header hd
Verkehr auf der A 44n zwischen den Tagebauen Garzweiler I und Garzweiler II. JC<chen, Nordrhein-Westfalen, Deutschland
Bezpečnější cestování po silnicích pro všechny
Publikováno 1. února 2023 - 2 minuta ( y) čtení
Dobrou zprávou je, že silnice jsou dnes bezpečnější než kdy dřív, ale je před námi ještě dlouhá cesta, než se nám podaří dosáhnout „Vize nula“ – cíle Evropské unie dosáhnout do roku 2050 stavu nula úmrtí a vážných zranění na silnicích.
Aby byla jízda řidičů kamionů bezpečnější, zavedla EU 11 nových pravidel o obecné bezpečnosti (GSR) pro těžká nákladní vozidla. Výrobci vozidel budou brzy muset tyto nové aktivní bezpečnostní prvky do nových vozidel zahrnout, jelikož budou přispívat k ochraně zranitelných účastníků silničního provozu, především chodců a cyklistů, a ovlivňovat chování řidiče.
Zde je vše, co potřebujete vědět, aby byl váš vozový park bezpečný a splňoval požadavky předpisů.
img
Ochrana zranitelných účastníků silničního provozu
-
V porovnání s velikostí těžkých nákladních vozů jsou zranitelnými účastníky silničního provozu téměř všichni ostatní. Nová pravidla o obecné bezpečnosti byla sestavena tak, aby chránila všechny, kteří s řidiči těžkých nákladních vozů sdílejí silnici, zvláště pak ty nejzranitelnější účastníky v městských oblastech. Tyto předpisy jsou součástí širší snahy EU zvýšit bezpečnost na silnicích, což zahrnuje mimo jiné lepší mapování rizik a revidovaná pravidla silniční infrastruktury.
1. Signál nouzového brzdění:
Když řidič nákladního vozu začne intenzivně brzdit, blikající brzdové světlo jasně signalizuje ostatním účastníkům provozu, že nákladní vůz rychle zpomaluje nebo náhle zastavuje.2. Detekce okolí při couvání:
S kamerami či snímači instalovanými v zadní části nákladního vozu mají řidiči skvělý přehled o svém okolí.3. Systém sledování mrtvého úhlu:
Varuje řidiče nákladního vozu v případě, že podél něj jede jiný účastník silničního provozu.
4. Systém sledování při rozjezdu:
Varuje řidiče nákladního vozu v případě, že se před jeho vozem nachází jiný účastník silničního provozu.
Bezpečnější řidiči, bezpečnější silnice
Pokud řidič nákladního vozu jede bezpečně, ve výsledku jsou v bezpečí všichni ostatní účastníci silničního provozu. Následující skupina aktivních bezpečnostních systémů se zaměřuje právě na tento aspekt. Jakmile budou všechna nařízení GSR platit, EU odhaduje, že tato nařízení do roku 2038 pomohou předejít více než 140 000 vážným zraněním na silnicích a zachrání alespoň 25 000 životů. *
5. Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS): Tento systém automaticky monitoruje tlak vzduchu v pneumatikách a hlásí případnou ztrátu tlaku v reálném čase – nemůže však zcela nahradit každodenní vizuální kontrolu pneumatik!
6. Inteligentní regulace rychlosti: Tento systém monitoruje rychlost a varuje řidiče v případě, že překročí rychlostní omezení.
7. Usnadnění montáže alkoholového imobilizéru: Toto opatření vyžaduje, aby každé nové vozidlo mělo standardizované rozhraní pro instalaci alkohol testeru, instalace není povinná.
8. Upozornění na ospalost a nedostatek pozornosti řidiče: Tento nový systém vyhodnocuje chování řidiče nákladního vozu a připomíná řidiči, aby zastavil na přestávku, když je to nutné.
Poznámka: Prvních osm aktivních bezpečnostních systémů bude povinných v každém novém nákladním vozu, který od července 2024 opustí továrnu – to znamená nové modely a nové registrace.
Chystaná budoucí nařízení
Poslední tři nařízení budou uvedena mezi roky 2026 a 2029:
9. Rozpoznání a prevence nedostatku pozornosti: Snímače rozeznají známky ospalosti a snížené pozornosti. Zavedení v roce 2026.
10. Zlepšení přímého výhledu z pozice řidiče: Tyto nové bezpečnostní prvky zlepší „přímý výhled“ a minimalizují mrtvé úhly. Zavedení v roce 2029.
11. Datový záznamník události (nehod): Jedná se o tzv. „černou skříňku“ pro nákladní vozy. Zavedení v roce 2029.
To nejpodstatnější
Členské státy EU budou první, kdo tato nová nařízení implementuje, přičemž ostatní státy v regionu (včetně Norska, Švýcarska, Turecka a Izraele) s nimi budou držet krok. Tyto systémy dozajista zlepší bezpečnost řidičů a bezpečnost na silnicích. Jejich cílem však není nahradit zdravý rozum a zásady bezpečné jízdy.
Dobře vyškolený řidič zůstává stále tím nejdůležitějším faktorem celé rovnice.
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night