![Vše o ráfcích , duších a ventilech traktorových pneumatik](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/clqzeubvr07qd01lqy5wcaxp3-understanding-tractor-rims-tubes-and-valves.0.760.1100.842.one-sixth.jpg)
Understanding tractor rims, tubes and valves
Vše o ráfcích, duších a ventilech
Disky
Sladění pneumatiky s diskem představuje další klíčový předpoklad správného výkonu traktoru. Proto je nezbytně nutné zajistit, aby byla pneumatika s diskem kompatibilní. Pro správný výběr stačí dodržovat několik jednoduchých kroků.
Zjistěte průměr pneumatiky
Chcete-li se ujistit, že je ráfek kompatibilní s pneumatikou, nejprve zkontrolujte průměr, který se měří v palcích.
Průměr ráfku a pneumatiky musí být stejný. Princip je podobný jako při výběru bot: máte-li velikost 42, těžko si na nohu nasadíte botu o velikosti 38!
Vysvětlíme si to na příkladu rozměru 540/65 R30 pneumatiky řady MICHELIN AXIOBIB2:
U rozměru pneumatiky udávají průměr ráfku dvě čísla uvedená za písmenem „R“. V našem příkladu R30 znamená, že pneumatika má vnitřní průměr 30 palců.
Zkontrolujte šířku a profil ráfku
Tuto hodnotu získáte po stanovení průměru pneumatiky.
Na každé naší stránce najdete část s názvem „Technické specifikace“, která obsahuje „doporučené ráfky“ a „schválené ráfky“ pro požadovaný rozměr a příslušný průměr.
Příklad technických specifikací pro rozměr 540/65 R30 pneumatiky řady MICHELIN AXIOBIB2.
![Technické specifikace: Kontrola šířky a profilu ráfku](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/clqze6vwb07np01gjsej2iq0i-technical-specifications-checking-the-width-and-profile-of-the-rim.full.jpg)
Technical specifications : Checking the width and profile of the rim
Jak vidíme, doporučený ráfek pro tuto pneumatiku s průměrem 30″ nese referenční označení W18L.
Toto označení udává schválený profil a šířku.
Zobrazit technické specifikace pro tento rozměr: zde
Jsou vaše stávající ráfky kompatibilní s novou pneumatikou?
Pokud kupujete nové pneumatiky, můžete na disku zkontrolovat, jsou-li kompatibilní. Rozměr ráfku je většinou uveden přímo na vašem ráfku.
Pokud disky nebudou kompatibilní se zakoupenými pneumatikami, budete muset koupit disky nové. Pokud si nejste jisti, poraďte se s prodejcem.
![Označení disku: umístění na disku](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/clqzff96u07w701lqafrv5gfz-rim-reference-positioning.383.45.1213.805.full.jpg)
Rim reference positioning
Referenční označení ráfku je uvedeno na dosedací ploše nebo na disku ráfku
Zjistit více o ráfcích
Referenční označení ráfku odpovídá rozměru F (vnitřní šířka), H (výška příruby) a P (šířka dosedací plochy), vždy v mm. V našem příkladu W18L odpovídá hodnotě F 457,2 mm, hodnotě H 25,4 mm a hodnotě P 33 mm.
Podrobné informace o šířce a profilu ráfku najdete v naší technické dokumentaci.
Co je to vymezovací kroužek?
Některé disky jsou vyrobeny z více částí (obvykle tří) a vyžadují příslušenství pro zajištění vodotěsnosti. Tento díl se nazývá těsnicí o-kroužek. U jednodílného disku není těsnicí o-kroužek potřeba.
Duše
Obchodní označení pneumatiky obsahuje informaci o tom, zda je daná pneumatika dušového typu (Tubetype = TT) nebo bezdušová (Tubeless = TL). Pro zemědělské stroje vyrábí Michelin pouze bezdušové pneumatiky (tzn. pneumatiky bez duší).
Například obchodní označení VF 540/65 R39 158D/155E TL má na konci uvedeno „TL“, což znamená, že pneumatiku lze namontovat bez duše na disk, který je také označen jako bezdušový.
Pokud si z jakéhokoli důvodu přejete pneumatiku opatřit duší, jsou-li dostupné, uvádíme referenční označení kompatibilní duše v tabulce (viz naše technická dokumentace nebo produktový list). Toto referenční označení je uvedeno ve sloupci „Duše (kód)“.
![Čtení technických údajů: kód duše](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/clr4vto8p0a8u01jag515eel9-reading-technical-datas-tube-code.full.jpg)
Reading technical datas: tube code
Toto referenční označení může začínat písmenem „M“ (např. „M754“). V našem příkladu je pro pneumatiku 540/65 R30 referenční označení duše 754.
Ventily
S referenčním označením duše si pak můžete prostudovat naši tabulku „Referenční označení duší a ventilů“, která také obsahuje referenční označení kompatibilních ventilů.
Protože jsme v našem příkladu zjistili, že průměr pneumatiky je 30 palců, můžeme nyní přejít přímo na část tabulky odpovídající tomuto průměru. Dále zjistíme referenční označení duše.
![Finding the tube code](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/clrkv6zl900ir01mxu9li47px-tube-code.full.png)
Tube code
Jak vidíme výše, duše, jejíž referenční označení jsme si poznamenali (754), odpovídá ventilu TR218A.
Takto jste zjistili, jaká duše a ventil budou kompatibilní s konkrétní pneumatikou.
Různé typy ventilů
Na následujících stránkách našeho dokumentu najdete také popis jednotlivých typů ventilů. Zjistíte, že se liší tvarem, délkou a průměrem otvoru na ventil.
Ventily pro pneumatiky s duší
![Ventil: 10 SC29](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/clr0jan9o08yg01gjq4g47o80-10-sc29-valve.one-sixth.png)
Valve : 10 SC29
10 SC29
A = 15 mm
B = 29 mm
∝ = 90°
∅ = otvor na ventil = 10 mm
![Ventil: 10 SCH40](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/clr0jb86h08xg01lqgk24rdip-10-sch40-valve.one-sixth.png)
Valve: 10 SCH40
10 SCH40
A = 13 mm
B = 27 mm
∝ = 150°
∅ = otvor na ventil = 10,2 mm
![Ventil: TR13 a TR15](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/clr0jbjfu08xi01lq33g0e64a-tr13-and-tr15-valve.one-sixth.png)
Valve: TR13 and TR15
TR13 & TR15
TR13 (ETRTO = V2-01-1): L = 35 mm ; ∅ = otvor na ventil = 11,5 mm
TR15 (ETRTO = V2-01-2): L = 35 mm; ∅ = otvor na ventil = 16 mm
![Ventil: TR218A](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/clr0jbu8o08yu01gjfzc7ugai-tr218a-valve.one-sixth.png)
Valve: TR218A
TR218A (ETRTO = V7-01-1)
Ventil pro vzduch/vodu
L = 47,5 mm
∅ = otvor na ventil = 15,7 mm
![Ventil: 1964](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/clr0kco7o092201gju1ia1gcp-1964-valve.one-sixth.png)
Valve: 1964
1964
L = 40 mm
∅ = otvor na ventil = 9,7 mm
![Ventil: 1837](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/clr0kd2hu08zj01lqu3jxw846-1837-valve.one-sixth.png)
Valve: 1837
1837 (ETRTO = V5-04-1)
A = 27 mm
B = 79 mm
∝ = 80°
∅ = otvor na ventil = 20,5 mm
![Ventil: 582](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/clr0kdd1208wi01japoq0er5c-582-valve.one-sixth.png)
Valve: 582
582 (ETRTO = V3.06.5)
A = 20,5 mm / B = 131 mm
C = 49 mm / D = 62,5 mm
h = 17 mm
∝ = 90°
![Ventil: 1123](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/clr0kduq708x001jatm1751ot-1123-valve.one-sixth.png)
Valve: 1123
1123 (ETRTO = V3.06.8)
A = 24,5 mm / B = 126,5 mm
C = 50,5 mm / D = 61,5 mm
h = 17 mm
∝ = 94°
Ventily pro bezdušové pneumatiky a ventily pro vzduch/vodu
Ventily pro bezdušové pneumatiky
![Ventil pro bezdušové pneumatiky](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/clr0lb7if093201lquryb4ygm-tubeless-valve.full.png)
Tubeless valve
TR618A (ETRTO = V5-01-1)
Ventil pro vzduch/vodu
L = 47,5 mm
∅ = otvor na ventil = 15,7 mm
Ventil pro vzduch/vodu
![Ventil pro vzduch/vodu](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2b-experience-production/attachments/clr0lflis093g01lqm1l184lo-air-water-valve-tip.full.png)
Ventil pro vzduch/vodu
Ventil pro vzduch/vodu
V určitých případech budete moci vybírat z několika různých ventilů, ale pro konkrétní duši nemusí být vždy dostupné všechny typy ventilů.
Potřebujete další radu? Vyzkoušejte našeho průvodce výběrem pneumatik.