mag3-kyl-header

Jak výrobci transformují kabiny na druhý domov

Publikováno 29. března 2023 - 5 minuta ( y) čtení

Řidiči kamionů pro dálkovou přepravu mají tu nejlepší práci na světě. Užívají si svobodu, podívají se po světě a poznávají nové lidi – a přitom dělají to, co mají nejradši – řídí! Pro společnosti však může být náročné udržet si vyhrazenou skupinu kvalifikovaných řidičů*. A proto mnohé z nich hledají řešení u výrobců nákladních vozů. Seznamte se s Bartem Van Lotringenem, ředitelem konstrukce ve společnosti DAF.

Bart Van Lotringen, DAF’s Director of Design

mag3 kyl portrait


Bart Van Lotringen, DAF’s Director of Design

Desítky let "zůstával design kabin v podstatě podobný, a to z jednoho prostého důvodu – zákon totiž omezoval celkové rozměry kamionu“, říká Bart Van Lotringen, ředitel konstrukce ve společnosti DAF. Řidiči kamionů musejí řídit, pracovat, relaxovat a spát v prostoru menším, než je pokoj na studentských kolejích, a to často spoustu dní bez přestávky.

Nedávno však právní úprava pootevřela dveře průlomu v designu. "Předpisy se výrazně změnily, čímž došlo ke změně paradigmatu,“ dodává. "Délka nákladového prostoru je stále omezena na 13,5 m, ale celková délka kamionu je nyní neomezená, pokud poloměr otáčení odpovídá běžným standardům. Konstruktéři tak mohou sami rozhodnout, jak dlouhá bude kabina. Tedy pokud dodrží podmínku, že jakékoli prodloužení musí zlepšit aerodynamiku, palivovou hospodárnost a bezpečnost a pohodlí řidiče.“ Díky takto nově nabyté svobodě se může Van Lotringen a jeho tým (v dobrém slova smyslu) vrátit k rýsovacímu prknu a začít navrhovat nové kabiny úplně od začátku: Nová generaci kamionů DAF.

Bezpečnost především

"Rozhodli jsme se, že odstraníme zátěž, kterou řízení způsobuje,“ vysvětluje Van Lotringen.

"Naše filozofie je jednoduchá: Ruce na volantu a oči na silnici. Proto jsme začali u toho nejlepšího intuitivního rozhraní člověk-stroj ve své třídě: veškeré zásadní ovládací prvky řízení jsou umístěny přímo na volantu – nebo jsou logicky umístěny na páčkách. Žádné dotykové obrazovky. Pouze fyzická tlačítka. Přesně tak, jak to řidiči chtějí a jak se vyjádřili během rozsáhlých poradních sezení, které jsme uspořádali. Kromě toho jsme přidali bezprecedentní viditelnost s více než o 33 % větším předním oknem. To je v našem oboru nevídané! Chtěli jsme maximalizovat přímou viditelnost – čím víc toho vidíte a čím víc očního kontaktu máte s ostatními účastníky provozu, tím lépe můžete interagovat a předcházet nehodám.“

Aby dokázali vytvořit dokonalé prostředí pro řízení, soustředili se Van Lotringen a jeho tým na zlepšenou ergonomii, konkrétně na nastavitelnost sedadel a volantu čímž chtějí podpořit optimální polohu těla při řízení s dokonalou viditelnosti přístrojové desky.

Řidič musí mít kontrolu a přehled, díky čemuž si udrží ostražitost a není pod takovým tlakem, protože dostává ty správné informace jen když je skutečně potřebuje.

"Ačkoli jsme vytvořili zcela nové prostředí pro řízení, úplně stejně důležité bylo zlepšit prostředí pro odpočinek a spánek,“ vysvětluje Van Lotringen. "Všechny funkce se musejí vzájemně velmi účinně doplňovat a fungovat tak, aby řidič nemusel neustále reorganizovat interiér, když se chce od jedné funkce přesunout k jiné.“

Vše musí být v dokonalé symbióze.

Poloha řidiče, prostornost a komfort patří mezi ty nejdůležitější vlastnosti v oblasti pohodlí, které můžete nabídnout.

Bart Van Lotringen, ředitel konstrukce ve společnosti DAF

Pohodlí domova

Další významné interiérové změny doznala kabiny v oblastech pro řízení, odpočinek i spánek. "Poloha řidiče, prostornost a komfort patří mezi ty nejdůležitější vlastnosti v oblasti pohodlí, které můžete nabídnout,“ vysvětluje Van Lotringen. Sedadla řidiče i spolujezdce v kabině nové generace lze natočit tak, aby směřovala dovnitř a v kombinaci s horizontálními povrchy nabídla skvělý prostor por práci i relaxaci. Došlo také k přidání vytahovacích úložných košů, které poskytují prostor pro osobní věci, a sedadlo spolujezdce lze složit tak, aby vytvořilo noční stolek. "Přichází nová éra komfortu pro řidiče kamionů.“

Pokynutí směrem k udržitelné mobilitě

Spousta prvků bezpečnosti i pohodlí navíc přispívá k palivové hospodárnosti a aerodynamice. Nahrazením zpětných zrcátek kamerami došlo ke snížení aerodynamického odporu a spotřeby paliva. Zužující se tvar kabiny navíc přináší vynikající palivovou hospodárnost a aerodynamickou účinnosti. Přestože lze pozorovat nepochybný příklon ke konstrukčním rysům, které upřednostňují udržitelnost, Van Lotringen předpokládá, že přijetí alternativních energetických řešení celým sektorem bude nějakou dobu trvat. "První dekáda bude přechodovým obdobím – v něm se momentálně nacházíme – kdy se budou míchat elektrická a vodíková vozidla se spalovacími motory. Jakmile budeme mít kompletně elektrické, vodíkové, nebo jiné řešení hnacího ústrojí, nejspíš bude nutné některé konstrukční prvky kabiny znovu pozměnit.“

Zdroje

* Rozhovor poskytl Bart Van Lotringen dne 7. září 2021
Poslechněte si náš podcast Trick'n truck #3

1934

mag3 kyl 1934

Fondation de l'automobile Marius Berliet - Lyon - France

Renault představil první model s kabinou vepředu. S kabinou posazenou nad přední nápravou došlo k výraznému prodloužení nákladového prostoru.

1958

mag3 kyl 1958

Fondation de l'automobile Marius Berliet - Lyon - France

Firma Berliet uvedla svou "kabinu Relaxe“, čímž posunula pozornost celého odvětví směrem ke komfortu řidiče. Prostorná a funkční kabina nabídla u těžkých nákladních vozidel dříve nevídanou úroveň pohodlí. Design zahrnoval velké panoramatické přední okno a snadný přístup do široka otevíranými dveřmi. Motor byl umístěn v utěsněném tunelu, odkud byl horký vzduch odsáván dozadu.

1964

mag3 kyl 1964

Fondation de l'automobile Marius Berliet - Lyon - France

Hotchkiss, francouzský výrobce vozů a zbraní, vyráběl civilní vozidla od roku 1904 do roku 1954 a vojenská vozidla do roku 1969. Společnost navrhla první sklopnou kabinu, čímž poskytla snadnější přístup k motoru. Jako vůbec první tuto převratnou kabinu dostaly francouzské nákladní vozy Hotchkiss PL60/DH60 (maximální povolená hmotnost vozidla 6 tun).

1970

mag3 kyl 1970

Fondation de l'automobile Marius Berliet - Lyon - France

Společnost Berliet pokračovala v konstrukci směrem k většímu pohodlí a lepší viditelnosti. Kabina KB2400 – vozu Berliet TR 300 – byla dlouhá léta považována za standard v oboru.

1981

mag3 kyl 1981

Fondation de l'automobile Marius Berliet - Lyon - France

Společnost RVI (Renault Véhicule industriel) uvedla model Turboleader. Ačkoli je kabina 2480 velmi podobná kabině KB2400, tento „Fénix“ se odlišoval řadou zlepšení v oblasti rozložení i vybavení. Kabina modelu Turboleader byla jednou z nejprostornějších na trhu, jelikož měla nízkou kapotu motoru a velmi vysokou střechu. Mezi podlahou a střechou bylo 2,05 m prostoru, takže se řidič v kabině mohl postavit.

1990

mag3 kyl 1990

Fondation de l'automobile Marius Berliet - Lyon - France

Kamiony Renault díky své kabině AE představovaly revoluci v konstrukci kabin. Ta měla plochou podlahu a opět výrazně posunula úroveň komfortu u masově vyráběných nákladních vozů.

2021

mag3 kyl 2021

Fondation de l'automobile Marius Berliet - Lyon - France

a rozměrů. Kabiny nové generace o prostoru 12,5 m3 představují nový standard prostornosti a přinášejí změnu paradigmatu v konstrukci tahačů.

Používáte zastaralý webový prohlížeč.

Používáte prohlížeč, který tyto webové stránky nepodporují. Znamená to, že některé funkce nemusí pracovat podle očekávání. To může mít za následek nezvyklé chování při procházení stránek.

Pokud chcete plně využít všech výhod těchto webových stránek, použijte nebo upgradujte/nainstalujte jeden z následujících prohlížečů.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+