Bias or radial tyres for fertilisation
Hnojení: měli byste zvolit diagonální nebo radiální pneumatiky?
Správná volba diagonálních nebo radiálních pneumatikami je samozřejmě zásadní pro celý osevní cyklus, ale nejvíc to platí pro fázi hnojení. Jak si vysvětlíme, upřednostnění jedné nebo druhé technologie může zásadně ovlivnit ochranu půdy. Které pneumatiky lépe odpovídají vašim potřebám? To se dozvíte v tomto článku.
Riziko zhutňování půdy
Období hnojení může být vlivem výkyvů počasí velmi komplikované. Hnojivo je často aplikováno za mokra, což má značný dopad na zhutňování půdy. Když je půda promáčená, pneumatiky stroje budou zhutňovat půdu tlakem na její póry a vytlačováním vzduchu z mikroporézní struktury. Za těchto podmínek hrozí největší poškození půdy.
Nejlepší způsob, jak tento jev omezit, je pracovat při nízkém tlaku huštění. Stejný postup doporučujeme při jakékoli práci na poli, i mimo období hnojení, nebo i v suchém počasí. Riziko zhutňování je vysoké například také během sklizně, protože sklízecí stroje jsou těžší, a proto také více zhutňují půdu.
Pokud však pracujete za deště, riziko zhutňování vlhké půdy je vyšší. Naštěstí můžete tento jev omezit výběrem správné technologie pneumatik.
Rozdíl mezi diagonálními a radiálními pneumatikami
Společnost Michelin vynalezla radiální technologii v roce 1946. Čím byla tato inovace tak zásadní? Protože princip radiálních pneumatik spočívá v oddělení bočnic od koruny. Když vyfouknete radiální pneumatiku, bočnice se zploští. A protože je střed pneumatiky od bočnic oddělený, plocha kontaktu s půdou se zvětší a získá obdélníkový tvar.
U diagonální pneumatiky jsou koruna a bočnice propojené, čímž vzniká vypouklý tvar. Když je pneumatika vyfouknutá, projeví se to ve stejné míře na běhounu i na bočnici, což znamená, že tvar plochy v kontaktu s půdou bude mít tvar elipsy, a tím pádem bude menší než u radiální pneumatiky.
Výhoda radiálních pneumatik spočívá v tom, že snížením tlaku se stopa pneumatiky na zemi prodlouží a váha se tak rozloží na větší povrch. Na čtvereční centimetr tak působí menší tlak.
Jaké výhody má širší stopa pro vás? Výhod je hned celá řada:
- nižší míra zhutňování půdy
- lepší záběr, což znamená nižší spotřeba paliva a vyšší produktivita
- větší komfort (větší množství pryže v kontaktu se zemí také lépe tlumí nárazy)
Vydrží radiální pneumatiky déle než diagonální pneumatiky?
Životnost pneumatik se skládá ze dvou aspektů: odolnosti vůči nárazu a délky udržení původních vlastností.
Diagonální pneumatika je odolnější vůči nárazům, protože obsahuje několik vrstev kostry. Na druhou stranu se při námaze hodně zahřívá, zejména během hnojení, když jsou zásobníky plné a pneumatiky úzké.
Radiální pneumatika, která má pouze jednu vrstvu kostry, se méně deformuje a generuje méně tepla, čímž dosahuje lepších výsledků v oblasti tepelné odolnosti. Radiální pneumatiky jsou svou konstrukcí odolnější než diagonální pneumatiky, protože se u nich větší část dostává do kontaktu s půdou. Díky tomu se zatěžují, a tím pádem také opotřebovávají, rovnoměrněji a vydrží déle. Diagonální pneumatika má kontaktní plochu ve tvaru elipsy a je vystavena lokalizované zátěži. Proto se také dezén jejího běhounu opotřebuje rychleji.
radiální pneumatiky + technologie MICHELIN UltraFlex = kombinace, kterou musíte mít
Přínosy radiálních pneumatik jsou sice jednoznačné, ale ještě lepších výsledků dosáhnete, když radiální pneumatiky doplníte technologií Michelin Ultraflex.
V testech srovnávajících radiální pneumatiky Michelin s technologií MICHELIN Ultraflex a konkurenční radiální pneumatiky bylo prokázáno, že pneumatiky MICHELIN SPRAYBIB mají o 20 % větší stopu*:
20% more footprint with MICHELIN SPRAYBIB tyre, with MICHELIN UltraFlex and radial technologies*
1: Stopa konkurenční radiální pneumatiky se standardní technologií (rozměr: 380/90 R46 172D/175A8)
2: Stopa pneumatiky MICHELIN SPRAYBIB, radiální pneumatiky se stejnými rozměry s technologií MICHELIN Ultraflex.
V tomto testu* pokryla konkurenční pneumatika plochu 1909 cm2 a pneumatika Michelin Spraybib 2287 cm2, což je o 20 % větší plocha.
Jinak řečeno, konkurenční pneumatika působí na půdu tlakem přesahujícím 27 tun na 1 m2, zatímco tlak pneumatiky MICHELIN SPRAYBIB je o 4,5 tuny na 1 m2 nižší. To znamená lepší ochranu půdy, lepší záběr a úspory paliva.
MICHELIN SPRAYBIB radial tyre
Samozřejmě máme v nabídce několik radiálních pneumatik s technologií MICHELIN Ultraflex, přičemž každá je určená pro jiné stroje:
- Pneumatiky MICHELIN YIELDBIB pro traktory
- Pneumatiky MICHELIN SPRAYBIB pro samojízdné postřikovače
- Pneumatiky MICHELIN FLOATXBIB pro samojízdná rozmetadla
Šetřete palivo díky uzpůsobenému tlaku huštění
Všechny tři výše uvedené řady radiálních pneumatik MICHELIN Ultraflex jsou také kompatibilní se systémem CTIS (systém centrálního huštění pneumatik)**. Tento systém lze tudíž používat k regulaci tlaku huštění, aniž byste museli opustit kabinu vašeho vozidla. Pneumatiky jsou vždy nahuštěné na optimální tlak huštění odpovídající situaci.
Optimální tlak huštění znamená, že vám pneumatiky poskytnou všechny výhody, které nabízí (velmi nízký tlak huštění díky technologii MICHELIN Ultraflex, menší míra zhutňování půdy, lepší záběr), a zamezí nadměrným nákladům za palivo.
* Interní studie Michelin provedená v Arbonne – Francie – v lednu 2022. Konkurenční pneumatiky 380/90 R46 172D/175A8 a pneumatiky MICHELIN SPRAYBIB VF 380/90 R46 CFO 173D/169E. Zatížení pneumatiky bylo identické: 5200 kg při tlaku huštění doporučeném výrobcem: 3,2 bar u konkurenční pneumatiky a 2,3 bar u pneumatiky MICHELIN SPRAYBIB CFO.
** Systém CTIS je dostupný pouze v některých zemích. Bližší informace si vyžádejte od svého prodejce.
Potřebujete další radu? Vyzkoušejte našeho průvodce výběrem pneumatik.
Přidejte se ke komunitě Michelin!
Připojte se k naší komunitě a buďte vždy v obraze. Novinky, články, tipy a prostě užitečné informace, díky kterým bude vaše práce na poli efektivnější a pohodlnější.
Přidejte se ke komunitě Michelin!
Vítejte ve společnosti Michelin!