Jak omezit zhutňování půdy

Background axiobib2 at work Help and Advice

sculpture pneu MICHELIN AXIOBIB2

Snížení míry zhutňování půdy

Pneumatiky jsou v přímém kontaktu s půdou, takže mají zásadní vliv na zhutňování půdy a tvorbu vyjetých brázd.

Co je zhutňování půdy?

Zhutňování půdy je jedním z hlavních procesů poškozování půdy: dochází k němu při jízdě stále těžších zemědělských strojů po půdě, často za ztížených povětrnostních podmínek. Míra zhutňování se odvíjí od samotné povahy půdy, jejího obsahu vody, druhů plodin a tlaku na povrch. Opakované přejezdy zemědělských strojů způsobují zhutňování a borcení půdy, čímž se snižuje schopnost provzdušňování, infiltrace a pronikání kořenů plodin. Ekonomický dopad zhutňování půdy je významný: snížení výnosu plodin, riziko vzniku chorob a nutnost provádět regenerační práce, jako je orba a/nebo kypření, což stojí značné množství paliva a času.

Zhutňování půdy představuje jeden z hlavních procesů poškozování půdy

Edito photo soilcompaction Help and Advice

soil with tire tracks

Vyjeté koleje jsou vytlačené podélné prohlubně v půdě

A rut is a longways indentation in the soil

picture of a rut in a field

Co je vytváření brázd?

Brázda je podélná vyjetá kolej v půdě, která vzniká tím, že se do ní zemědělské stroje při přejezdu zaboří. Brázdy jsou velkým problémem zejména u bahnitých půd.

Tvorba vyjetých kolejí má katastrofální důsledky pro růst plodin: v brázdách totiž nic neroste, takže představuje čistou ztrátu výnosu.

V brázdách se usazuje voda, která může dusit rostliny a vést k rozvoji chorob.
Vyjeté koleje také způsobují, že zemědělské stroje musí spotřebovat více energie. Hloubka vyjeté koleje je podobná „schodu“, který musí zemědělská pneumatika neustále překonávat. To znamená zvýšenou spotřebu paliva. Poškození pole způsobené značnou tvorbou vyjetých kolejí je poté potřeba opravit. To znamená provádět regenerační práce, které spotřebovávají čas a pohonné hmoty.

Pneumatika v přímém kontaktu s půdou je řešením, které pomáhá omezit míru zhutňování půdy a tvorbu vyjetých brázd. Zemědělská pneumatika může toto řešení nabídnout, pokud umožňuje přepravu velmi těžkých nákladů při velmi nízkém tlaku huštění. Tlak vzduchu v pneumatice se moc neliší od průměrného tlaku, který je pak na půdu vyvíjen (např. pokud je tlak v pneumatice 1 bar, bude tlak, kterým pneumatika působí na půdu, přibližně 1 kg/cm2). Takže čím vyšší je tlak vzduchu v pneumatice, tím vyšší je tlak působící na půdu a zároveň míra zhutňování půdy a tvorby vyjetých kolejí. Zhutňování půdy se ještě zhoršuje, pokud zemědělské pneumatiky prokluzují – aby se tomu zabránilo, je nutné používat pneumatiky s dobrou trakcí!

Doporučení společnosti Michelin

Společnost Michelin vyvíjí zemědělské pneumatiky, které pomáhají výrazně snižovat míru zhutňování půdy a zlepšují trakční schopnosti zemědělských strojů.

Doporučení 1: Vyberte si široké, "velkoobjemové" pneumatiky

Šířka pneumatiky má vliv na míru zhutňování půdy! Účelem širokých a velkoobjemových pneumatik je snížit tlak při stejném zatížení a zajistit efektivnější záběr při zachování stejného vnějšího průměru a odvaleného obvodu jako u „standardní“ pneumatiky. Na traktor původně vybavený standardními pneumatikami je možné namontovat i široké nebo velkoobjemové pneumatiky. Společnost Michelin vyvinula několik řad širokých a velkoobjemových pneumatik:

  • MICHELIN OMNIBIB 620/70 R42 160D TL a 480/70 R30 141D TL.
  • MICHELIN MULTIBIB 650/65 R42 158D TL a 540/65 R30 143D TL.
  • MICHELIN MACHXBIB 650/75 R38 169 A8 /169B TL a 600/65 R28 154A8/154B TL.

Příklad traktoru o výkonu 200 HP se zatížením 1800 kg na přední pneumatiku a 4000 kg na zadní pneumatiku a maximální rychlostí na silnici 50 km/h. Originální výbava:

Pneu Michelin axiobib 2 en action

Edito 5 picture axiobib2 0081 at work 6 Help and Advice

Pneu Michelin axiobib 2 en action

Doporučení 2: Vyberte si technologii Michelin UltraFlex

S technologií MICHELIN UltraFlex začíná zvyšování výnosů plodin u vašich pneumatik. V čem tkví tajemství? Inovativní, výjimečně odolná kostra, která umožňuje větší pružnost. Díky tomu unesou pneumatiky MICHELIN UltraFlex i těžké náklady při velmi nízkém tlaku huštění, ať už pracujete jakkoli rychle. A to není všechno: pružná stavba kostry umožňuje větší stopu, což zvyšuje přilnavost pneumatiky. Takže:

• šetříte čas a palivo,
• chráníte svou půdu,
• zvyšujete výnosy plodin.

MICHELIN ULTRAFLEX - Protects the soil and reduces your operating costs (EN)

Logo ultraflex Tyre

tyre-pressure
Tabulky tlaku huštění

Všechny tabulky tlaků huštění, které potřebujete znát pro své zemědělské pneumatiky, rozdělené podle řad, jsou zdarma ke stažení zde.

Používáte zastaralý webový prohlížeč.

Používáte prohlížeč, který tyto webové stránky nepodporují. Znamená to, že některé funkce nemusí pracovat podle očekávání. To může mít za následek nezvyklé chování při procházení stránek.

Pokud chcete plně využít všech výhod těchto webových stránek, použijte nebo upgradujte/nainstalujte jeden z následujících prohlížečů.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+