třeba kontrolovat i v rezervních pneumatikách.
- Tlak huštění musí být kontrolován u studených pneumatik v pravidelném intervalu nebo když je vozidlo v servisu, a to s využitím kalibrovaného tlakoměru.
- Nedostatečný tlak huštění rovněž zvyšuje riziko vzniku aquaplaningu.
- Přehuštění způsobuje rychlé a nerovnoměrné opotřebení a zvýšenou citlivost vůči nárazům (poškození běhounu, prasknutí kostry).
- Pravidelná kontrola tlaku pneumatik se vyžaduje i u pneumatik, které jsou huštěny dusíkem.
image 2020 07 08 15 16 01 011
Důležitá upozornění
- Tlak v pneumatikách musí být kontrolován u studených pneumatik. Při jízdě se zvyšuje tlak v pneumatikách; proto nikdy nesnižujte tlak huštění pneumatiky za tepla.
- Nikdy nehustěte pneumatiku, která jezdila podhuštěná, dokud důkladně nezkontrolujete stav její vnitřní i vnější části.
- Pokud jezdí pneumatika podhuštěná, je vystavena abnormálně vysokým teplotám a může tak dojít k tepelnému poškození jejích konstitutivních částí. Takové poškození je nevratné a může vést k nečekané ztrátě tlaku huštění.
- Podhuštění:
- zvyšuje valivý odpor a s ním i spotřebu paliva,
- zkracuje kilometrovou životnost pneumatiky,
- ovlivňuje jízdní stabilitu a bezpečnost vozidla,
- snižuje odolnost kostry, čímž omezuje možnosti protektorování.
- Přehuštění má negativní vliv na:
- bezpečnost a jízdní komfort,
- přilnavost,
- životnost pneumatiky (kilometrový výkon), především na hnacích nápravách.
- Pro standardní podmínky dálničního užití se nedoporučuje hustit pneumatiky na tlak huštění vyšší než 10 barů.
- Pokud je odchylka v tlaku huštění u studených pneumatik větší než 0,6 baru, upravte neprodleně hodnotu tlaku vzduchu v pneumatice.
- Vždy respektujte platné zákonné normy té země, ve které se vozidlo pohybuje.
- Nástroje určené ke kontrole tlaku huštění musejí být přesné, pravidelně kalibrované a plně funkční.
- Pokud je tlak huštění kontrolován za tepla, tedy po jízdě, a je naměřena nižší než doporučená hodnota, musí být pneumatika demontována a zkontrolována. Při demontáži a kontrole je třeba dodržovat všechna bezpečnostní pravidla.
- Pokud se některá z pneumatik zahřívá více než ostatní, musí být rovněž stejným způsobem demontována a zkontrolována.
- Tlak vzduchu v pneumatikách na stejné nápravě musí být u všech pneumatik přibližně shodný.
- Po montáži pneumatiky je potřeba zkontrolovat její tlak huštění po uplynutí 24 hodin.
- Pneumatiky pro nákladní vozidla je třeba nahustit na hodnotu, která odpovídá jejich zatížení, rychlosti a podmínkám jejich užití.
- Informace o tlaku huštění jsou uvedeny v tabulkách zatížení/tlaku huštění.
- Správný tlak huštění je klíčový pro bezpečný provoz pneumatiky.
- Kryt ventilu zajišťuje vzduchotěsnost, a proto musí být vždy namontován.
(Poznámka: Jádro ventilu funguje jako jednosměrný ventil, aby bylo možné pneumatiku nahustit. Není možné jej zaměňovat s těsněním).
Vliv tlaku huštění na životnost pneumatiky
Podhuštění v hodnotě 1,5 baru = ztráta až 10 % kilometrového výkonu.
influence
Vliv tlaku huštění na spotřebu paliva
Tlak huštění má zásadní vliv na spotřebu paliva. Nesprávný tlak huštění zvyšuje valivý odpor, a tedy i spotřebu paliva.
Podhuštění v hodnotě 1,5 baru = o 1 % vyšší spotřeba paliva
Vyšší spotřeba paliva u pneumatiky s tlakem huštění 7,5 baru a s doporučeným tlakem huštění 9 barů, tedy se 17% podhuštěním
fuel consumption
Picto the right pressure page 75 Help and Advice
Tips box about tyre pressure check
Tyto stránky s pomocí a poradenstvím by vás mohly také zajímat:
• Značení pneumatik a základní informace
• Konstrukce a funkce pneumatiky
• Provozní rady
• Evropská legislativa